Riktigt rött hår
Hej!
Jag har haft alla möjliga Färger i mitt hår från tonåren fram till vuxen ålder. Men nu har jag haft mitt naturliga hår i ca 1 år eller mer (minns inte exakt). Men nu är jag sugen på att börja färga igen och förnya mig. Och vill denna gången ha riktigt riktigt rött hår. Rött hår har jag haft innan, men då har det mer varit blodrött. Men nu vill jag ha en skarp röd färg, en mer extremt röd färg på håret och vill då veta hur jag på bästa sätt kan uppnå detta? Jag har inte råd att gå till frisören så det får bli att greja med detta hemma (vilket jag har flera års egen erfarenhet av att göra så vet vad det innebär).
Mitt hår just nu är så kallad typisk nordisk hårfärg, dvs. råttfärgat(går åt det bruna hållet). Så hur får jag mitt råttfärgade hår att bli extremt rött på bästa sätt? Tips på färg att använda? steg för steg tips för att uppnå bästa resultat? Samt tips för hur man sedan underhåller färgen på bästa sätt mottages tacksamt. :)
Jag hoppas det finns någon här inne som är duktig på rött hår och kan komma med användbara tips. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Henna. Ekonomiskt, miljövänligt och håret blir verkligen knallrött.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ville hjälpa med bild på ditt hår då man vet vilken nyans röd man måste komma upp i, jag hade rött, altså verkligen rött i en period och använde mig av både Directions pillarbox red samt två andra jag inte direkt kommer ihåg, gillar Directions och deras Färger, problemet där är då om du vill ha en permanent. Directions är semi-permanent, om du vill ha bild pm:a mig bara. jag hade orangeblond hår innan jag färgade håret rött.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag har ingen bra bild på mitt hår just nu. Kan försöka fota håret i morgon då det är dagsljus så att man ser min färg ordentligt.
Här är en länk från google på hur rött jag vill att håret ska vara (om möjligt): https://cdn2.cdnme.se/cdn/7-2/1686020/images/2011/tumblr_lhshcqt1s91qdfp35o1_500_large_137077914.jpg
Tycker det är så grymt snyggt med sådär riktigt rött hår.
Det är värt att tänka på att semi-toningar har svårt att fästa i ofärgat/oblekt hår.
Har själv rött hår, dock inte i den nyansen du vill ha. Men alla röda Färger har en tendens att behöva underhållas rätt ofta. Jag använder en färginpackning varannan gång jag tvättar håret, min är ifrån mood och jag är jättenöjd med den.
Har du en mörkare blond hårfärg så kommer ditt hår att gå emot en mörkare röd färg som för i övrigt också är jävligt snyggt.
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
haha ganska gammal bild, och ignorera min sexyness ;)
Så rött hade jag det, tror det bliver svårt att få det så rött som du vill ha det om jag har förstått din nyans av brun rätt, men skicka bild imorgon eller när du nu kan då bliver det lättare att avgöra
Instagram
Det är sant at det är svårare att hålla den röda färgen kvar utan att ha blekt innan, men int mycket, min syrra, henne som står bredvid, hade rött hår utan att bleka. Jag hade också i mitt röda i lite mera än en månad förran det började visa orange fläckar. Men jag duschade bara håret 2-3 gånger i veckan och använde schampoo som var snäll emot hårfärg.
Då är det inte svårare heller att köpa en vit Balsam och blanda i lite rött och använda den när man duschar, bra för re-touching, ha i den i 10 min eller längre beroende på vilken hårfärg du stoppade i. Directions kan du sova med i. Jag hade "treatment" för att förbättra mitt hår och färgen 1 gång i månaden vart jag hade Balsam blandningen i i typ 30-60 min och sköljde då ut.
Instagram
Låter som att jag inte riktigt kommer undan blekning om jag vill ha sådär knallrött som på min referens bild. Känns ju lite tråkigt då det är ett steg jag gärna hade sluppit då det sliter mycket. Mörkare röda nyanser i håret har jag haft många gånger i mitt hår och tyckt det vart läckert också. Men känner att jag vill testa på något mer i ögonfallande denna gången för skojs skull då jag älskar att experimentera med mitt hår och vill testa något jag inte haft. :)
#6 Vart får man tag på Directions ?
Är Manic Panic färgerna vettiga eller fäster dom dåligt och lossnar lätt när man tvättar håret? De har ju annars väldigt starka roliga Färger.
Alltså enligt mitt hår funkar Directions och manic omkring på samma sätt. Jag köper Directions då jag känner dom bäst och dom är hälften så billiga i förhållande til MP. Det finns dock också stargazer, crazy colour och fox colour eller vad det nu heter, fox colour stannar dock inte jättelänge i håret. Om du frågar mig hade jag sagt Directions men det är en smaksak och beroende på dit hår hur det funkar. Om du då väljer Directions eller Manic Panic kan du lämna hårfärgen i i flera timmar, ja även sova med det i. Jag brukar göra MINST en och en halvtimme men helst två timmar för att få färgen att sätta sig ordentligt. Då sköljer du ut med kallt vatten och schampoar inte. Rött kommer blöda en del så använd helst inte vita kläder, IAF inte den första veckan och innan du tvättat håret med Schampo. Ett råd är också att sova med en handuk under huvudet innan första tvätten eller om du sover med blött hår. När du då duschar i framtiden kan du då välja om du vill duscha med varmt eller kallt vatten, varmt tar ut mer av färgen medan kallt håller färgen i håret bättre. Nu, beroende på hur mörkt fitt hår är, behöver du ju inte heller köpa starkaste blekningsmedel i världen bara för att få rött hår. Rött hår är nog en av dom snällare hårfärgarna att anskaffa med tanke på hur mycket blekning som behövs. Även om man får orange hår kan man lätt få rött hår ovan på. Så när fu har bild skicka då och då kan man kolla på hur mycket du behöver. Du kanske bara behöver lite annars du kanske behöver mycket, beroende på hur mycket du behöver bleka och hur mycket du har LUST att bleka kan man kolla på saken. Men tror ärligt talat inte du behöver bleka mycket om du har ca den färgen jag tror du har. Du kan köpa online annars finns Directions, Manic Panic och tror stargazer på shock, Nordstan i Göteborg.
Instagram
Så nu kommer jag med en alldeles nytagen bild på mitt hår. Får ursäkta morgonruffset, har inte hunnit fixa mitt hår ännu :P .
Men här är iaf min hårfärg som den ser ut idag. Mitt naturliga råttfärgade hår :P . I topparna är det dock en gammal hårfärg som fortfarande sitter kvar från tiden då jag började låta min naturliga hårfärg växa ut, därav de lite ljusare topparna. Har inte orkat bry mig om att rätta till topparna då jag gillade effekten av det. Men nu är jag less på mitt hår och vill fräscha till det med en härlig röd färg. :)
Nu hoppas jag bilden hamnar åt rätt håll. (den är iaf rätt för mig i min dator, men kanske lägger sig på sidan nu när jag lägger upp den här?).
Jaha, den la sig på sidan som jag var rädd för *suck*
Men klickar man på bilden så ser man den rättvänd dock.
OBS! Jag är inte supermörk uppe på huvudet som det ser ut som på bilden. Det är bara skuggningar. Men det som börjar nedanför skuggningen fram till det gulaktiga topparna är den färg jag har även uppe på :P
Kunde annars va ganska cool med lite ombre effect med mörkare röd däruppe och ljusare därnere
Instagram
Funderar på om man kanske bara ska köpa någon såndär permanent färg ifrån matbutiken. De har ju ändå ganska fina röda nyanser tillgängligt så kanske starta med en sådan och sedan använda typ direktions eller något liknande som färgbevarare, skulle det fungera?
Ja det går visst, men även permanenta förlorar färgen lite bara inte på samma sätt som semi-permanent. Men jo det går, gjorde det själv andra gången jag fick rött hår.
Instagram
Jag köpte en vanlig färg i butiken, tror det var cherry från mood och färgade håret och fick det här resultatet Dock var jag sjukt blond till att börja med och håret var blekt (det var dessutom naturligt blont, blekte tillbaka till min naturliga färg från rött, haha)
Medarbetare på Skor iFokus
#15 den färgen såg snygg ut också. :) Jag kanske ska ta och ljusa upp mitt hår en aning först. Tror jag ska köra på en ombre effekt när jag ljusar upp mitt hår så att sedan när jag slänger i röd hårfärg så blir det lite ombre effekt i den röda färgen på köpet när jag färgar. Kan nog bli rätt snyggt tror jag. :)
#16 jag tycker att det låter som en bra idé!
Medarbetare på Skor iFokus
Tycker jag med :D
Instagram