Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 890 ggr
Niwa
0

fett hår, vad göra?

Mitt hår är tunt (frisörerna kallar det glas hår el ngt liknande) och det går inte att göra något med det för det blir platt direkt. Det blir ju inte bättre att det blir "fett" /ser fett ut direkt oavsett om jag har stylingprodukter i eller inte. Känns som jag går omkring med fett otvättat nästan jämt. Någon som har några tips att få ordning på det. Jag har testat alla schampon känns det som, känns ok ett tag o sedan samma sak igen. Kanske någon som haft samma problem själv som sitter på ett super tips 😊

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Scorpio97
0

Balsammetoden/BM! :D 

Det är det som fungerar bäst för mitt i alla fall, och jag har samma sorts hår som du.

//Jessie

Niwa
0

Tack snälla. Har läst lite snabbt om Balsammetoden nu, Har. du några tips om vårdande Balsam om man har fett hår Tänkte testa neutrals Schampo och Balsam som första schampoo o Balsam. Använder aldrig Balsam för det känns som det blir ännu fetare då

Scorpio97
0

Jag använder Garnier Respons Avokado & Shesmör som vårdande. Trots att jag lätt får fett hår har jag ett väldigt vårdande Balsam. Jag har även mandelolja i mitt hår ibland, som extra återfuktande. 
Jag började med BM för runt två-tre år sedan nu, och då använde jag Fructis Balsam, men min hårbotten tålde inte riktigt parfymen. Sen provade jag Garnier Respons och eftersom det har fungerat bra så har jag fortsatt med det. Vid behov använder jag Coops Balsam som tvättbalsam. Så jag har inte provat så många Balsam

Det kan hända att det blir fetare i början. Man kan ha en omställningsperiod på ett halvår om man har otur, men någon vecka är vanligare. Men sedan inser hårbotten att den inte behöver producera så mycket fett, och då får man fint hår. 

Det är väldigt svårt att ge tips på Balsam. Man kan behöva ett väldigt vårdande Balsam trots att man innan man började med BM hade väldigt fett hår, eller så kanske man behöver ett mindre vårdande och mer tvättande. Det är i princip omöjligt att säga, utan man får prova sig fram. Så börja med neutrals och kör på i åtminstone någon vecka, sen får du känna efter om håret är torrt eller fett och anpassa efter det. 

Jag hade jättefett hår en-två dagar efter dusch innan och i perioder kunde jag få sår i hårbotten för att den ändå var så extremt torr. Nu kan jag tvättas håret två gånger per vecka utan att det är det minsta fett.

//Jessie

Niwa
0

Tack snälla. Jo att håret är olika på alla vet jag dessvärre, men tänkte att jag kunde få en liten vink om vad man kan börja med. Sedan får man så klart testa sig fram. Jag gör vad som helst just nu för att få fräschare hår känns det som. Jag kapade det riktigt kort tom för att man inte skulle se så mycket av håret. Syns på min Avatar. nu har det växt ut någon/några dm och samma elände igen med fett hår

Scorpio97
1

Dom flesta jag vet som använder BM gör det för att dom annars får fett hår väldigt lätt, och majoriteten av dom använder Garnier Respons som vårdande vad jag vet. Så om jag personligen ska rekommendera ett Balsam, så är det Garnier Respons Avokado & Sheasmör. Om du söker på BM härinne på Hår iFokus så finns det säkert trådar med vilka Balsam folk använder, så man kan få lite tips (:

Ofta gör man tyvärr fel när man försöker bli av med fett hår. Dom flesta tvättar oftare och oftare, och med allt starkare schampon samt skippar balsamet för det är återfuktande. Allt detta gör att hårbotten blir ännu torrare, och då producerar den mer fett. Fett hår beror faktiskt ofta på en torr hårbotten, och det är det problemet man ska lösa i första hand. Och då fungerar Balsammetoden eller andra no-poo-metoder.
Sen fungerar det inte för alla, men för mig har det i alla fall fungerat utmärkt.

//Jessie

Trixter
0

Jag har nog inte sk glashår men det är tunt och blir ganska flottigt ca 1 dag efter tvätt. Det som funkar för mig är att ungefär 1 gång i veckan använda Kevin Murphy maxi wash, det är ett detox Schampo och det tar bort all smuts och build up från stylingrester osv. Och därefter använda ett bra torrschampo. Och när jag orkar så lägger jag i en rootlifter i hårbotten efter tvätt och fönar sen håret upp å ner. Tanken med det är att få upp håret från hårbotten för att inte håret ska ligga platt mot skallen och göra det flottigt.

Niwa
0

Tack snälla för era tips. Ska handla lite schampoo och Balsam senare