Permanent svart hårfärg?
Har naturligt sett ljusbrunt hår, men har börjat färga det/vill ha det svart.
Färgade första gången hos frisören, vilket var en stor miss då jag trodde det skulle vara permanent färg (misstolkning antagligen).
Sen bestämde jag mig för att färga hemma, vilket gav bättre men inte perfekt resultat. Jag/vi (ja, alltså min mamma får ju hjälpa mig att färga haha) använde oss av Garnier Olia permanent och ammoniafri, i färgen deep black.
Efter första gången så försvann färgen ganska fort, eller ja, håret var ju stort sett svart, men med stora mörkbruna partier som syns i ljus. F.Ö. kändes det som en väldigt bra färg, alltså den var väldigt skonsam mot håret.
Väntade några veckor, färgade igen (på de ställen som upplevdes bruna), samma sak mer eller mindre med att det blev brunaktigt. Väntade igen och denna gången färgade i utväxt och som förra gången; partier som upplevdes bruna.
De bruna börjar alltså successivt synas efter en eller flera tvättar.
Det har ju blivit något bättre varje gång vi färgat, men håret är ju fortfarande inte den bäcksvarta nyansen jag vill ha.
Nu har utväxten blivit ganska lång och skulle behöva fylla i den, och möjligtvis hela håret.
Finns det någon färg som håller bättre, eller är det jag som gör fel?
Alla tips mottages.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Är färgen permanent då? Så du inte valt en toningsfärg tänker jag :)
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Åh såg nu att du skrivit att den ska vara permanent! Konstigt… Aldrig varit med om det själv. Jag använder mig av Schwarzkopf och är jättenöjd :)
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Jag använder Schwartzkopf Natural & Easy, nr 590, Ebenholt Svart. Den är jag jätte nöjd med, den håller en fin svart ton hela tiden och jag behöver bara färga utväxten ibland.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Har du i tillräckligt med färg? Alltså så att det verkligen blir genomdränkt under färgninen? Kan behövas två förpackningar även på hår som inte är så långt och tjockt.
Sen är frågan hur du vårdar det efteråt? Tvättar du ofta? Hur varmt vatten? Schampo, Balsam och andra hårdvårdsrutiner kan "tvätta ur" eller slita ur även permanent hårfärg så för att färgen ska hålla sig djup, glansig och snygg krävs ofta eftervård på ett annat sätt än innan.
När jag färgat svart har jag faktiskt upplevt de billigaste hårfärgerna som bäst! Mood eller Poly Palette brukar kosta hälften av ex Olia och dem,men på mitt hår sätter de sig som berget och det blir kolsvart som verkligen håller. Men jag måste ta två flaskor och verkligen se till att hela håret verkligen suger upp det.
Jag tycker det borde vara tillräckligt med färg. Särskilt då vi nu i efterhand inte använde färgen i hela håret, utan bara på de områderna som var dåligt pigmenterade.
Försöker tvätta håret så sällan som möjligt, men det blir fett väldigt fort (kanske på knappt ett dygn), men försöker tvätta det runt var tredje dag.
Använder schampoo+balsam, funderar starkt på att gå över till Balsammetoden när schampoot har tagit slut (sidofråga: något bra Balsam man kan hitta på typ IcaMaxi?).
Tror det var Mood mamma använde när hon hade svart hår, skulle tydligen fungera så som du beskrev, #5. Men hur är det mot håret och hur lätt är det att få bort från typ… ansiktet/nacken?
_
När jag färgade svart med vanlig hårfärg så gillade jag Mood bäst, men även den bleknade mot brunt efter ett par hårtvättar för mig. Så varje gång jag färgade håret så färgade jag allt. Efter tillräckligt många färgningar så satt den svarta färgen för mig.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#7 Hur många gånger fick du färga för att det skulle sitta? :)
_
Kommer tyvärr inte ihåg det. Det var många år sedan jag använde kemiska hårfärger.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik