Hår iFokus

Hår

Etikett: tips-råd
Läst 1795 ggr
koppenpoppen
0

Ung tjej: håravfall och kliande hårbotten.. Ångest

Hej! Jag är ny här så jag hoppas jag postar i rätt kategori…

Jag vänder mig till iFokus och er här för att jag har extrem ångest över mitt hår. Jag brukade ha tjockt, friskt och tungt hår. Om jag ändå hade njutit medan jag väl hade det…. I samband med att jag flyttade till andra sidan Sverige, började plugga och starta ett helt nytt liv så började även håravfallet. Jag har mått dåligt av detta och har inte kunnat lista ut vad som är hönan och ägget. Allt jag vet nu är att min hårbotten kliar sedan två år tillbaka och att håravfallet håller i sig. Främst i luggen och uppe på hjässan där det kliar något jävulskt. Har vänt mig till primärvården men som vanligt tar de prover och säger att "allt ser normalt ut". Fick kortison utskrivet och har även ätit kostillskott för håret. Det blir inte bättre. Att samhället inte värderar de unga bättre än så. Allt jag vet är att min psykiska hälsa och kliande hårbotten och håravfall är allt annat än bra eller normalt. För två år sedan slutade jag äta mina p-piller, och då blev håravfallet kaosartat… Ät aldrig p-piller!

Inser nu hur otroligt dåligt jag har mått under en sådan lång tid. Det är som att det kliar/är torrt (men samtidigt fett?!),  i hårbotten och att håret faller av med hela hårsäcken. Jag får panik: tänk om håret försvinner och aldrig kommer tillbaka? Det är allt jag behöver veta! Om det kommer tillbaka eller inte. Jag kan vänta i fem år, bara det kommer tillbaka. Sitter i skrivande stund och gråter. Känner mig så ful.

Tacksam för hjälp, om någon har varit i samma situation/är det… Tack på förhand..

Valkyrija
0

Jag började tappa vääldigt mycket hår när jag var deprimerad, hade problem med ångest och mådde allmänt dåligt. Det var massvis med hår runt stolen i skolan när jag suttit där en längre tid. Hur mår du? Var det något speciellt som hände för 2 år sedan? Jag tycker nästan att du ska vända dig till en psykolog. Det gjorde jag och nu när ja mår bättre tappar jag inte ens i närheten av lika mycket hår som jag gjorde då 🙂

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Bill&Bull
0

Stress, både inre och yttre kan påverka håret mycket. Kan även orsaka klådan du har. Jag är ingen expert men tycker det låter som ditt problem beror på ditt mående vilket betyder att det kan bli bättre igen och du kommer så småningom få tillbaka ditt tjocka hår. Försök att inte oroa dig för mycket nu utan se bara till att ta hand om dig och må så bra du kan. Kram

||My Love For Animals Is Immortal||

nypisnina
0

Eftersom det inte är något fysiskt så kanske det är psykiskt? Äter du bra?
Jag tänker att eftersom det troligare är något psykiskt så kommer det att växa ut igen.
Jag tappade mycket hår då jag var nedsatt, säkert en fjärdedel av tjockleken tappade jag. Det var fruktansvärt och jag mår fortfarande dåligt av det. Men det kommer igen, håret känner tjockt i hårbotten nu så det har börjat växa ut som tur är. Det kommer säkert ditt att göra också.
Kanske har du för starkt Schampo eftersom hårbotten kliar? Prova att köpa ett snällt Schampo från apoteket kanske? Prata med dem där?

Hoppas du får ordning på det, men jag tror säkert att ditt hår kommer komma tillbaka när du bara vet vad som orsakar det. ❤️

Sindri
0

Klåda kan vara candida. Den kan lätt ta över om man mår dåligt och /eller äter slarvigt. Du kanske måst jobba både med kropp och själ.
Uteslut socker och snabba kolhydrater, för mycket frukt och bröd.

Hjälp kroppen med höga doser D-vitamin.