Annons:
Etikettnopoo
Läst 8263 ggr
Cederin
2/27/14, 5:16 PM

Amodimethicone

Först vill jag bara säga geek-alert om det här inlägget ☺️

Ska prova en silikon för första gången på väldigt länge, trots att jag kör BM. Namnet på denna silikon är Amodimethicone.
Här är lite information om den: Länk
En tråd på LHC där den diskuterats: Länk

Sammanfattningsvis kan man om denna silikon fastställa:
- Den är inte vattenlöslig, men olikt andra Silikoner så kan den inte bygga upp sig själv i lager på hårstråt. Chansen att den orsakar en s.k. build-up är relativt liten även om man kör BM, dock är det nog individuellt.
- Den är lättare och inte lika "elak" som de mer vanliga varianterna.

Anledningen att jag provar är för att jag har behövt hitta någon produkt för att hålla min höga porositet i shack, samt innehållande en viss molekyl vid namn 18-MEA för att bygga upp mitt något blekskadade hår igen. Denna molekyl finns tyvärr inte i naturliga grejer men det är exakt samma molekyl som återfinns friskt hår. Hittade en inpackning (L´Oreal Elvital Arginine resist) med 18-MEA och flera ingredienser som kan vara fördelaktiga för mitt hår, MEN den innehöll just amodimethicone. Silikoner har ju faktiskt en fördel, att de kan stänga inne (dock också stänga ute) fukt men också motverka trassel, och ge en fin glans.

När jag använt amodimethicone ett tag så ska jag ge er en uppdatering, så ni BMare kan utvärdera om ni tycker det är värt att använda den :) Diskutera gärna vad ni har för tankar om detta!

Medarbetare på Naglar och Hår

Annons:
Chamy
3/1/14, 4:50 PM
#1

Spännande! Väntar med spänning på resultat.

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Cederin
3/1/14, 5:47 PM
#2

Ja! =) Kan säga direkt att efter första tvätten så är det en överraskande bra effekt, väldigt mjukt och trasslar sig mycket mindre. Jag gick med det utsläppt samma dag och sov utan flätor, vilket brukar resultera i dreads som jag får reda ut i 10 minuter typ. Nu var det nästan bara att kamma igenom det! Hoppas på att jag inte får någon build-up, bara :) Det återkommer jag med om ett tag!

Medarbetare på Naglar och Hår

Alex
3/1/14, 9:37 PM
#3

Följer det här med spänning! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gasoline
3/1/14, 10:53 PM
#4

Spännande :-) Men. . . Vad menas med build-up?

Cederin
3/2/14, 3:24 PM
#5

#4 När man använder BM så går vissa grejer inte att tvätta bort med enbart Balsam, så "hinnan" av silikon eller Mineralolja är kvar över hårstråt. Om man fortsätter applicera produkten med något sådant ämne så kan det bli ytterligare en hinna på den redan existerande hinnan man inte kunnat tvätta bort, och detta kallas build-up :)
Hur ens hår reagerar är individuellt, vissa får som en tung, fet känsla medan andra kan få väldigt krispigt och trassligt resultat.

Medarbetare på Naglar och Hår

Gasoline
3/2/14, 4:25 PM
Annons:
Chamy
3/2/14, 7:20 PM
#7

Vilka produkter använder du Cederin?

Chamy

Medarbetare på Hår iFokus

Cederin
3/3/14, 9:17 AM
#8

#7 Kan lista det jag använder 🙂

L´Oreal Elvital Volume Collagen - Tvättbalsam
Coop X-tra - Tvättbalsam (varierar mellan dessa)
Garnier respons Avocado oil & shea butter - Vårdande Balsam
L´Oreal Elvital Arginine resist x3 - Inpackning
Kokosolja (Märke Kung Markatta) - som Leave-in eller inpackning
Äppelcidervinäger (Märke ICA) - som "surskölj", de som är nyfikna kan googla ACV rinse 🙂

Medarbetare på Naglar och Hår

Surpan
4/16/15, 1:11 PM
#9

Vart har du köpt L´Oreal Elvital Arginine resist x3, och har du några tips på andra produkter som innehåller Amodimethicone men inga andra Silikoner?

Superbra tråd! Här ska testas! 🙂

Använder du fortfarande samma produkter?

/Surpan

Cederin
4/16/15, 1:19 PM
#10

Jag tror att det var på ÖoB! Har tyvärr inga andra tips på Balsam med a-cone men jag har för mig att jag sett några olika tidigare från Garniers sortiment. Yes, jag har i princip samma produkter än, fast tvättbalsamet skiftar numer mellan Neutral/Coop X-tra/Barnängen Volym beroende på vad jag kommer över i affären, Volume Collagen verkar tyvärr ha utgått ur sortimentet! 😕 Inpackning blir oftast Loreal Fibralogy. Vad det gäller leave in kör jag istället för ren kokosolja ett hemgjort "butter" med flera olika oljor, sheasmör osv som jag tar väldigt lite av. 🙂

Medarbetare på Naglar och Hår

Surpan
4/20/15, 8:20 PM
#11

Jag köpte Garniers inpackning avokadoolja och sheasmör. Använt det en gång nu och håret är jättefint. Men som du säger är det inte helt silikonigt, men snyggare än på endast BM. Vi får se hur det utvecklar sig. 🙂 Fick du problem med build up?

/Surpan

Cederin
4/21/15, 12:13 PM
#12

#11 Nej jag har inte märkt av någon build-up 🙂 Men sen så kör jag schampotvätt också kanske varannan månad så kanske skulle fått det om det inte vore för det.

Medarbetare på Naglar och Hår

Surpan
4/21/15, 5:23 PM
#13

#12 Hoppas det blir bra för mig också. 🙂

/Surpan

Annons:
Elliiez
9/28/15, 9:21 PM
#14

Loreal Elvital Anit-Breakage innehåller Amodimethicone. Är den snäll i alla lägen? Kan jag använda den även om jag kör BM? Jag älskar verkligen det balsamet! 

Den innehåller dock Isoproply Alcohol, som jag förstått att man ska undvika.

Men är det oavsett att om den enda silkonen är a-cone så går den bra trots BM? Tänkte i så fall använda ett SLS-fritt Schampo och Anti-Breakage- Balsam, men är osäker på allt kemiskt. Blir det build ups av den även om det bara är a-cone? 
Kan skriva av hela ingredienslistan om du vill :)

IceTee
9/28/15, 11:01 PM
#15

Hur slutade det ts?

Medarbetare på Skor iFokus

Cederin
9/29/15, 1:46 PM
#16

#14 Jag skulle testa att köra på bara och se hur det går, jag tvättar med sulfatfritt Schampo och använder a-cone ibland, det har fungerat fint för mig hittills! Det verkar ju vara lite individuellt med just den här silikonen. Men du behöver inte oroa dig för att det ska skada håret eller så, inte heller för alkoholen i balsamet om du tycker att håret känns bra när du använder det! :) #15 Använder inte a-cone så ofta nu längre men det har aldrig blivit en build-up för mig, inte heller då jag använde den varje tvätt tidigare.

Medarbetare på Naglar och Hår

Elliiez
9/30/15, 10:38 PM
#17

#16 Hur känner/vet man om man fått beläggning då? :) Kommer a-cone sprida sig till hårbotten om jag har de i håret och med tiden borde den ju borstas uppåt då jag har samma borste i perioder? Snabb offtopic också när man ändå svar rätt snabbt här :) om jag hållt på med någons hår, som vi utgår från att hon har Silikoner och mineraloljor osv, hamnar det i mitt hår om jag inte tvättade med Sulfater efter och några timmar senare körde hårbottenmassage på mej själv? Alltså om man har förbjudna ämnen på händerna från annat håll å rör håret

Upp till toppen
Annons: