Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 2596 ggr
powerade
0

tvätta med bikarbonat?

http://blogg.skanskan.se/hallbarhet/2014/03/18/tvatta-haret-med-bikarbonat/ någon som testat detta? tänker att om man bara tvättar håret 1 gång i veckan borde det ju blir skitigt och lukta äckligt?, kan man fortfarande skölja håret när man duschar?

tlover
3

Jag har inte tvättat håret med bara bikarbonat (har testat Balsammetoden och tvätar nu håret med bara vatten) men tänkte säga att är håret vant så blir håret inte så skitigt på bara en vecka.

Man kan ju skölja håret mellan tvätt men frågan är om det behövs? Håret är ju känsligare då det är blött så var gång håret är blött riskerar man ju att slita lite extra på det.

l'm back

RobinEH
0

Känns som att det skulle svida ordentligt i skalpen av att gnida in bikarbonat, även om det spätts lite. Jag har testat, men vet inte om det var exakt som receptet i länken.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

powerade
0

#1 när man har t.ex tränat eller haft praktik å typ vart svettig är det ju svett i håret?:$ ör typ när de ha fasta under armarna när man svettas och så:/ även när jag varit på stallet måste jag då minst skölja av det. #2 haha sved de på dig?^^ gör mig inget om det svider lite bara det blir bra och inte är farligt på något sätt:)

tlover
0

#3 Det var därför jag frågade om det behövs 🙂

Svett kan man bara skölja ur och med en sjal runt håret stängs även hästlukt bort oftast (jag har testat).

l'm back

powerade
0

#4 kan inte ha håret plus en sjal runt huvudet när jag är i stallet och rider?😱

powerade
0

för den delen tror jag täven kan tränga in genom ändå ( det folk är allergiska mot)^:)

tlover
0

#5 Jag vet inte om du kan ha det eller inte, jag gjorde bara övningar frå marken så jag hade aldrig hjälm

l'm back

Surpan
1

Att tvätta håret bara en gång i veckan är inga problem. Men jag har inga erfarenheter av stall heller.

Jag har testat att tvätta med bikarbonat och det fungerar jättebra, blir superrent. Dock är det knepigt att fördela jämt i håret, vilket medför en del slitande. Men man kanske skulle kunna blanda ut det i ett tvättbalsam eller liknande för bra fördelning.

/Surpan

RobinEH
0

Sved rejält och fick även en rodnad skalp efteråt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Wony
0

Tvätta en gång i veckan är för mig inget problem, men det kan vara olika från person till person och vad man gör/vilka miljöer man rör sig i. Nu när jag pluggar kör jag Balsammetoden och tvätter med Balsam 1-2 gånger i veckan, annars med vatten. Men tidigare, när jag jobbade i en ganska skitig och oljig industri så var jag tvungen att tvätta med Schampo fastän det slet på håret, för annars lade sig alla oljor som en kliande beläggning i hårbotten (även tvättarna i sig irriterade).

Håret kan bli fett i början innan det vant sig, dock.

jollycox
1

Jag har tvättat håret med bikarbonat och äppelcidervinäger förut. Nu tvättar jag med endast Balsam. Planerar att börja om med bikarbonat och äcv.
Jag gjorde så att jag blandade 0.75 tsk bikarbonat med 1dl vatten. (Blev förvånad att hon i länken använde 2 msk. Bikarbonat är starkt och torkar ut.) Fördelade det i hårbotten, masserade och sköljde ur efter någon minut.
Sen blandade jag 2 msk äcv med 3 dl vatten och höll huvudet framåtböjt med håret uppochner  och hällde blandningen över håret. Masserade lite efteråt och sköljde ur efter några minuter.
Jag körde så att jag tvättade med bikarbonat tex på söndagar och med bara vatten på onsdag/torsdag.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

powerade
0

#11 hmm… men blir inte 1 deciliter vatten lite lite mängd?:/

jollycox
0

#12 Det funkade för mig. Jag hällde lite först mitt uppe på huvudet, sen på ena sidan ovanför huvudet och sen på andra sidan och så på baksidan av huvudet. Man kan ju ta mer vatten om man vill.

TjockaBerta
0

Löddrar det när man tvättar med bikarbonat?

>>>Malum domesticum<<<

jollycox
0

#14 Nej det gör det inte.