Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1292 ggr
H-lena
0

Kliande hårbotten

Hej alla!

Nu vänder jag mig till er och hoppas ni kan hjälpa mig. Det är så att jag det senaste året vad jag minns, haft problem med kliande hårbotten samt Mjäll. Jag har länge haft Mjäll men den här klådan är något nytt. Själva mjället är inte flagor utan det är snarare små vita prickar. Kliar jag mig i håret river jag ofta bort sådana prickar, ibland mycket ibland mindre. Det blir alltid mer då jag inte tvättat håret på några dagar, och klådan blir allra värst även då. 

Just nu använder jag ekologiskt Schampo urtrekram irritaded scalp aloe vera vilket jag tycker funkar bäst av de schampon jag prövat. Dessutom har jag i utspädd äppelcidervinärer i håret en stund innan hårtvätt. Jag tvättar håret ca var 4-5 dag.

Jag är väldigt tacksam för åsikter och tips då jag är mycket trött på det här nu, men kommentarer som "head&shoulders" behöver jag inte då jag vet att det dels inte är något bra Schampo, dels för att det inte funkat på mig. Alla andra tips är välkomna!

Tacksam för svar!

[Vårnatt]
1

Hårbottengel ifrån apoteket fungerade toppen för mig! Det finns en behållare som är mer platt och inte har en vass "pip", den fungerar allra bäst tycker jag :)

H-lena
0

Åh tusen tack för tipset! Det ska jag absolut kolla upp!

horribleatnames
1

Jag brukar köra med kokosolja när min hårbotten kliar. Ger sej nästan direkt 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

H-lena
0

#3 Okej! Hur använder du den? Tex före eller efter hårtvätt? 🙂

horribleatnames
1

Jag brukar ha i den en dag innan jag tvättar håret, brukar lindra det värsta kliandet. Sen när jag tvättar så försvinner all skit och min hårbotten slutar klia 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Candy123
0

Anväder du produkter med siliconer/mineralojor? Funderat på att anväda ett sulfatfritt schampoo eller börja med Balsammetoden? Jag hade torrt ich kliande hårbotten innan jag började med BM men inte längre :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

H-lena
0

#5 Okej tack!

#6 Jag har funderat på det i flera år, jag använder SLS-fritt Schampo och har fortfarande problem.. Men kanske att det skulle gå över om jag gick över till Balsammetoden istället. Är det stor skillnad att använda SLS-schampo jämfört med att använda enbart Balsam? Jag vet skillnaden i hur man använder det, men jag  menar är BM bättre av dom två?

jollycox
0

Jag har problem med kliande och torr hårbotten. Kör på Balsammetoden sen flera månader tillbaka. Så att gå över till Balsammetoden kanske inte löser problemet.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

H-lena
0

Jag testade faktiskt att tvätta med Balsam idag, och tycker det känns något bättre. Nästan inget kliande alls, och nästan inget "mjäll" heller, men får se om det håller sig så bra eller blir värre om ett par dagar.

P3pz
0

Testa Fungoral från apoteket. :) 
Det är superbra mot kliande hårbotten.

Om de vita prickarna är runda som små små bollar och sitter på hårstrået så skulle jag rekommendera dig att testa dra en luskam i håret. 
Lössens ägg är ju som runda vita prickar/bollar.

"There is life after abuse. This is mine"

taylor__lambert
0

Jag hade det problemet, jag testade att tvätta håret oftare, det funkade för mig.
Min mamma har annat problem och använder Selukos när det är som värst för henne, kanske 1-2 gånger i månaden tror jag.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta