Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 1162 ggr
Soifoffer
0

Psoriasis/håravfall

Hej! Jag har under ca 10 års tid haft problem med röd, kliande, fjällande hårbotten. Har uppsökt läkarvård för detta i omgångar och fått utskrivet kortisonlösning samt mjällschampo med ingen effekt alls. Har nu de senaste dagarna börjat tappa riktigt mycket hår, alltså fläckvis. Det är tydligt och jag börjar få lite panik. Misstänker att det kan röra sig om psoriasis/svamp. Någon som har erfarenhet av detta? Jag har försökt komma i kontakt med olika personer angående detta ex kinesolog, zonteraput,traditionell hudmottagning osv men än så länge inget svar.

Aleya
1

Jag skulle testa att smörja in hårbotten med kokosolja. Kan inte lova något resultat men det kan ju lindra klådan lite. Jag skulle söka till vc om än du känner att du inte blivit omhändertagen på rätt sätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
2

Gå till vårdcentralen för en remiss till en riktig hudklinik!

ak1895
2

Jag lider själv av psoriasis och hade för några år sedan samma problem med hårbotten som du, undantaget håravfall. Minns inte hur eller vart jag fick tag på det men jag använde mig av "Dexem Head" från märket "Becur".  Funkade hur bra som helst!

mikkan01
0

Usch vad jobbigt, ge inte upp med att försöka få hjälp. Min mamma "lider" av samma sak och de tips jag gett henne är att byta mot ett snällare Schampo, skölja hårbotten med vinägertvättar, massera istället för att klia för att få ut naturligt fett som ska skydda, aldrig använda mjällschampo från vanlig butik och hålla håret kortklippt och aldrig Balsam i hårbotten. Följer hon det känner hon att psoarisisen lugnar sig och inte kliar lika mycket alls men alla är ju så olika. Hoppas verkligen att du hittar något som fungerar för dig!

~mikkan