Olaplex - Lagar hår, på riktigt?
Jag hörde först om Olaplex för några månader sedan. Reflekterade inte så mycket över det, eftersom man sedan länge förlorat tilltron till produkters påstådda effekter. Jag fick upp ögonen för det när min frisör berättade att hon hade gjort flera mörkhåriga kunder riktigt blonda i en sittning, utan att behöva klippa bort någon skada efteråt! Vad är hemligheten då? En enda verksam molekyl: Bis-Aminopropyl Diglycol Dimaleate. Det är inte testat på djur, det finns inte heller några Silikoner eller annat som bygger upp strukturen tillfälligt. Bindningarna i håret, som blir skadade vid allt vi utsätter håret för tvingas med hjälp av molekylen att länkas samman igen på något vis. Det finns mer förklaringar att googla på för oss nyfikna/skeptiska, bland annat en tråd på Haircrazy där Olaplex också själva kommer in svarar på motfrågor. Många rapporter världen över talar för att det här fungerar, och kan vara ett genombrott i hårindustrin! Det här kan vara en dröm som går i uppfyllelse för oss blekta och porösa hår. Vissa påstår sig fått tillbaka sin natuliga textur, "bebishår" trots många år av skada på håret. Kan det vara sant!?
Olaplex används blandad i blekning, färg, toning för att motverka skada under processen, eller helt för sig själv utspädd med vatten som en reparerande behandling. Haken är att dessa behandlingar är salon-exclusive. Du kan köpa till Olaplex i en ordinare färg/blekning eller betala för en ensam Olaplexbehandling (om din frisör har hunnit köpa in det). Man kan alltså inte köpa dessa produkter som lekman. Självklart har det tillkommit en svart marknad på eBay för detta, jag själv köpte ett litet paket med småförpackningar fullgod för en "Stand-alone treatment" för ca 250 kr med frakt från USA. På min salong skulle en sådan behandling kostat kanske 600. Jag inväntar med spänning och kommer garanterat ge er en uppdatering när detta dimper ned i brevlådan! 😉
Vad har ni för tankar om det här?
Min första tanke är: Om denna magiska molekyl lagar "bindningar" i hår, vad gör den med alla andra keratinliknande molekyler den kommer i kontakt med på sin väg genom kropp och avlopp? Och vad händer när den bryts ned?
#1 Det är en intressant och högst relevant fråga. Det är såpass nytt att jag inte hunnit läsa allt om det, verkar inte finnas så mycket tillgänglig information om den punkten än. Olaplex påstår iallafall att det inte går att "överdosera" på håret, samt att det inte kan ensamt bidra till skada, så det är ju iallafall någonting. De har en facebooksida där de ofta svarar på frågor, man kanske kan ta upp det där 🙂 Och kroppen passerar det nog inte, iallafall om man inte lägger det i hårbotten. Oftast är det ju bara längderna man har problem med skada i.
Åh ja jag såg detta hos en frisör från USA för ett bra tag sedan och har spännt väntat på när det kommer till sverige! Verkligen nyfiken om det är så toppen som de på youtube får det att låta :D
Har också läst mycket om olaplex speciellt med tanke på hur mycket blekningar mitt hår får vara med om. Hade varit kul att testa trots att jag är väldigt skeptisk. Ser framemot en update från dig när du har testat det. 😃
~mikkan
Ja det var youtube jag hittade det på första gången också! Man blev ju sjukt nyfiken, eftersom jag också tampas med följderna av ca 8 blekningar från flera lager kolsvart 😃 Är bara tvungen att testa! Om man också vill prova men inte vill beställa från eBay som jag gjorde kan man kolla här om man har en salong i närheten. Verkar även som att personer under utbildning kan köpa det från hemsidan. 🙂
Åh härligt var ju massa salonger runt mig som gör det! :D ska verkligen kolla då jag ska göra en ombre och mina toppar är redan ledsna så förhoppningsvis så blir de inte mer ledsna än va de va innan :D
Paketet kom i brevlådan idag, en vecka innan jag trodde jag skulle få hem det!
I am not shitting you guys, det. funkar. 🤪 Gjorde en såkallad "stand-alone treatment" efter alla konstens regler men lämnade på det 5-10 minuter längre i båda stegen för att vara på säkra sidan. Redan när jag hade sköljt ur schampot efteråt kände jag i duschen att någonting definitivt hade ändrats.. Vanligtvis brukar mitt hår hata Schampo och bli helt "squishy" och fullt i trassel, men nej. Mjukt rakt igenom. 😮
Mina längder förvandlades från sträva och porösa till att nu kännas som katthår, i princip. Jag var ute en stund och gick ute i vinden, vanligtvis brukar detta innebära tovor i hela håret även om det bara handlar om 5 minuters utevistelse. Inget trassel i nacken, bara några få tovor längst ut vilket inte är så konstigt eftersom det håret har mer kluvna toppar. Det var lätt att kamma ut det, och heller inga brutna hår (lyckas alltid bryta av runt 10-15 st). Det torkade också snabbare under fönen = mindre poröst!
Jag kan säga direkt att igenting jag tidigare testat har kännbart förändrat kvaliteten på håret som den här grejen. Jag kommer givetvis uppdatera vidare hur det här funkar efter några tvättar. Som jag har förstått det är förändringen permanent men bindningarna kan som vanligt skadas igen av blekning, borstning och så vidare, därav måste de flesta göra om behandlingen efter ett tag när det uppstår slitage. Jag kommer därför att vara så varsam som möjligt med håret och se om effekten kvarstår trots allt.
Jag är så himla glad att något faktiskt hände med håret! Testa ni också, ni kommer inte att ångra er! 👍
Nu blir jag ju riktigt sugen på att testa…. :) Var det svårt att använda?
Låter ju nästan för bra för att vara sant. Undrar hur det fungerar i längden bara. Vissa såna behandlingar som ska ge jättefina "salongsresultat" brukar ju nästan nöta och förstöra håret ännu mer, bara att det inte syns.
Funderar på om man ska köpa hem detta och testa ändå, mitt hår hade verkligen behövt det om det faktiskt är så bra som det sägs vara. 😃
~mikkan
Måste man använda det regelbundet efter för att resultatet ska hålla? Eller är det som att man "klipper" sig och får börja därifrån och att håret kan slitas därefter?
Om man gör det hos frisör, måste man bleka eller färga det också? Har svart går och är rätt mörk så vill helst inte bleka.
TS, ärligt, funkade det verkligen? :o Har du märkt nån skillnad i efterhand?
Lagar det verkligen håret eller läggs det en hinna över hårstrået?
Ska ringa och boka tid imorgon, man vet ju aldrig om det funkar på just mej förrän man prövat och mitt hår kan inte bli i värre skick än vad det är just nu i vilket fall 😃
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326
Nu har jag precis kommit hem från en resa och kan svara på era frågor 🙂
#8 Nej det är inte alls svårt, det första steget är en vätska (100% Bis-Aminopropyl Diglycol Dimaleate)som man späder ut med vatten till en blandning man applicerar på torrt hår, sedan efter minst 7 minuter applicerar man steg 2 (15% av molekylen + ingredienser likt ett vanligt silikonfritt balsam) och låter detta verka minst 10 minuter (gärna lite till), sedan är det bara att schamponera ut det!
#9 & #10 Grejen verkar ju vara så att det blir som att börja om, molekylen tvingar svavelbindningarna i håret att återskapa länkarna mellan "byggstenarna" igen. Resultatet av det blir sedan permanent men bindningarna kan slitas igen precis som normalt oskadat hår kan slitas av kemikalier och mekanisk skada. Det är ingen hinna och heller ingen artificiell byggsten som lägger sig i håret utan en simpel molekyl som verkar få biologin att återskapa sig själv, hur har jag inte den blekaste aning om haha! Så sammanfattat: Om man sliter på sitt hår (som alla gör mer eller mindre) så måste man göra om det för att få det där "nya" resultatet igen. Är man däremot försiktig och tar hand om håret så borde det hålla en längre tid innan vardagligt oundvikligt slitage hinner ikapp.
Nu efter några dagar samt en hårtvätt senare kan konstatera att det fortfarande är stor skillnad. Mitt hår trasslar sig lite än när man varit ute en heldag, men det har det också gjort hela mitt liv även när jag var liten. Det är min naturliga nordiska textur jag får leva med. Däremot så är den stora skillnaden att håret klarar av att redas ut mycket bättre, har fortfarande något enstaka brutet hår men brukade som sagt ha mängder med små avbrutna strån varje gång. (Bindningarna orkar nu alltså hålla ihop håret intakt igen istället för att ge med sig för kammen) Så visst är det inte som första dagen efter behandlingen, men det är såpass stor skillnad att jag fortfarande kan hålla fast vid att det har förändrat kvaliteten! 😃
Och angående frisörbehandlingar så ska det gå att antingen göra en ensam behandling eller addera det i vilken färg/toning/blekning/behandling som helst i princip. Man betalar oftast lite mer för en stand-alone treatment än när man lägger på det i en behandling, då det går åt mer och är effektivare! 🙂 Exakta priser varierar beroende på salong, och ibland måste man nog fråga specifikt om de gör rena olaplex-behandlingar eftersom det inte alltid står med på prislistan.
Jag ska nog testa sen när jag fått pengar igen, låter som något mina toppar hade blivit glada över!
Medarbetare på Skor iFokus
Förresten, hur tror ni det här skulle funka om man bleker håret väldigt lätt för att få färgen att fästa? Skulle det hindra den där "uppluckringen" som uppstår och som får färgen att fästa?
Jag var iväg och gjorde behandlingen igår på salong. Så fixerad som jag är kan jag se "lagningarna" när jag kollar igenom alla toppar. Det är mycket mjukare, mitt hår är i normala fall väldigt… inte strävt, men inte mjukt heller. men jag återkommer efter nästa tvätt :)
En sak som är bra att veta som inte står om här. Det är jätteviktigt att INTE använda produkter med sulfater!! Frisören tog upp det med mej och sa att behandlingen försvinner om man använder det.
Och att man ska gärna göra behandlingen var 3e till var 6e månad för att hålla bästa resultat.
En liten fråga jag har då… kan jag bara i klor eller tror ni det skulle förstöra?
Och för att vara på den säkra sidan köpte jag en ny borste, mest för att den verkligen skulle vara ren och oanvänd, så att det inte fanns något i mina gamla som kan förstöra.
MVH Emmeliie
#14 Ingen aning, det är möjligt att det fäster sämre, det är nog bara att prova som gäller :)
#15 Vad menar du med att du kan se lagningarna? Ingenting i behandlingen är något som lämnas kvar i håret, det är ditt eget hår du ser. Och är du säker på att du verkligen menar Sulfater? Jag har läst om Olaplex i dagar och aldrig hört om varför det inte skulle vara kompatibelt med det. Man måste till och med använda Sulfater (schampo) när man sköljer ur det. För det finns i så gott som varenda Schampo, alltså måste man enligt din frisör använda ex. Balsammetoden? Då kan 99% inte göra behandlingen 😛 Olaplex lagar bindningarna, sedan sliter man successivt på bindningarna igen, och de flesta gör det delvis med att använda Schampo. Men behandlingen kommer "försvinna" oavsett eftersom du borstar och tvättar håret vilket också medför slitage = man får göra om det igen förr eller senare hur man än sliter på håret. Däremot kan man nog förlänga resultatet genom att använda BM, men jag har svårt att tro att det kommer från en frisör.
Försvinner färgen i håret om man har färgat hår? :D
Zingo ;D
#16 Det finns sulfatfritt Schampo :) Maria nilas serie Palett är rätt bra sulfatfria produkter (dock är det lite silikon i balsamen).
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#16 Ja jag vet att det är mitt hår jag kollar på. Men jag är så extremt närsynt att jag kan sitta bokstavligen en cm från håret och inspektera små, små detaljer som normalsynta inte kan se på det korta avståndet (det blir suddigt) - och jag ser skillnad. Där jag vet att det var slitet och trasigt innan är strået liiiite tjockare och lite buckligt. Som att jämföra en lagad planka - en hel träplanka är hel,men en lagad planka som är ihoplimmad eller ihopspikad, man ser ändå att den är ihopsatt. Bästa jämförelsen jag kan komma på. Att man ser att det är lagat. Det är klart att jag vet att det är mitt hår jag kollar på, men jag ser att det är lagat.
Jag tog fel på Sulfater och silikon. Produkterna jag köte av frisören var utan båda, men på förpackningen stod det sulfatfri så jag trodde det var det hon menade. Alla gör väl misstag, ingen skada skedd.
Klart att det är viktigt hur man behandlar håret efteråt. precis som att man måste ha färganpassade produkter efter att man färgat.
MVH Emmeliie
Nu har jag också klickat hem en single treatment från olaplex. Det sved i plånboken då frakten var dyrare än själva produkten…. men jag får i alla fall testa och bilda en egen uppfattning. Jag är väldigt kritisk till det mesta så det ska bli spännande. 🙂
Mitt hår är riktigt risigt efter ett x antal slingblekningar på senare tid, har heller inte haft varken lust eller ork till att sköta det utan jag har snarare misskött det. Ska försöka ta en före- och efterbild och skriva sen vad jag tyckte om olaplex. 😃
Får hem det någon gång mellan 7-21 juli..
~mikkan
#22 Ta inte åt dig snälla, mina skeptiska haranger kan verka lite barska men jag menar inget illa. Är bara lite för genuint intresserad och het på gröten att diskutera denna fantastiska molekyl. 🙂
Jag är också väldigt närsynt, och vet vad du menar att man kan se skillnad i strukturen. Det jag såg på hårstråna efter behandlingen var att porositeten minskat (precis som du beskriver, lite smalare och jämnare), så vi kanske har sett samma sak men beskriver det olika? Lagning för mig innebär tillfälliga "fillers" där produkt stannar kvar i hårskaftet, därav förbryllningen!
Silikonanvändning ska inte heller vara ett hinder för att göra en eller flera behandlingar, dock ska håret vara tvättat innan om man har mycket build-up av det, men efteråt ska det inte vara någon skillnad.
#23 Kul att du också är med som testpilot 😃 Vem/vart beställde du ifrån om frakten var så dyr? Den här köpte jag, 150 kr för behandlingen och 100 kr för frakt, om du kanske vill beställa igen någon gång:
http://www.ebay.com/itm/271858784647?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Ser fram emot din uppdatering!
Mitt hår är still going strong, några hår bryts än, men det har minskat med 95% och tar ungefär hälften så lång stund att kamma!
#24 Köpte mitt på amazon där man fick tre flaskor, no.1+2+3. Tror det innehöll lite mer än det du beställde också. Tror det landade på 175 för behandlingar och 190 för frakten 🤐
Ska faktiskt bli kul att testa, nu går jag bara och väntar på att det ska dimpa ner i brevlådan. 😃
~mikkan
TS Du gjorde lite för bra reklam för produkten. Nu tror jag att jag vågar mig på en blekning till, för jag har just klickat hem den.
#24 nej, jag tar inte åt mej, om jag tog åt mej hade jag skrivit det rakt ut.
Frisören sa att jag inte ska ha i det och jag lyssnar. Tänker inte ens testa med vanliga ifall att det skulle första.
Dock blev mitt hår väldigt risigt igår efter tvätten när jag använde olaplex nr 3 som jag skulle ha som inpackning en gång i veckan….det ser väldigt…väldigt risigt ut… har hunnit tvätta det med Schampo och Balsam innan en gång och då blev mitt hår som efter behandlingen. Men nu….hoppas verkligen att det blir bättre vid nästa dusch när ja inte använder inpackningen! Det kändes också smått strävt när det var halvt blött och halvt torrt.
I värsta fall får det väl vara så gör jag om behandlingen i slutet av sommaren men utan den där inpackningen…men känns skumt att just den produkten är det enda nya jag tog med i håret och då blev det såhär..
MVH Emmeliie
#25 Ahaa, ja det finns lite olika! Jag satsade på steg 1-2 eftersom steg 3 är ungefär exakt samma som steg 2 fast något svagare. Haha ja väntan är olidlig, snart ska du se att den dyker upp!
#26 Ajdå, brukar ha en tendens att göra det när jag hittat min "next big thing" haha.. hoppas det fungerar lika bra för dig också då! 😃
#27 Kemisterna bakom det menar på att det inte finns någonting som det inte är kompatibelt med, jag undrar varför behandlingen skulle förstöras av att man i efterhand använder silikon? Eftersom ingenting av själva Olaplexen finns kvar i håret så finns det heller ingenting som någon produkt kan krocka med och orsaka reaktioner. Man kan ha i precis vad som helst som man normalt skulle kunna ha i håret. Fråga gärna din frisör vad hon menar om du har henne i krokarna för jag är nyfiken! 🙂
Olaplex nr 3 innehåller ca 13% av den aktiva molekylen och måste således schamponeras ut ordentligt i hela håret efter att man har använt den. Gjorde du det, eller bara sköljde ur?
Jag har frågat henne flera gånger, hon är vän till min kontaktperson så han har även frågat henne en extra. Hur mycket du än diskuterar det här med just mej så kommer du inte komma någonstans, för att för mej spelar det ingen roll om det stämmer eller inte, det är väl bara ett plus om jag slutar använda Silikoner? Du kan få numret till frisören och fråga själv om du vill, för jag bryr mej faktiskt inte så jättemycket, jag fick en sista putt till att köpa bättre produkter än Icas grejer. För mej räcker det att frisören sagt det, det är inte som att hon säger tvärtom, något skadligt för håret, då hade jag blivit lika skeptisk. Är väl det gamla vanliga att Silikoner sliter och att man hade varit tillbaks till tidigare kvalité lika snabbt igen. Jag har ingen aning, det var inte jag som påstod det där, jag spred det bara vidare.
Jag blötte håret, handdukstorkade det (som det stod på förpackningen att man skulle, hade ordentligt i hela håret, hade i en kvart (stod 10) sköljde ur och SEN Schampo, vanlig inpackning och Balsam. Så det är helt omöjligt att olaplexinpackningen skulle va kvar i håret. Trots det blev det frissigt. Inpackningen var det enda jag gjort annorlunda.
MVH Emmeliie
#29 Ja det är ju ett plus att gå över till sulfatfritt och då måste man sluta med Silikoner, men silikonerna i sig är inte skadliga, därför vart jag nyfiken helt enkelt. 🙂 Men jag respekterar att du inte vill diskutera mer ingående (inte många som orkar det, är lite nördig haha). Vad tråkigt att inpackningen inte fungerade. Uppdatera gärna om du använder den igen någon gång, om resultatet blir annorlunda!
Kolla på håret ! Nedanför "luggen". HELT FÖRSTÖRT ! :(
Den där kvinnan på salongen har ett å annat å förklara… 😭 jag bada i klor i poolen idag och tvättade håret efter med dom silikonfria å sulfatfria grejerna…och nu är det torkat ser det ut PRECIS som innan !!!!!!! Man ser verkligen skillnaden! Där det inte va slitet är det jätteblankt och fint men den delen som va så extremt risigt innan är som innan, risigt, ser bokstavligen ut som kvistar nästan! Och känns som innan också!!! VAD FAN. Hon sa ju att man kunde bada i klor !!! :'( Det såg inte ut såhär innan !!! Alltså innan jag hoppade ner i kloret. Men de såg ut såhär innan behandlingen ! HON SA JU ATT MAN KUNDE BADA! :'( Håret som är förstört är INTE lockigt, där är en gammal rakpermanent, men jag hade fläta när håret torkade och det blev inte lockigt, precis så brukar det va när mitt e slitet. Börjar nästan grina nu,
MVH Emmeliie
#31 Man bör hålla håret borta helt från klorvatten då det torkar ut en hel del. Testa tvätta håret med ett shampoo som innehåller Sulfater så du får det rent på riktigt.
Kan inte förstå hur kloret tagit bort alla resultat du fått med olaplex 🤔 låter jättekonstigt men hade man inte kunnat göra allt man kunde göra innan behandlingen med håret så borde dom skriva ut det någonstans.
Trist, med tanke på att det verkligen inte är gratis att göra det heller 🤦♂️
~mikkan
#31 Aj vad tråkigt att det blev så! 😕 Jag håller med Mikkan, gör en tvätt med Sulfater för att få bort det helt. Kloret påverkar antagligen likadant som det skulle gjort på friskt hår och torkar ut det. Kanske är din hårtyp extra känslig mot det och ändras inte oavsett behandlingen, precis som mitt hår förblir trassligt eftersom det är min naturliga textur och har varit så hela livet. Hur reagerade ditt hår innan Olaplex på klor? Håret slits ju och reagerar igen precis som vanligt, vi alla kan ju också ha bad hair days, det kan reagera helt galet ibland på allt möjligt för att sedan återgå till normalt även när man har bra kvalitet. Ge inte upp hoppet än, prova att tvätta det en eller ett par gånger och kör en rejäl återfuktning så tror jag inte loppet är kört än! 🙂
Jag har heller inte hittat någonting specifikt som kan reagera negativt med en olaplexbehandling efter att ha harvat igenom hela internet känns det som 🤦♂️Det lär komma fler långvariga rapporter senare tror jag.
#33 #32
En riktig tvist här…. när jag vaknade morgonen efter såg håret ut som vanligt igen :0 Helt lent och inte minsta torrt. Så nu e det lugnt…tror jag… det såg ut som efter behandlingen. Gjorde ingenting annat än att sova, helt knäppt! Precis som att bilden jag la upp aldrig hade hänt. Hade ju tänkt gå tillbaks till frisören och "rapporterat" det som tydligen inte hände.
Mitt hår är egentligen jätte, jättestark, min frisör sa att andra hade tappat håret efter hälften av allt jag gjort som en hårmisshandlare förr i tiden. haha. men sista droppen för mitt hår var en rakpermanent i somras, det är sen dess jag haft jättemycket problem med håret, Innan var det inga problem alls, inte ens blekningar skadade det, så väntar så jag kan klippa bort det slitna med tiden. Kommer inte göra nånting alls med håret nu i fortsättningen :) Så som mitt hår va innan behandlingen så märkte jag ingen större skillnad efter klor
E smått nervös…ska till Skara om nån vecka och det betyder KLOOOORBAAAD. Får se hur det går då,
Är Respons Avokado Schampo ett sulfatschampo som jag kan använda? Är det silikonfritt?
MVH Emmeliie
#34 Så brukar mitt hår också vara, brukar därför tvätta det på kvällen och när det torkat ser det jätterisigt ut men dagen därpå så är det jättefint igen, vet inte varför det är så haha. 🤔
Det shampoot borde funka, tror det innehåller polyquartenium-10 dock, något som vissas hår inte gillar. Har du det hemma så kan du ju testa och se hur det funkar för dig. 🙂
~mikkan
#35 Så är det för mig också. Jättekonstigt!
Zingo ;D
#34 Men det va inte så innan behandlingen…jätteskumt. Innan va det knappt nån skillnad.
Har bara Evital grejer, det där sulfatfria och silikonfria från frisören och Maria Nila Schampo hemma just nu. Är det sistnämnda bra? Har inte testat det än ^^ Men får se hur det blir efter Skara och då kan jag avgöra bättre. Och fick höra igår kväll att vår pool hemma har alldeles för mycket klor i nuläget , tydligen fick man inte bada i den än.. 😃
MVH Emmeliie
Idag kom mitt paket på posten 😃 ska nog testa redan ikväll då jag inte har något annat för mig. Trodde det skulle komma väldigt mycket senare så det var en rolig överraskning.
#37 Har faktiskt inte testat Maria Nilas shampoo, berätta gärna om det var bra när du har testat 🙂
~mikkan
Okej, nu testade jag olaplex för några dagar sedan, tog före- och efterbilder med min webbkamera så bilderna blev väldigt dåliga så jag kommer inte posta dem haha.
Vad tyckte jag då?…. ja, det är klart man känner skillnad på håret men för mig blev det ingen "wow" upplevelse. Jag hade nog för höga förväntningar trots att jag var skeptiskt inställd redan från början.
För det första räckte inte produkten till mitt hår, varken första eller andra tuben man fick med utan jag var tvungen att spä ut båda för att det skulle räcka. Då köpte jag ändå en större än vad TS länkat till. Vet inte om det gjorde någon skillnad, kanske?
Och som andra skrivit i tråden så tycker jag inte att mitt hår ser mindre slitet ut, bara mindre frissigt. Skadade toppar S&D:ar jag fortfarande dagligen för dom finns där. Det enda jag känner att behandlingen gjorde var att göra mitt hår något mjukare och se mindre frissigt ut. Jag skulle nästan vilja likställa olaplex med en intensiv hårinpackning. Jag vet inte om det är för att jag fick spä ut produkten för att få det att räcka till håret - lät det ändå sitta i en bra stund längre än man skulle ha i det.
Jag har inte testat no.3 som jag fick med än, men ska göra det nästa hårtvätt tror jag. Återkommer då om vad jag tyckte om den efter #27's upplevelse. 🙂
Jag är inte övertygad än, men samtidigt ger jag sällan upp i det första taget och ger det mesta en chans. 😃 fortsätter läsa vidare om olaplex..
~mikkan
#37 Vad skönt att håret blev normalt igen! Det var antagligen för att det var ovanligt mycket klor i vattnet. #39 Trist att det inte räckte ordentligt, det var precis så det räckte för mig med. Hur mycket fick du i varje? Jag hade 15 ml (1/2 oz) av nr 1 som jag spädde ut med 85 ml vatten, och 30 ml av nr 2. Har också massa kluvna toppar, tyvärr är det ju det enda Olaplex inte fixar, redan brutna/kluvna hår. Jag märker mest skillnad i längderna, att det inte bryts på mitten längre utan alltid sista centimetern bara där det redan finns vita prickar sen innan. Därför kanske man inte märker av någon jätteskillnad i utseendet på de slitna topparna, utan istället på hållbarheten :)
Skulle du kunna länka där du köpte? Känner att det är värt att testa :3
#41 TS har länkat till det i första inlägget, klickar du på "paket" så kommer du till det hon använt 😃
#40 Jag beställde den här … vet inte om det är samma storlek på det? Var tvungen att spä ut med jättemycket vatten för att få det att räcka, ändå hade jag torra partier kvar haha, valde att fokusera på längderna. Hade nog behövt 2 paket minst… har faktiskt inte tänkt så mycket på hur det slits nu, blekte ju dumt nog i en jäkla massa slingor igen så det är inte konstigt att mitt hår är ännu mer slitet. Mitt friss jag alltid får när jag precis tvättat håret försvann dock, får se hur det håller i längden. Nästa tvätt ska jag testa no.3 🙂
~mikkan
#42 Japp, vi fick samma mängd, prisskillnaden låg i att du fick en no. 3 också :) Haha jag har också fuskat och kört en blekningstvätt, och dessutom flängt runt på jobbet hela dagarna med trasslig hästsvans i 10 timmar som man panikborstar ut innan man ska lägga sig.. Aja, man kan alltid göra om behandlingen, bra försäkring haha!
Försökt hitta mer om detta men finns verkligen inget som säger negativt om det?? Börjar nästan tro att alla som använder det blivit sponsrade till att säga något bra eller vad som helst för det finns ju ingen hake med det så man blir lite fundersam!?
Ni som provat det, vad säger ni nu i efterhand och hur ser det ut efter några veckor osv? Är extremt nyfiken och min pojkvän säger att det säkert bara är bullshit och att folk bara blivit psykiskt tänkande att det är därför man tror det funkar osv. Men ja, jag är tveksam men ändå nyfiken??
#44 Haha jag är absolut inte sponsrad, bara en entusiastisk hårnörd! Jag är vanligtvis MYCKET skeptisk mot kommersiella produkter och vad frisörer har att säga. Men just den här grejen verkar vara ett genombrott inom kemin, en gamechanger främst för frisörer som nu kan göra jobb de annars skulle sagt nej till (tex. mörk till blond i en sittning) osv. Jag känner fortfarande stor skillnad efter några veckor, största skillnaden för mig är som sagt att mitt hår inte bryts av i samma mängd längre, och det är inget psykiskt utan något jag ser med blotta ögat. :)
#44 Fast det jag skrev var ju verkligen inte bara positivt utan jag blev faktiskt lite besviken när man hört hur bra det varit.
Nu i efterhand är frisset fortfarande borta men jag drar ändå igenom med plattång och sliter på det lika mycket som innan så det lär ju inte hålla i sig. Ser inte så mycket skillnad i hårkvalitén för övrigt heller.
~mikkan
Nu verkar det som att det har kommit ut något liknande från schwarzkopf, fibreplex kallar dom det. Ser också ut som att det bara är för frisörer/salonger. Hade ju varit kul om man kunde köpa det i butik för hemmabruk… 🙂
~mikkan
Finns även ProCoretexx från Grazette. :) Även denna är salongsbehandling bara
Hur har era behandlingar hållt?
Vad tror ni om detta?
Hur mycket behöver man om man blandar i i blekning?
Live
Laugh
Love 
#50 http://olaplex.se/faq.html kanske kan hjälpa
Nu förstår jag varför vissa får motsatt effekt av Olaplex och varför andra får så bra effekt! Läs denna artikel:
http://www.imakeyousmile.se/ar-olaplex-bra-eller-daligt-for-haret/
Olaplex fungerar bra på hydrofilt hår så som TS verkar ha, och inte så särskilt bra på de som har hydrofobt hår så som Elliiez verkar ha. Är man osäker så kan man skicka in några hårstrån för undersökning och kan få reda via den vägen. Har själv gjort det nu, innan jag råkar kvadda mitt hår 😉Förhoppningsvis kan Olaplex hjälpa mig 😃
Oj! Vet inte varför det blev grönt och det men såhär ska det stå:
"Olaplex fungerar bra på hydrofilt hår så som TS verkar ha, och inte så bra på de som har hydrofobt hår så som Elliiez verkar ha. Är man osäker så kan man skicka in några hårstrån för undersökning och få reda via den vägen. Har själv gjort det in, innan jag råkar kvadda mitt hår 😉 Förhoppningsvis kan Olaplex hjälpa mig 😃"
#52 Så folk vars hår reagerar dåligt på proteininpackningar eller produkter med protein i, kommer troligen att få en negativ effekt utav olaplex.
Medan de som har hår som reagerar bra på protein, troligen kommer att uppleva olaplex som en bra behandling.
Det är den slutsatsen jag drar utav artikeln🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#54 Ja på ett ungefär! Men det verkar som det enda sättet att få reda på det helt säkert är att skicka in till hårolog för undersökning. Väntar med spänning på resultatet! Helt gratis också om det är någon som är intresserad: https://creativemakeup.se/skicka-harstra-for-analys/ 😃