Hårproblem
Bakgrundsinformation kan vi ju börja med. Har tidigare färgat håret varannan/var tredje månad i mörk färg. Aldrig haft slitet hår även om jag ytterst sällan klippt håret. På hösten har jag fått nästan som finnar i bakhuvudet. I våras började jag blondera mitt hår, gjorde det en gång i månaden ungefär och till slut tröttnade jag då mitt hår har blivit som svinto :( För några veckor sen färgade jag i en något mörkare ton och det har faktiskt blivit lite bättre. Men det är fruktansvärt torrt och är svårt att borsta igenom, jag har aldrig haft tovigt hår. Vad kan man göra åt det? Jag använder just nu respons Schampo och Balsam och har nyligen köpt hem hårinpackning som jag använt 2-3 gånger. På hösten får jag väldigt torr hårbotten och de där finnliknande grejerna i bakhuvudet, är det någon som vet varför det blir så?
Ojdå, har också färgat mycket i mina dar. Nu färgar jag bara min blonda utväxt en gång per månad och så klipper jag topparna var 5:te månad. Så toppa några gånger per år bör du absolut göra, annars blir ju håret genomslitet. Sen använder jag även TRESemme Keratin Smooth Balsam som är superbra, keratin reparerar och hjälper till så rekommenderar i alla fall balsamet, använder annat valfritt Schampo. Använder även hårinpackning en gång i veckan i duschen istället för Balsam, och efter jag duschat använder jag arganolja i blött hår vilket också reparerar och gör håret lent osv. Superbra! Använder Nashi arganolja, den rekommenderar jag till alla. Mitt hår är i jättebra kvalite pga detta, får alltid beröm av min frisör att det är så fint trots att jag blonderar utväxt varje månad! :)
Har du blekt så mycket så hjälper det nog inte jättemycket att toppa. Det är bättre att köra S&D, dvs leta efter kluvna strån ett efter ett, och sen klippa det jämt (om man vill). Då får du bort skador som sitter långt upp på strån också. Du behöver få bort det skadade, annars blir det bara värre.
Nu när det börjar bli kallt så blir mitt hår jättetorrt också. Jag kör på Balsammetoden, och blandar ½ vårdande Balsam och ½ honung till längderna. Sen kramar jag in lite silikonfritt glidmedel (superbra verkligen, det gör både håret lättkammat och tillför fukt), och sen lite kokosolja ovanpå det. Då håller det sig mjukt och återfuktat i c.a två veckor 🙂 Tvätta håret så sällan som möjligt också. Tvätt torkar ut håret.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#2 Självklart men menar inför framtiden att man ska alltid toppa med jämna mellanrum, först och främst får nog ts klippa av en bit tyvärr. Btw, så gör min frisör något liknande då de letar efter kluvna toppar också längre upp :)
#3 Tja, man behöver klippa skadade strån, men det måste ju inte innebära att man toppar. Jag har inte toppat mitt på 2-3 år, och det är friskt och fint :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Kommer ett längre svar senare, är egentligen upptagen haha :) Jag klippte av 10-15 cm för ca två veckor sen och då blev det ju klart bättre :)
#4 Nej fast det är lättare att få bort skadat hår genom att toppa, plus så behöver även "friskt" hår toppas för att även om man inte kan se att det är skadat så blir håret oftast det och mycket av det syns inte med blotta ögat :)
#5 Okej va bra! Det är ju en stor förbättring :)