Tappar hår - Balsammetoden?
Hej! Jag har använt Balsammetoden i ca 5 veckor nu och varje gång jag duschar så tappar jag jättemycket hår. Jag kan dra loss massa hårstrån efter massagen och det vill nästan inte sluta. Det känns som stora bollar av hår försvinner och jag är rädd att jag ska bli väldigt tunnhårig snart. Kan det bero på att jag masserar håret väldigt mycket nu, eller tar hårsäckarna kanske skada av allt Balsam och orkar inte "hålla" kvar hårstrået? Måste jag sluta med Balsammetoden eller vad tror ni? Tycker det fungerar superbra förutom det faktum att jag tappar oerhört mycket hår. 😭
Har du lockigt eller rakt hår?
Jag skulle först gå till mer vanliga orsaker. Stressar du mycket? Äter du bra el dålig kost? (sånt kan ta ett tag innan det visar sig så en förändring kan vara månader bort) Färgar/bleker du håret? Är du inne ofta? (D-vitamin har visat sig vara viktigt för att håret ska växa som det ska, det är därför de flestas hår växer mer på sommaren).
Sen så har håret naturliga "växer mer" och "fäller mer" perioder, kan du vara i en "fäll" period och du helt enkelt märker det mer eftersom du masserar/hanterar det mer?
l'm back
Jag hade samma problem när jag körde BM, trots detta så höll jag ut i två år men blev tillslut tvungen att sluta med BM och efter det tappar jag inte alls lika mycket hår längre… Vet inte hur det kommer sig men tråkigt är det för det lilla hår jag hade kvar såg ut att må bra av BM men uppenbarligen var det inte bra för håret. 😕
Nu däremot har massa nytt hår börjat komma så jag klippte av en bra bit av mitt långa hår och ska försöka hålla det lite kortare så att de nya stråna kan växa ikapp. 🙂
Även mitt lossnade.
För vissa (som mig) så fungerar Balsammetoden bra medan andra tappar mer hår av den. Så det verkar tyvärr inte fungera för dig.
Så som jag har förstått det, så blir det för "tungt" för vissas hårbottnar så att porerna täpps igen och då lossnar det mer hår.
Du kanske kan testa någon annan No poo tvätt? WO i hårbotten och med Balsam i längderna eller att tvätta med ett sulfatfritt Schampo?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Oj, verkar som att jag bara försvann här ett tag. Ursäkta! Ja jag tvättar numera med sulfat-fritt Schampo och det fungerar superbra! Direkt när jag slutade med BM och gick tillbaka till Schampo så slutade jag tappa en massa hår. Tappar kanske bara några få/inga hårstrån nu i duschen, så BM var nog inget för mig. Men trivs jättebra med sulfat-fritt Schampo så det ordnade sig ändå 😃
#6 Skönt att problemet är löst och att du har hittat någonting som fungerar för dig🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#7 Absolut 🙂
#10 Har använt lite olika tidigare men vad jag använder just nu, och mina absoluta favoriter hittills är John Masters Organics "Evening Primrose Schampoo" och "Lavender & Avocado Intensive Conditioner" som Balsam från samma serie. De är lite pricey men helt klart värt det. Fruktansvärt bra Schampo och Balsam, kan inte få nog! Den där John Master, han kan han! 👍
#10 Tack, ska kolla upp hans grejer 😃
#11 You won't be disappointed 😃