Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 653 ggr
Katarina97
0

Fett hår fort

Mitt hår blir fett jättefort. Jag tycker bara att det ser fräscht ut i en dag. Andra dagen ser det okej ut om jag sätter upp det men utsläppt ser det typ äckligt ut. Jag vet att man ska dra ut på tvättarna men har gjort det länge nu men det hjälper inte. Tvättar aldrig håret mer än varannan eller var tredje dag (tredjedagen är isf oftast en dag då jag bara är hemma eller så får jag ha i torrschampo och sätta upp det, men det ser fortfarande inte bra ut.) Det är inte möjligt att dra ut mer på tvättarna, då ser det vidrigt ut. Vad ska jag göra?? Alla tips är uppskattade!

[AnimeV4]
0

Det låter som att du tvättar för ofta och/eller med produkter ditt hår inte gillar. Vad använder du? Jag tvättar med Schampo (godkänt) nu för att få ur hårfärg (semipermanent) och ett bra Balsam och tvättar 1-2 gånger/vecka.

Katarina97
0

#1 Testat en del olika, just nu Loreals Elvital Nutri-gloss schampoo och Balsam. Men som sagt testat olika och blir alltid likadant. Det enda som gjort att det ser fräscht ut lite längre var när jag använde Balsammetoden men slutade med det av andra orsaker och vill helst inte börja med det igen.

Sindri
0

Tyvärr är de flesta schampon dåliga för håret och hårbotten. De dödar nyttiga bakterier som håller huden och håret fräscht. Vad värre är så torkar de ut hårbotten, och hårbotten vill inte vara torr så följden blir att hårbotten producerar ännu mer fett för att hålla rätt nivå.

Ännu bättre än Balsammetoden är vattenmetoden, bara vatten helt enkelt. Ta gärna lite havssalt i sista sköljvattnet.
Det är jobbigt de första veckorna, men så härligt sedan.

Är det helt otänkbart så prova med rhassoul-lera. Googla så hittar du ställen att köpa det på.

TatsuOni
0

#2 Tror att du skulle behöva testa ett mildare Balsam en längre tid. Kan du tänka dig att testa sulfatfritt Schampo? Det är mindre uttorkande.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/