Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 1109 ggr
jessR
0

tunt torrt hår

Hej!

Tänkte om ni kan dela med er av några tips som gör håret starkare och inte lika sprött. Har ätit några tabletter innan, för hår, hud och naglar men tyckte inte de hjälpte så särskilt mycket. Funderar på att köra en kur med olaplex men hört att det reagerar dåligt på vissa hår och gör att de blir sträva och går av. Tips taget emot tacksamt!

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Surpan
0

Det första steget är att se över sina hårvanor. Det spelar ingen roll hur mycket du försöker rädda håret om du samtidigt förstör det.

Hur ofta tvättar du håret och med vad?
Använder du inpackning/olja?
Stylar du håret med värme? Med eller utan värmeskydd?
Vad använder du för borstar/kammar?
Färgar/bleker du håret?

Finns det någonting du kan ändra på för att vara snällare mot håret?

Tyvärr så finns det inga mirakelprodukter. Man måste försöka lära känna sitt hår och hitta någonting som fungerar. Vissa har väldigt ömtåligt hår och kan knappt färga håret utan att det förstörs och vissa har tåligare hår.

/Surpan

jessR
0

Ja du, jag bleker håret hos frisör, dock inte gång på gång utan bara utväxten så topparna bleks inte kontinuerligt, kan inte leva med mitt råttfärgade :) 

sen använder jag vanligt schampoo och Balsam, dvs, typ dove, gliss, barnängen. De som man köper i matbutiken och brukar köra en loreal inpackning någon gång i veckan. Använder Olja nästan varje dag, har väldigt tunna, fina hårstrån så kan inte använda en så tung Olja utan har en lättare i sprayform. 

Borstar håret gör jag inte så ofta, jag reder ofta ut det med händerna eller någon gles kam då jag har självlockigt. Låter det 95% självtorka och använder inga stylingverktyg med värme utan låter det bara få vara.

Såklart man hoppas på en mirakelprodukt som gör håret starkt, tjockt och glänsande :) tycker dock att någon gång åt jag vitaminer för håret och upplevde att både ögonfransar och håret blev fylligare men minns inte vad det var, Någon som ätit något bra tillskott för håret som verkligen fungerar?

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

tlover
1

#2 äter du dåligt? Kosttillskott hjälper nämligen inte om inte du har en brist. Att du bleker kan definitivt ha med saken att göra. Även schampot. Hur ofta tvättar du håret? Stressar du?

l'm back

jessR
0

Nej jag äter inte dåligt men är glutenintolerant och mycket känslig så när jag fått i mig gluten tar inte kroppen upp någon näring och det påverkar ju hela kroppen och även håret då. 

Jag tvättar håret ca 2-3 ggr i veckan, använder torrschampoo emellan gångerna. 

Jo jag är nästan jämt stressad…..:/ 

Schampoo säger du? Har du något tips på bra schampoo?

tlover
0

#4 själv tvättar jag helt utan Schampo så jag har inget bra Schampo tips

l'm back

Rainee
2

Du kan ju beställa hem Olaplex No.3 (https://www.cocopanda.se/product/3078812) och testa om du vill. Har själv klickat hem den men har också läst att vissa upplever att sitt hår blir frissigt och torrt efter behandlingen så är själv lite fundersam. Then again, har också hört en massa fantastiskt om produkten och bleker själv utväxten varje månad så tänkte att det kan vara värt att testa! 

Annars är det väldigt viktigt att investera i fuktgivande Schampo och Balsam eftersom ditt hår är torrt pga blekning. Helst utan Sulfater (väldigt uttorkande), Silikoner och parabener. T.ex. http://www.apotea.se/burt-s-bees-more-moisture-schampohttp://www.apotea.se/burt-s-bees-more-moisture-balsam. Innan du börjar använda sulfat-, silikon- och parabenfria produkter så måste du göra ett "sista Schampo tvätt" med en produkt som innehåller Sulfater men inte Silikoner och parabener. T.ex. Coop Xstra's Schampo. Efter dusch använder jag några droppar arganolja i fuktigt hår som är underbart för torrt och frissigt hår så det kan jag också rekommendera att köpa hem!

Det är mina tips. Hope they're of some use 🙂

jessR
0

Ja det var det! Tackar :)

Rainee
0

#7 👍