Balsammetoden
Hejsan hoppsan. đ
Jag har nu bestĂ€mt mig för att börja med Balsammetoden. Jag gjorde precis sista tvĂ€tten med Schampo och dĂ„ anvĂ€nde jag mig av detta schampot, och efter det anvĂ€nde jag detta balsamet. Jag hade dock tĂ€nkt anvĂ€nda det hĂ€r balsamet i fortsĂ€ttningen, tror ni att det Ă€r ett bra Balsam, och kommer jag behöva nĂ„got mer? Jag vill ocksĂ„ gĂ€rna anvĂ€nda hĂ„rinpackning, vilket Ă€r erat bĂ€sta tips? Vad anvĂ€nder ni andra för produkter? Mitt mĂ„l Ă€r att fĂ„ sĂ„ lĂ„ngt (och gĂ€rna tjockt) hĂ„r som möjligt, och vad Ă€r era bĂ€sta tips? Ni som har lĂ„ngt, friskt och tjockt hĂ„r, hur behandlar ni erat hĂ„r? Ăr det bra om man anvĂ€nder nĂ„gon Olja? Jag har ocksĂ„ hört att hĂ„rmassage ska vara bra, hur gör man dĂ„? Oj vad mycket jag frĂ„gar⊠đ
NÀr jag anvÀnt Balsammetoden sÄ anvÀnde jag 2 Balsam ett "tvÀttbalsam" som inte var lika "mjukgörande" Balsam i hÄrbottnen, ett billigt frÄn coops egna mÀrke brukade jag oftast anvÀnda och sedan ett lite dyrare och mer vÄrdande i lÀngderna som jag anvÀnde som ett vanligt Balsam. Har inte testat det balsamet du lÀnkade till men skulle gissa att det Àr ett mer vÄrdande Balsam som jag sÀkert skulle kunna anvÀnda i lÀngderna men jag personligen hade nog inte anvÀnt det som tvÀttbalsam dÄ det ofta mest tyngde ner mitt hÄr och aldrig blev sÄ bra nÀr jag anvÀnde ett "bra" Balsam som tvÀttbalsam, men det Àr sÀkert olika för alla.
Som hÄrinpackning anvÀnde jag denna och den fungerade bra för mig.
Som Olja skulle jag rekommendera en vanlig ekologisk kallpressad kokosolja. HÄrmassage kommer typ naturligt nÀr man anvÀnder Balsammetoden eftersom man behöver massera in balsamet ordentligt i hÄrbottnen för att det ska bli rent.
Andra tips Àr vÀl, borsta aldrig blött hÄr, anvÀnd vÀrme sÄ lite som möjligt, lÄt hÄret sjÀlvtorka och gnugga absolut inte med en handduk för att torka det dÄ det skapar mycket slitage. Sen Àr det bra att se över sin kost och eventuellt ta kosttillskott som t.ex B-vitamin om man inte tror att man fÄr i sig tillrÀckligt genom kosten dÄ det förbÀttrar hÄrkvaliten.
Oj vad rörigt detta blev men hoppas det hjĂ€lpte nĂ„got đ
Vad kul att du hittat bra grejor och börjat med Balsammetoden som du fick som förslag i en annan trĂ„d! đ
Tycker bara det Ă€r att frĂ„ga pĂ„! Det Ă€r ju vad dessa forum Ă€r till för, sĂ„ man kan utbyta erfarenheter och lĂ€ra sig mer! SĂ„ be inte om ursĂ€kt för att du har mĂ„nga frĂ„gor! FrĂ„ga pĂ„ bara! alltid Ă€r det nĂ„gon som kan svara pĂ„ nĂ„gon av frĂ„gorna du stĂ€llet och ge ett och annat tips! đ
#1 Den Loreal Elvital hÄrinpackning du LÀnkar till, blev nyfiken att prova den, vet du om den Àr fri frÄn Silikoner?
Medarbetare pÄ FÄgelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#2 NÀr jag tÀnker efter sÄ Àr jag inte helt sÀker pÄ det. Vet att den var det förut nÀr jag anvÀnde Balsammetoden men det var ett tag sen och dom kan ha Àndrat receptet och nu anvÀnder jag inte BM lÀngre sÄ har inte funderat pÄ det, men tror jag har den hemma sÄ ska kolla!
Ja kolla gĂ€rna och berĂ€tta! Tack! đ
#4 Kollat nu, inga Silikoner eller mineraloljor i đ
#5 TACK! Vad bra! DÄ skall jag köpa och prova den! jag har ju sÄ förfÀrligt fint, tunt och skört hÄr . Hoppas att den kan vara till hjÀlp för mitt tunna hÄr utan att tynga ner det till stripor.
Vad tror du? Hur har den fungerat för dig?
#6 Jag har ocksĂ„ vĂ€ldigt fint och tunt hĂ„r och för mig fungerar den jĂ€tte bra och mjukar upp hĂ„ret utan att tynga ner det alls vilket annars Ă€r ett vanligt problem för mig med andra produkter. SĂ„ jag skulle tro att den funkar bra för dig med, det Ă€r sjĂ€lvklart omöjligt att veta sĂ€kert, men tycker absolut att du ska testa! đ
Ska absolut bestÀlla och testa den dÄ! Tack igen för tipset! (Àven om det frÄn början inte var menat som nÄgot tips och inte ens till mig alls ) hi ih..
FörlÄt Mysan att jag rÄkade kapa din trÄd hÀr lite! Inte meningen att dra OT!
Hoppas att fler kommer in och kan svara pĂ„ dina frĂ„gor utifrĂ„n sina erfarenheter och som har hĂ„r som liknar ditt hĂ„r sĂ„ du fĂ„r svar som passar dig! đ
Tack sÄ jÀttemycket för era svar! DÄ skriver jag upp allt pÄ inköpslistan, ett billigt coop Balsam, balsamet jag lÀnkade och den dÀr inpackningen, den verkade ju superbra! Kanske nÄgon Olja eller vitamintillskott ocksÄ. Jag har hört att det ska vara vÀldigt bra med ricinolja, vet ni om det Àr sÄ?
Ricinolja i hÄret eller som kosttillskott?
Som kosttillskott vet jag att det skall vara nyttigt, hur nyttigt vet jag inte. men en sak vet jag garanterat, det Ă€r SKITĂCKLIGT! ha ha.. men det gĂ„r ju snabbt att svĂ€lja ner sĂ„ det gĂ„r fort över i alla fall!
Jag skulle aldrig vÄga ha det i hÄret pÄ grund av stanken dÀremot.
I hĂ„ret. đ Ja du har rĂ€tt, det stinker nog. Jag har lĂ€st om nĂ„gra som har tvĂ€ttat hĂ„ret med bara bikarbonat, har ni nĂ„gra erfarenheter av det? đ
Inte jag i alla fall har nÄgon erfarenhet sjÀlv men det vore intressant att höra om det fungerar utan att hÄret tar skada!? TÀnker att det borde ju frÀta pÄ hÄret borde det inte det? Rent lÀr det bli i alla fall tÀnker jag.
Ja det tĂ€nkte jag ocksĂ„, hörde ocksĂ„ att nĂ„gon hade provat bakpulver! Jag skulle gĂ€rna vilja veta lite om hur det fungerar, för det lĂ„ter ju intressant. Vissa tvĂ€ttar ju hĂ„ret med bara vatten ocksĂ„, men dĂ„ borde det vĂ€l inte bli rent? I Indien till exempel Ă€r det ju jĂ€ttemĂ„nga som har sĂ„ lĂ„ngt, tjockt och fint hĂ„r, jag skulle gĂ€rna vilja veta hur dom tar hand om sitt hĂ„r. đ Det skulle vara underbart att kunna ta hand om sitt hĂ„r pĂ„ ett helt naturligt sĂ€tt utan massa kemiska Ă€mnen och gifter, men att det fortfararande luktar gott och blir rent.
Bikarbonat kan fungera i rÀtt doser och med rÀtt eftervÄrd, men jag rekommenderar dig inte att testa det i första hand, dÄ det kan gÄ vÀldigt fel.
Bara vatten fungerar fint för vissa. Det kallas för Water only eller WO.
Ricinolja fungerar bra enligt vissa, medan andra fÄr enormt hÄravfall och klÄda i hÄrbotten utav det.
Det Ă€r bra att du vill ta hand om ditt hĂ„r, men testa en sak i taget för att kunna avgöra vad som fungerar och inte đ
Det bÀsta sÀttet att spara ut hÄret Àr att ta hand om det bra, minska slitaget, Àta och dricka ordentligt.
För att minska slitaget sÄ Àr det bra att:
- Undvika vÀrme (t ex plattÄng).
- Inte fÀrga det/ anvÀnda naturliga produkter som t ex Henna.
- Ha hÄret uppsatt.
- Inte anvÀnda snodd med metall.
- AnvÀnd gÀrna hÄrpinne/hÄrgaffel och om du anvÀnder hÄrsnodd sÄ rekommenderar jag t ex invisibobbles istÀllet för vanliga snoddar.
- TvÀtta det sÄ sÀllan som möjligt.
- AnvÀnd gÀrna en bredtandad kam i trÀ, ben eller horn till hÄret. Inte plastborste, dÄ det sliter enormt. Red ut stora tovor försiktigt med fingrarna.
- Skaffa gÀrna ett örngott i siden/satin och ha helst hÄret uppsatt nÀr du sover.
I övrigt sÄ kan du kolla in S&D.
Vill du hitta mer information om att spara ut hÄret sÄ rekommenderar jag http://longhaircommunity.com/
"NÀstan allt gÄr att anvÀnda till hÄret"
VÀrd för HÄr, TrÀning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare pÄ Sagan om ringen, HÀlsa, Goth, à terbruk & Musik
#15 Henna ger en röd fÀrg. Har du mörkt hÄr sÄ fÄr du röda toner i hÄret. Vill man ha t ex rödbrunt mörkbrunt sÄ kan man blanda i andra saker, t ex Indigo. Vill man ha det svart sÄ kan man fÀrga med Henna och Indigo i tvÄstegsmetoden. Det kan ta nÄgra gÄnger innan det Àr helt svart dock. SjÀlv gör jag detta och har svart hÄr.
HĂ€r har du lite info: http://www.hennabutiken.se/hur-gor-man
Dock sÄ rekommenderar jag inte att blanda i syra om inte ditt vatten har ett högre pH-vÀrde, dÄ det kan ge torrt hÄr.
VÀrt att tÀnka pÄ Àr ocksÄ att man verkligen ska vilja hÄlla pÄ med det. Det Àr kladdigt och tidskrÀvande, men framförallt i princip omöjligt att bleka ur.
Det Ă€r bara att frĂ„ga om du vill veta mer efter att ha lĂ€st lĂ€nken đ
Ă
h det skulle jag ju kanske kunna prova đ
Det Ă€r svart hĂ„r jag vill ha. Sliter det nĂ„got över huvud taget och hur lĂ€nge brukar det sitta i hĂ„ret? đ
#17 Jag upplever inte att det sliter alls. DÀremot sÄ kan hÄret bli lite torrt utav det. Jag motverkar det genom att byta ut en del utav vattnet mot kokosmjölk (utan tillsatser) och tvÀtta hÄret som vanligt med Balsam efterÄt.
Jag brukar ha i hennan i 3-5 timmar och indigon i 2-4. Vissa har hennan i över natten och andra har i indigon endast en timma.
Jag har vĂ€ldigt ljust hĂ„r naturligt, sĂ„ för mig tog det nĂ„gra omgĂ„ngar innan jag fick det riktigt svart. Numera tĂ€nker jag underhĂ„lla utvĂ€xten och köra hela hĂ„ret en till tvĂ„ gĂ„nger om Ă„ret. đ
Första bilden Àr pÄ min naturliga fÀrg och den andra frÄn i maj i Är.
Oj vilket vackert och lĂ„ngt hĂ„r du har! đ Henna lĂ„ter absolut som nĂ„got jag skulle kunna prova. Men i sĂ„ fall pĂ„ en helg dĂ„ jag har lite mer tid đ
#19 Tack! đș
Se till att köpa ordentlig Henna och Indigo bara. SjÀlv köper jag min frÄn sidan jag lÀnkade till ovan.
Det blir en heldag, sĂ„ jag brukar göra det en lördag eller söndagđ Det kommer att rinna en del, sĂ„ mitt tips Ă€r att leta fram en gammal kudde och lĂ€gga dig och ha ett filmmaratonđ Det rinner nĂ€mligen mindre om du ligger nerđ
#21 Lycka till! Uppdatera oss gĂ€rna om hur det gĂ„r om du testar đ
Tack sĂ„ mycket! Ja det ska jag göra đ
#24 Jag gör inte sĂ„đ
Jag vÀrmer vatten (det ska inte koka) och sÄ vÀrmer jag kokosmjölken lite grann i ett vattenbad.
Sedan blandar jag ihop allt till en krÀmig yoghurtkonsistens med en plastgaffel. SÀtter plast över och lÄter stÄ över natten. Blir hennan för tjock sÄ kan du alltid ha i lite kranvatten dagen efter.
Jag föredrar att skölja igenom (inte tvÀtta) hÄret och handdukstorka innan jag fÀrgar det.
Jag smörjer in huden med en fet Olja för att fÄ mindre Henna i ansikte och nacke. (TÀnk pÄ att anvÀnda handskar till hennan.)
Sedan tar jag slinga för slinga och masserar försiktigt in hennan. Jag börjar bakifrÄn och underifrÄn. Resten utav hÄret hÄller jag undan med en plastklÀmma.
Sedan drar jag en plastpÄse och plastfolie om huvudet och sedan en handduk. Jag brukar dra lite gammalt tyg som en halsduk runt halsen för att fÄnga upp lite rinningar.
LÄter hennan verka nÄgra timmar.
Blandar Indigo med varmt (inte kokande) vatten och resten utav kokosmjölken som jag vÀrmer upp lite. Jag blandar till en tjock yoghurtkonsistens igen. (Blir den för tjock sÄ Àr det bara att blanda i lite mer vatten efterÄt.)
LÄter den svalna medans jag sköljer ur hennan. (TvÀtta inte hÄret Ànnu utan skölj bara ur hennan.)
Handdukstorkar hÄret och gör samma sak som med hennan. (AnvÀnd handskar)
Indigon Àr lite svÄrare att fördela jÀmnt sÄ ta inte för stora slingor och massera in den ordentligt (utan att tova hÄret).
Sedan Àr det plast och handduk igen under nÄgra timmar.
Sköljer ur indigon och tvÀttar som vanligt med BM.
Hehe, sĂ„ gör jagđ NĂ„gra fler frĂ„gor?đ
Ă h okej! Jag tror absolut att jag kommer testa Henna och Indigo, det verkar ju jĂ€ttemycket bĂ€ttre Ă€n vanlig toning đ
Och jag har nu officiellt börjat med Balsammetoden, idag gjorde jag min första tvĂ€tt med bara Balsam (och hĂ„rinpackning) nyss. Men oj vad torrt och risigt hĂ„ret kĂ€nns, inte allt sĂ„ lent som det brukar! đź SĂ€rskilt pĂ„ mig som har lockigt hĂ„r. Kommer det fortsĂ€tta vara sĂ„hĂ€r eller blir det bĂ€ttre med tiden? Eller det kanske Ă€r för att det inte Ă€r 100% torkat Ă€n? HĂ„rbotten kĂ€nns i alla fall mycket bĂ€ttre och fuktigare. đ
#13 jag tvÀttar med bara vatten och mitt hÄr blir rent. DÀremot kan det variera frÄn person till person pÄ samma sÀtt som Balsammetoden fungerar olika frÄn person till person. För mig fungerade tex BM inte men dÄ testade jag inte nya produkter sÄ ofta sÄ jag kanske inte hittade "rÀtt" men nu har jag snart hÄllit pÄ med WO i tre Är och Àr nöjd. Det har i princip bara krÄnglat just efter att jag hade flyttat för ingen hade anvÀnt kranarna i lÀgenheten pÄ 6+ mÄnader sÄ första tiden fanns det belÀggningar i kranarna och det gick inte bort med bara vatten sÄ jag har anvÀnt Schampo 1-2 gÄnger under de senaste Ären
l'm back
#26 BM fungerar inte för alla, men det kan ocksÄ vara att du behöver testa andra produkter. Folk med lockigt hÄr brukar oftast anvÀnda lite "tyngre" mer vÄrdande produkter för att motverka torrhet.
En del har Àven en övergÄngsperiod, men det brukar ge fett hÄr snarare Àn torrt.
Har du tvÀttat hÄret ordentligt med sistaschampo innan?
Mitt hÄr Àr jÀttelent nu och inte ett dugg torrt, det kÀnns jÀttebra och det kÀnns verkligen som det funkar!
#29 Toppen!đ