Hår iFokus

Hår

Etiketter: färgblekningtoning
Läst 812 ggr
[Sunset098]
0

Färgar snart till blått (frågor)

Hej! Ska färga håret blått om ca 3 veckor och har några frågor som jag inte riktigt har hittat svar på när jag googlat runt. Jag har väldigt tjockt hår och väldigt fett/oljigt hår, Vet inte hur jag ska utrycka de så hoppas ni förstår. Men de ända schampot som funkat för mig är head and shoulders mjällschampo. När jag provat annat så har håret blivit oljigt. Men nu när jag ska färga håret så har jag ingen aning om vilket Schampo som funkar till båda eller om jag kan ha kvar de vanliga schampot. Så jag undrar om ni har några tips på vad som kanske kan funka till oljigt hår men som fortfarande är anpassat till färgat hår? Har även fattat de som att man ska använda hårinpackning för att behålla färgen längre så då undrar jag vilken som är bäst? Hur ofta ska jag tvätta färgat hår? Just nu tvättar jag mitt hår när de börjar bli oljigt, typ 2-3dagar emellan varje tvätt. Är de något speciellt jag bör tänka på med blått hår? Jag vet förstås att de är en svår färg och så men tar alla tips jag kan få. Har även läst någon stanns att man ska komma med ganska smutsigt hår (eller hur jag ska uttrycka de) till frisören när man färgar, stämmer de? Till sist, hur långt tid tar de att färga håret? Ska man ta med någon bok eller något att sysselsätta sig med? //mvh linnea

Zachis
0

Har själv inte oljit hår så det har jag ingen erfarenhet av. 

Men försök att tvätta en till två gånger i veckan, så sällan som möjligt. Torrschampo är din bästa vän😉

När du intensiv tonar ditt hår (vilket blå färg är) så ska du ha så rent hår som möjligt till skillnad från vanlig färg, allt för att färgen ska sitta fast bättre. Intensiv toning skadar knappt håret alls. Men jag antar att du ska bleka håret innan och då är det bra om håret är lite oljigt. 

Ingen aning hur lång tid det tar om du gör det hos frisörn, har alltid gjort det själv, men om du är rastlös så kanske du kan ta med dig en bok/mobil. Annars kan de var skönt att bara slappna av och låta någon ta hand om dig.

[Sunset098]
0

Okej tack #1

[134643]
0

Kan inte heller svara på Schampo då jag inte har fett hår. Däremot så vet jag att head and shoulders är känt för att dra ut otroligt mycket färg, det rekommenderas ofta för de som vill bli av med färg. Så det kanske kan vara bra att testa något annat. Jag använder Rainforest Radience från the body shop och det är det schampot/balsamet/inpackningen jag använt som dragit ur absolut minst färg. Tvätta håret i kallt vatten också, det hjälper. Ett tips är att du tar lite av hårfärgen och blandar i din inpackning, då får du en egengjord färgbomb. Det kan ta otroligt lång tid hos frisör om du har otur, förra gången var jag där i 6 timmar. Förhoppningsvis tar det 2-3 timmar bara. Hoppas allt går bra! Har haft blått hår själv, för mig satt det rätt bra faktiskt, så lycka till haha.

Lojs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har blå toppar, har fixat det själv (pga inte råd med frisören) och min färg är en billig variant som inte håller så länge, men eftersom den är billig och smidig så är det bara att slänga i den typ varannan vecka (eller när jag nu orkar) så håller sig färgen som jag vill ha den. Att jag valde att färga bara topparna är för att går det åt skogen så är det bara att klippa av, plus att det är lättare att färga en så liten del av håret  utan att missa en massa när man gör det själv. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Sunset098]
0

#3 tack så jätte mycket, tur du sa de med head and shoulders! De du sa med att blanda i hårfärg i inpackningen ska man ha i de lite längre i håret då eller hur länge brukar du ha i de?

[Sunset098]
0

#4 smart, funkar ju om man har lite längre hår. Eftersom jag färgar hela håret så färgar jag första gången hos frisören och blir jag nöjd så fortsätter jag med hemma. Jätte fint hår, du är jätte snygg i de!!

[134643]
0

#5 Jag har alltid i min inpackning 15-30 minuter oavsett, men det är bara att du testar dig fram. Beroende på hur mycket hårfärg du har i så kan det hända att det färgar av sig på händer och så. Det var länge sedan jag använde färgbomber så jag minns inte riktigt hur jag gjorde, nu har jag olika Färger i håret så det är krångligt att själv hålla isär det när jag ska ha i en inpackning, men du får helt enkelt testa dig fram med mängd och tid. Det kan inte bli speciellt fel så det är ju helt ofarligt att pröva sig fram 👍

[Sunset098]
0

#7 okej tack ännu en gång för hjälpen!