Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 1051 ggr
Essentials
0

Sulfatfritt schampo, silikoner?

Är inne på att börja med ett sulfatfritt Schampo. Använder redan silikonfria produkter i håret, men undrar hur det är med hudvårdsprodukter. Är det lika viktigt där att ha silikonfritt? Gör det något om det är lite silikon i dagkrämen?

Officielle
0

Jag tycker det är viktigt att inte använda Silikoner, varken i håret eller på huden.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Scorpio97
0

Jag använder inga Silikoner någonstans på kroppen. Sen jag provade produkter utan Silikoner och mineraloljor tycker jag att det blir en obehaglig hinna på huden om jag använder dagkräm/bodylotion som har silikon/mineraloljor i sig. Det känns så äckligt att jag måste tvätta av mig det så fort som möjligt.

Sen är det ju så att om du har Silikoner i dagkrämen, kommer du förmodligen få Silikoner i håret också.

//Jessie

Essentials
1

#1 Var inte riktigt ett svar på min fråga.  Men försöker att undvika, har svårt att hitta något som passar min hud utan silikon i dock…

TatsuOni
2

Om du har Silikoner i ansiktet så kommer du till slut att få det i håret. Det bästa är om du kan byta till hudvårdsprodukter utan Silikoner. Annars så kan du varva mellan sulfatfritt och tvätta med Sulfater ibland för att få bort Silikoner. Vissa tvättar med Sulfater när de känner att de börjar få build up och andra t ex varannan vecka/en gång i månaden.

Om du väljer att fortsätta med Silikoner i ansiktet så försök att ha håret uppsatt och tvätta händerna ordentligt innan du rör håret.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Essentials
0

#2 Har läst någonstans att Silikoner dunstar från huden, men vet inte om det stämmer?

Essentials
0

#4 Tack, just ett sådant svar jag väntade på! Det är så illa alltså. Får väl fortsätta mitt letande efter silikonfritt serum och dagkräm då.

Scorpio97
0

#5 Det har jag aldrig hört, men jag har inte läst så mycket om det heller.

Men jag märker i alla fall att jag får Silikoner i håret, om jag har andra produkter med Silikoner i på kroppen.

//Jessie

TatsuOni
1

#6 Skulle säga att det är bättre för håret att tvätta med Sulfater mer sällan även om du inte kan sluta helt än🙂 Det finns även dem som kombinerar BM med Silikoner även om det inte är så vanligt i Sverige. De kör BM med silikonbalsam och sedan tvättar de med Sulfater kanske en gång i månaden. Så visst verkar det fungera för vissa.

Essentials
0

#7 Ok, jobbigt att det "smittar" så lätt! 

#8 Vad menar du med att det är bättre för håret att tvätta med Sulfater mer sällan?  :) 

Just nu tvättar jag håret med silikonfritt Schampo 1-2 gånger i veckan. Men jag har alltid haft väldigt fett hår, så efter två dagar är det redan så pass fett att jag drar mig för att gå ut utan mössa eller torrschampo. Därför var jag inne på sulfatfritt Schampo som ska vara mildare för hårbotten.

fredrikaina
1

Silikoner i en dagkräm är bra att ha blåsiga-, regninga- eller kalla dagar då det skyddar huden otroligt bra för yttre påfrestningar! :) Men i en nattkräm/serum så ska man undvika det då det som sagt lägger sig som en "hinna" och hindrar ofta andra ingredienser att komma förbi. Det ända jag använder mineraloljor i är väl vaselin. Det är många som säger att det bara torkar ut deras hud, men jag klarar mig inte utan! Jag har vaselin på läpparna och på ögonfransarna/fransraden under natten och jag har aldrig haft så friska och långa fransar som jag har nu. Mina läppar spricker heller inte i kylan längre! Det är ju så olika, man får nog testa själv hur ens hud reagerar. Sen ska man ju inte testa farliga ämnen som parabener och annat läskigt! :)

TatsuOni
0

#9 Sulfater sliter på håret så ju mindre man använder det desto bättre enligt mig🙂 Sedan är det även uttorkande för hårbotten. Min hårbotten mår mycket bättre sedan jag slutade med Schampo för 2,5 år sedan.

Fett hår brukar ofta vara en reaktion på att man tvättar håret för ofta eller med för starka produkter. Ju mer man "tar bort" det naturliga fettet från hårbotten, desto mer produceras. Så det skadar inte att testa att dra ner på sulfaterna🙂