Rosa hår till grönt?
Jag byter hårfärg ungefär varannan månad och har gjort det till och från under många år så jag tycker att jag har bra koll. Men jag har en fundering som jag hoppas få hjälp att lösa. Jag har just nu rosa hår (Directions Carnation Pink) och har flätat i rosa syntetiska dreads. Skulle vilja ha grönt hår (och sätta i gröna dreads) härnäst och innan jag köper färg + hår för en massa pengar; kan jag gå från rosa till grönt bara sådär? Eftersom rosa är en sådan högpigmenterad färg funderar jag på om den kommer låta dig täckas över. Den gröna färg jag spanat på är Directions Apple Green. Min förhoppning är att den ska vara mörk/täckande nog för att det rosa inte ska lysa igenom. Någon som har några tankar eller förslag? Bör kanske nämna att avfärgning via blekning inte är något alternativ då mitt hår är jävligt slitet. Grönt må vara för svårt och i så fall hittar jag på något annat, men vill iaf utforska möjligheten!
Jag kan tänka mig att ju mer rosa ditt hår är, desto mer dov kommer den gröna bli (rött + grönt = brunt), i värsta fall lite gråbruna toner? Har du ljust rosa hår gissar jag på att det blir GRÖNT, om än lite dovare än om det hade varit blont från början, är det väldigt stark rosa kanske det är svårare.
Jag har själv ingen erfarenhet av de färgerna du nämner, dock, bara gissar utifrån hur färgtoner brukar reagera med varandra =)
Brunt vore katastrof. :( Frågade frisörkompis som gav mig tipset att försöka tvätta ur så myclet som möjligt av den rosa färgen innan jag har i grönt. Hon tipsade om att tvätta med diskmedel eftersom det är starkare än Schampo. Vi får se hur jag gör.
Bada i klor :D När jag hade rosa så försvann nästan allt så fort jag åkte till badhuset även om det va nyfärgat så blev det som man inte färgat håret på flera månader (och då hade jag atomic pink från special effects)
Annars kan du ju först också testa en slinga i underhåret så du e helt säker på att färgen blir bra :)
När jag bytte från extremfärg till extremfärg för några år sedan så tvättade jag håret med vattenfärg. Alltså sådan billig för barn. Det drog ut nästan all färg på en gång, men håret blir fruktansvärt torrt så inpackningar behövs efteråt.
Nu ska man ju helst inte ha balsam/inpackningar innan man färgar med Directions efter vad jag kommer ihåg, men kanske har du en helg över eller något? Då kan du kanske dra ur färgen ena dagen, dränka håret i inpackning och sedan tvätta håret som vanligt dagen efter och färga över?
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag livar upp en gammal tråd och undrar hur det gick för dig att byta till grönt? Jag har Directions flamingo pink som börjar bli ganska urtvättad och skulle vilja ha alpine green ^^,
(Utgår ifrån naturlig färg till extremfärg) Angående detta som #4 skriver så kan man göra som såhär:
1. Bleka håret/göra motsvarande tuffa behandling. Skölj ur noga.
2. Tvätta med Schampo (gärna ett anti-dandruff, översättning någon?). Skölj ur noga.
3. Torka håret noga. Det får inte vara fuktigt. Gärna med hårtork.
4. Färga!
5. Låt sitta i önskad tid. Jag kör minst 1 h.
6. Skölj ur med så kallt vatten du klarar tills vattnet blir nästan klart.
7. Låt torka eller låt vara fuktigt och tillsätt en snäll inpackning. Låt sitta över natten.
I denna proceduren används Manic Panics toning, så det funkar säkert bra även för ex. Stargazer och Directions🙂
#6 Jag tänkte jag skulle slippa bleka igen >.< Mitt hår är så extremt sönderblekt, dock brukar det rosa gå ur såpass att det är nästan vitt på sina ställen och ljusrosa på andra :P Tänkte att det kanske fäster ändå eftersom det är en ganska mörk grön
#7 Och jag har lyckan att ha kort hår, så jag kan klippa av allt färgat hår och "odla" nytt för att bleka det sen och börja om. Lite svårare när man har längre hår! Tvätta, tvätta, tvätta ;)
Hur gör du när du färgar och vad tvättar du med vanligtvis? Jag färgar som beskrivet -inpackning (ska köra på det nästa gång) och har nyligen gått över på Balsammetoden och när man tvättar med Balsam försvinner knappt någon färg alls, har jag märkt innan Balsammetoden.
Hm, jag har färgat håret på min sambo utan blekning och det syntes dåligt + satt verkligen inte bra. Och då har han ändå relativt ljust (brunt) hår. Jag upplever att det bara sätter sig uppe på håret och att håret inte suger i sig färgen, fast på ditt hår kanske det funkar?
#8 Lyckost ;) Jag försöker spara, målet är till midjan men ja, vi får väl se. Fick en flipp för 4-5 år sedan när jag sparade och klippte av allt, hade en cm kvar i nacken xD Jag höll upp från färg överhuvudtaget i ett år för att sedan bleka topparna i höstas hos frisören (trodde jag skulle avlida när jag betalade) Så därefter låter jag färgen gå ur väldigt mycket. Brukar färga i smutsigt hår och då blandar jag ut med inpackning ihop med Directions som fäster bäst i mitt hår. Låter det sitta minst 2timmar men oftast en hel dag innan jag sköljer ur det med kallvatten och sen brukar jag ha liiite Olja i topparna när allt är klart :) Tvättar med schampoo och Balsam ca 2 gånger per vecka ^^, Försvinner en del färg med schampoo men har för dåligt med tålamod att fasa in ett nytt mönster XD Slänger med en bild på mitt hår som nyfärgat + ca en månad efter färgning Det övre håret är alltså inte te blekt medan topparna är blekta :)
#9 Verkligen!😉
Oj, det måste ha känts knepigt? Vägen till mitt korta hår började med liknande. Från 3-4 dm till.. 1? Inte ångrat mig en sekund!
Det låter som om du har sunda tillvägagångssätt och jag tycker inte att det ser alltför farligt ut. Blekning och färgning är fasligt dyrt hos frisör, så det förstår jag att du gjorde!😂Ännu en fördel med kort hår x)
Cool färg också! Riktigt skarp!
#10 Ja jag ångrade mig ju tyvärr, även om det var jätteskönt för stunden :P Det fäster ju självklart inte så bra på der ofärgade och går ur fort så jag får en väldigt skarp ombre liknande frisyr men trivs rätt bra med det :P Haha ja det är ju det, men värt det när man hade sånt tuggummihår som jag hade innan ^^, Jag var inte speciellt bra på att underhålla. Ott korta hår så att det fortsatte vara kort, kanske var därför jag tröttnade xD Tack!
#11 Äsch, det går ju att lösa ändå! Dock så tyckte jag verkligen att delen med färgen var absolut jobbigast när jag hade långt hår x)
Ja, jag tyckte faktiskt att det var ganska snyggt! Inget som man stenhårt tänker på som utväxt, egentligen. Är det tuggummihår man får av mycket blekning? Jag älskar att klippa och fixa med mitt hår, så det är lätt att hålla kort😃
Jag hoppar in här! Jag har precis blekt håret för att färga det med Directions Flamingo Pink men efter två blekningssessioner så är håret ganska torrt. Jag har dått höra att jag inte ska använda Balsam innan jag lägger i det rosa men vad ska jag göra sen? Kan jag använda Balsam då? *oerhört ny med chockerande Färger och förvirrad* xD
「3 2 1」
#13 Läs #6🙂
#14 Åh så dumt av mig haha! Men kan man göra det direkt efter varandra? Och vad ska jag använda om jag inte har någon inpackning? Kan jag använda Balsam då? :) jag blekte igår dock
「3 2 1」
#14 Ursäkta att jag ställer mycket frågor, men om jag ändå blekte håret igår, ska jag ändå tvätta håret med shampo?
「3 2 1」
#17 Det jag fick med var en anti-yellow, men gissar att det också funkar! Tack så mycket :)
「3 2 1」
#18 Inte säker. Pröva!
#19 Får göra det! Tack, har i det rosa nu :)
「3 2 1」
#19 Spännande!😃
#12 Haha ja det gör ju det ^^, Tack! Jag tycker om att ha det såhär faktiskt, slipper bleka utväxten varje månad för att hålla det snyggt :D Jag fick inte det i början när jag blekte men någon gång under tonåren så blev min hårkvalitet helt förändrad och efter det har det blivit som tuggummi/svinto när jag blekt och bara trasslat ihop sig :) Blir ju bättre med såna här toningar i eftersom det mjukar upp en del men jag måste även klippa en bit varje gång jag blekt för att kunna borsta det ordentligt >.< Så nu blir det max en gång per år, hos frisör eller så får det ae ut som ett fågelbo ;)
#20 hoppas du ska trivas bra i rosa, har själv haft flamingo pink säkert ett tiotal gånger :D
#22 Och då kan du ju bleka en ordentlig omgång istället för flera små om du vill senare!
Åh, det låter inte roligt alls. Jag har som tur är klarat mig bra, fast å andra sidan bleker jag väldigt sällan. Hehe, fågelbo!😃
#23 Ja jag försöker tänka så. Får göra så gott det går efter år av vanskötsel ;) Det är ju bra att du inte bleker så ofta, jag tänker att om jag inte varit så ombytlig mellan 12-16år så hade mitt hår haft det betydligt mycket bättre xD
#25 Du kanske ska börja om ordentligt så att du får ordning på det ordentligt?
#26 Menar du av med allt och börja om? :P
#23 Tack! Färgade igår och jag älskar det!! Blev rosa vid rötterna men nästan rött längre ner men tycker ändå om det!
「3 2 1」
#27 Ja, eller iallafall ta en bra bit, men jag antar att det inte är särskilt lockande nu när du har så långt hår? ^^
#28 Vad kul! Glöm inte att lägga upp bilder😃
#29 Haha inte jätte ;) Med det är ju en bra bit som är helt ofärgat och faktiskt mår bra nu, men tanken har slagit mig att klippa av allt som varit färgat sen innan ^^, #30 Så fint! :D
#29 Haha du satte igång min tankeverksamhet, på måndag klipper jag av håret xD
#30 Ser bra ut! ^^
#29 Hahaha! Det var värst😂
I mitt fall gick jag länge och funderade. Så var det två killar med kort fint hår som blekte och färgade.. När jag kom hem klippte jag av mitt 3-4 dm långa hår, blekte och färgade lila. Ingen bra färg dock, men jag ångrar verkligen inte att jag klippte håret. Hoppas att klippningen gör underverk för dig!😉
#33 Haha jag är ganska impulsiv men har hittat en jättefin frisyr som jag tror jag kommer trivas väldigt bra i :D
#33 Jättekul!😃