Inpackning för torr hårbotten- eller en hel kur?
Jag har väldigt torr hårbotten, och det är ju inte någom nyhet att vintern inte är snäll mot huden så jag tänkte göra det bästa jag kan för min hårbotten. Jag söker efter tips på vad jag kan göra mellan dessa steg: Borsta med svinborste för att få skit ut hårbottnen, tvätta med mitt Balsam som vanligt och undvika varmt vatten, ha inpackning i hårbotten och hela håret och låta det vara så länge jag orkar, ha i vårdande Balsam och låta det vara en liten stund, skölja med kallt vatten, skölja med Surskölj och till sist massera in aloevera i hårbotten. Detta brukar ta udden av kliandet, men skulle gärna ta emot ännu fler tips om ni har! Kanske göra någon inpackning med honung eller ägg och ha innan tvätt? Testade att göra en blandning på hälften Balsam, hälften honung men det gjorde inte så stor skillnad tyckte jag. Testade att peela hårbotten också, men det var väldigt omständigt och gjorde inte någon stor skillnad det heller (gjorde med vårdande Balsam och socker då mitt tvättbalsam är dyrt och jag är rädd för att inte få ut olja) Vad har ni för tips? Helst saker jag kan fixa ihop hemma!
Medarbetare på Skor iFokus
Alltså, nu är jag ingen expert på hår, men det verkar som att du redan gör väldigt mycket, och om det ändå kliar efter allt det där så kanske du helt enkelt för FÖR mycket?
Min hårbotten kliade en hel del, men jag fick bukt med det genom att använda ett vårdande Schampo för Mjäll från Ullared. Billiga grejer, alltså.
Det här använder jag http://www.shopping4net.se/Skoenhet/Foer-honom/Haar/Schampo/Enden-Special-Mjaellschampo.htm
Det funkade riktigt bra för att få det att sluta klia. Utöver det använder jag ett billigt Schampo från random matbutik (jag schamponerar oftast två gånger, så jag gör första med vanliga schampot och andra gången med Enden för att inte slöa på det). Jag använder inte Balsam alls.
Ett tips jag fick från min frisör var även att blåsa håret torrt istället för att låta det självtorka, eftersom hårbottnen annars var blöt för länge.
Ska tillägga att jag inte använder Enden för mjällets skull (för det har jag inte) utan för att det lugnar irriterad hårbotten.
#1 gjorde inte allt från början utan detta har jag gjort steg för steg!
Att blåsa håret torrt tror jag inte behövs då det lär göra mer skada än nytta i mitt fall eftersom jag bara har en inställning på min hårtork och det är väldigt varmt. Dessutom torkar mitt hår otroligt snabbt och min hårbotten är torr på 5 minuter. Vet att det kan vara ett problem hos folk med tjockt hår däremot
Usch, att skippa Balsam och använda Schampo igen får mig att rysa. Min hårbotten har aldrig gjort så ont och kliat så mycket som när jag gjorde så! 😢
Kan tillägga att min hårbotten är extremt torr och att det är mitt enda problem med den! Har kollat det med min frisör
Medarbetare på Skor iFokus