Balsammetoden - Frisörbesök?
Hej! Jag kunde inte hitta tråden jag sökte efter och tyckte att det var klurigt att söka, så det blir en ny tråd.
Jag har inte varit till frisören på 3 år nu, men ska nu dit och snygga till frisyren då den är kaosartad. Jag har kört med Balsammetoden i ett par månader och har fått bra resultat.
Frisören vill ju antagligen tvätta håret inför klippet och då är det ju garanterat att det blir dåliga schampon och Balsam som jag aldrig annars skulle använt. Jag vill inte förstöra resultatet av Balsammetoden, men samtidigt vill jag såklart underlätta för frisören. Jag är lite kluven i hur jag ska göra. Vad skulle ni gjort?
1. Sett det som en engångsgrej och låtit håret bli tvättat med frisörens produkter.
2. Säga att du inte vill att de använder några produkter på dig.
Motivera varför!
Jag kör ju med WO och ser det som en engångsgrej, nu tvättade ju inte frisören mitt hår men hade i någon spray som gjorde att håret både såg och kändes jätteäckligt. Jag tvättade då med sista Schampo efteråt.
Hade jag varit modigare så skulle jga sagt nej däremot, jag fick ju stå ut med stanken hela vägen hem och att det såg för hemskt ut
l'm back
Du kan säga till frisören att du kommer med nytvättat hår och att de bara behöver blöta det om de vill klippa vått. Och nej tack till alla stylingprodukter (som troligen innehåller silikon).
Nej, det är väl bra att det är nytvättat.
Och kom ihåg att det är du som är kunden, och kunden har alltid rätt.
Jag brukar låta frisören tvätta om de vill. Mest för att det ingår en massage som är himmelsk. Men jag märker inte att ett enstaka tillfälle med t ex stylingprodukter "förstör" för mitt hår, utan då kör jag sistaschampot vid nästa hårtvätt bara och så är det bra igen. Nu har jag dock klippt det själv hemma pga ekonomin, mn favoritfrisör tar 500kr/klippning ungefär och som student är det inte försvarbart.
Annars skulle jag bara be frisören att inte använda produkter. Men jag brukar gilla att få det stylat ordentligt när jag ändå är där, eftersom det är så sällan… Stylar det i princip aldrig annars.
#4 och #5 Det låter vettigt. Jag ska inte färga, så då tvättar jag innan!
#6 Håller med om att de ger himmelsk massage. Det är den stora anledningen till att jag skulle vilja få det tvättat😂Skönt att veta att det inte blir förstört på en gång sådär. Har inte heller bästa ekonomin, så jag tar elevklippning eftersom det är så enkla saker som ska göras! Jag har inget hår att styla och kommer verkligen inte ha det efter klippningen..😃
#7 Nä, nu har jag så kort hår så det är inte direkt någon massiv styling, men ändå är det kul att få det lite extra snyggt sådär… Men massagen alltså, ojoj. Den är så himla skön! Bara det är ju en anledning att klippa sig hos frisör emellanåt… 😂
#8 Haha! Jag håller verkligen med!😃
#9 Okej, för när jag använde det någon gång blev håret väldigt strävt och konstigt. Jag undrar om mitt sista-schampo inte är 100% godkänt iallafall. Det är Faith In Nature Jojobaolja. En källa sa att sodium laureth sulfate är så svagt att det är godkänt som innehåll, men det är kanske inte det ändå?🤔
#10 Ett sistaschampo måste innehålla Sulfater av någon sort, annars får man inte bort silikon etc. Och vad jag vet ska faith in nature ha godkända shampon. Själv använde jag Wackra by CCS och så länge jag avsluta sistatvätten med en ordentlig mängd vårdande Balsam brukar det gå bra (Wackras shampo är"hårdare" än faith in natures, tycker jag). Men det kan ju vara så att just ditt hår bara inte gillar det shampot? Vet att mitt hår inte tål ett rosenshampo från Urtekram t ex, då blir det strävt och tovigt om jag har lite längre hår.
#11 Ja, just det! Nej, jag tror inte att det schampot är godkänt. Det var nog balsamet som var det på nopoo. Saken är den att jag köper icke-djurtestat och mitt hår gillar inte heller Urtekram. De sorterna av Faith In Nature jag har nu har tagit bort flagorna ur min hårbotten och jag behöver inte tvätta så ofta, så jag känner att det är okej att tumma lite på kraven i Balsammetoden.
#12 Jo, Balsamet är godkänt för nopoo, använder det själv som vårdande, men menade att jag tror att deras Schampo var godkänt för sistatvätt. Men jag har aldrig använt schampot mer än enstaka gånger och då inte brytt mig om det jättemycket.
Deras Balsam är riktigt bra dock, växlar mellan ett par olika varianter av dem.
#13 Jaha! Skönt att höra!
Tack för alla svar🙂