Hur lätt "smittar" silikoner?
Herregud, börjar känna mej lite jobbig med alla mina frågor, haha. Ska försöka låta de här va den sista Hur lätt kam Silikoner smitta av sig egentligen? Hur noga är det? Har några scenarion 1. Hårsnoddar och hårklämmor i plast? Måste dom tvättas emellan? 2. Plattången? Måste man tvätta rent plattorna eller sitter silikonerna kvar eller kan dom möjligen "smälta" bort av värmen? Konstig fråga men.. aah 3. Om jag borstat någons hår (vi utgår från att hon har Silikoner och sånt i håret) och jag håller på med hennes hår. Hamnar dom på mina händer och min borste då? Eller är det sån liten mängd att det inte gör något? 4. Och om jag faktiskt använde den borsten precis efter..? Och sista frågan. Kan det annars va så att om håret e torrt och verktygen inte e fuktiga, att allt har torkat, att dom inte kletar av sig då? Älskar BM men blir GALEN och nästan paranoid att man får i mineraloljor och Silikoner av misstag, och tvättar med SLS för ofta.
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326
Jag tvättar allt emellan. Jag upplever att jag får build-ups mer sällan sen jag började göra det. Men förmodligen är det en extremt liten mängd på typ tofsar eller på ens händer om man har grejat med någon annans hår, så jag tror inte det påverkar speciellt mycket. Jag tvättar mest för att vara säker, det skadar ju inte liksom. Hårborstar är väl egentligen det enda man egentligen behöver tvätta vad jag har läst.
Det är ju inte farligt heller att få en liten mängd mineraloljor eller Silikoner i håret, det är ju när det börjar bli build-ups och håret blir instängd som det kan skada.
Jag tvättar håret med SLS-schampo en gång varannan månad som max. Och då passar jag på att tvätta hårband, tofsar och borstar på en gång.
//Jessie
#2 Jag tvättade med SLS senaste duschrn men gjorde såhär idag. Känns onödigt att tvätta igen om de egentligen inte behövs, men om jag fått Silikoner i vill jag gärna tvätta bort det :/
MVH Emmeliie
#3 Tack! I princip det svaret/den formuleringen jag va ute efter :) Synd att de smittar så lätt "/ Och känns så onödigt att behöva tvätta ur dom för ett litet misstag (klanteri iitt fall nu) när BM faktiskt är helt underbart för mitt hår annars
MVH Emmeliie
#4 Jo kan kännas rätt träligt, verkar fungera ett tag att tvätta med endast Balsam efter om än att jag får tvätta håret varannan-var tredje dag istället för en gång i veckan i upp till två månader sedan är jag tvungen att köra med SLSschampo igen om inte håret ska tova sig en massa vilket det i regel inte gjorde alls med BM innan 😮
Alltid Oavsett
Jag använder SLS-schampo bara om jag vet att jag fått Silikoner i håret (t ex genom härgfärger som innehåller det) eller om jag känner på håret att det behövs. Blir kanske med 2-3 månaders mellanrum.
Har haft ansiktskrämer/solkrämer med Silikoner i, då brukar jag bara köra en SLS-tvätt när/om jag känner att det hamnat i håret. Men jag misstänker att olika hår reagerar på olika sätt, så även om mitt klarar lite Silikoner så kanske inte andras gör det.
Om Silikoner är dåligt för håret varför använder då frisörerna det?
Borde inte dom vara proffs och verkligen veta vad som är bäst för håret?
#7 det blir en hinna över håret som lurar en att tro att håret är glansigt och friskt när det egentligen är väldigt risigt och torrt under. Men de tjänar ju på att folk tror att deras hår mår bra och känns lent. Dessutom vill de sälja sina produkter
Medarbetare på Skor iFokus
#8 Ja jag vet och det är helt sjukt. Min (föredetta) frisör sa att balsammmetoden som jag kör med är tramsigt för Silikoner är ju så bra för håret och det blir ju så blankt. Hon vägrade sluta ha dessa produkter i mitt hår så jag vart tvungen att sluta gå dit och sköta mitt hår själv istället. Jag tycker bara det är konstigt att dom inte vill skaffa bättre Produkter att sälja, produkter som är bra på riktigt och inte fejk som bara kapslar in håret i ett blankt ytterhölje, fast det egentligen är en ris-kvast inuti.
Jag tycker dom borde vilja hjälpa sina kunder å inte bara tänka på att tjäna pengar på skitprodukter. Mitt hår har blivit MYCKET bättre med BM