Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2020 ggr
Trollan92
0

Huvudlöss

Så j*kla pinsamt asså men de är inget man kan rå för. Jag har fått de och aldrig någonsin haft de innan.. Men när syrran skulle köpa medel igår fanns de massvis med medel kvar. Idag när hon skulle köpa till mig så va de slut totalt över allt i våran komun!! Tur hade hennes kille en flaska hemma liggandes som jag kan ta.. Men de är ju helt sjukt att hela kommunen har problem med detta nu men de är väl för att skolorna kommit igång nu… Min fråga är, hur noggrann ska man vara i hemmet som soffa, soffkuddar å filt. Hört att dem dör på ett dygn utanför håret men kan även tvätta de. Hur påverkar huvudlöss katter? Jagchade 2 katter men inte märkt något på dem som tur är! :) Tack på förhand!

Trollan92
0

Jag har 2 katter* ^^

VildaVittra
0

Löss är inte en zoonos, så dina katter kommer inte vara bärare. Det är dessutom inga härdiga varelser, så du behöver inte sanera hemmet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
0

Som jag förstått det så smittar inte våra huvudlöss till djur.

Du behöver inte oroa dig för att bli smittad av någon lus som kanske hamnat någonstans i hemmet. För det första lämnar de ogärna ditt huvud och för det andra har de väldigt svårt att hitta tillbaka till ditt huvud om de skulle komma på vift.

Det effektivaste sättet att bekämpa lössen är faktiskt luskam och att kamma noggrant varje dag. Alla löss dör inte av lusmedel då många är resistenta. Kammar du ordentligt får du antagligen bort alla löss inom två dygn. Sen gäller det att hålla koll varje dag under två veckor. De lägger ju ägg så det kommer komma en ny kull. Bäst är om någon kan hjälpa dig och hålla koll. De små lössen är svårare att kamma bort men man kan plocka bort dem. Man kan också plocka bort många av äggen. Hur som helst kommer du kunna kamma bort alla löss innan de hinner lägga nya ägg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Inkanyezi
1

Man kan göra lusmedel själv genom att blanda Schampo med vanligt salt till något som liknar gröt, som man masserar in i håret. Det får sitta någon timme och så tvättar man ur. Upprepas ett par gånger med högst två dagars mellanrum.

Det dödar löss och larver genom osmos, men det dödar inte äggen, så därför måste det upprepas. Hos väldigt många irriterar det inte hårbotten nämnvärt, men det finns de som inte tål det alls.

OlgaMaria
0

Betänk dock att det antagligen är max 15 löss i håret och att det inte tar särskilt lång tid att kamma ut dem med en luskam.

Saltschampot är kanske effektivt.

Jag testade en kokosolja och vinäger-kur då jag hade löss och det funkade inte särskilt bra.

Inkanyezi
0

Den gamla universalmetoden var att massera in Olja, det funkar med alla sorters oljor som är flytande, så kokosolja kanske inte är det smartaste. Oljan kväver vuxna löss, så det måste också upprepas flera gånger för att man ska vara säker på att det inte blir någon återväxt. Det funkar, men är ganska kladdigt. Olika sorters matolja brukar inte vara irriterande, så det är mildare än saltet.

OlgaMaria
0

#6 Kokosolja är ju flytande om den är över 23 grader. Men jag har väldigt tjockt hår så vissa av lössen kanske klarade av att hitta något andningshål, trots att jag hade mycket Olja i flera timmar och huvudet invirat i plastfolie. Kändes lite patetiskt att kamma ut levande vuxna löss efter detta. Och inse hur lätt det är att kamma ut dem. Blev irriterad över att jag stressat upp mig så och ägnat så mycket energi åt att googla kurer.

Surpan
3

Du har fått bra svar redan, men jag vill bara lägga till att lösa är inte nått att skämmas för. Händer många människor, det är bara otur! :)

/Surpan

Inkanyezi
1

Ett tips är att det finns elektriska kammar som dödar lössen, så att de man kammar ur inte hittar ett nytt bo.

OlgaMaria
0

Jag kammar och tittar på kammen efter varje tag. Är det en lus där så läggs den undan och slängs.

Trollan92
0

Elektrisk kam har jag hört talas om och den ska tydligen fungera väldigt bra :) Jag har något lusmedel som dödar både lus och äggen står de. De tog allt på syrran när hon använde den så ska se ifall den tar allt för mig. Men på paketen står de att dem kan inte garantera att allt försvinner med en gång. Men för många har de försvunnit på första gångerna :) Lusmedel i håret blir min å killens fredags mys! XD

lollynonna
0

#11 Kom ihåg att avlusa han också då,  även om han inget märkt kan det vara ägg i hans hår och då blir man aldrig av med det… Om man bara avlusar en åt gången då. 

Jag frös in ALLA hårsaker i ca 1 vecka i frysen och bytte alla sängkläder osv en gång då jag hade löss, det kom aldrig tillbaka. 

Det som är bra är att lössen aldrig blir immuna mot medlet, det är inte gift utan man kväver dem till döds, så att om samma löss finns kvar slutar de inte dö.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

OlgaMaria
0

Lössen placerar sina ägg strategiskt någonstans nära hårbotten. Ett ägg som mot förmodan kommit på vift kan inte smitta dig igen. Man behöver inte städa mer än vanligt.

hannaj98
0

Jag skulle ju inte rekommendera att du använder hårborsten du använt under lus tiden inom ett dygn (utan att tvätta den ordentligt) efter att du fått bort lössen från håret. Men annars så hittar de sällan tillbaka till håret igen och dör inom ett dygn så det är inget att oroa sig för. Man behöver absolut inte sanera huset.

Karmatarerskanise
0

Kan säga att luskam är fruktansvärt i mitt hår som är långt och tjockt. Efter som man kammar uppifrån fastnar kammen ganska fort eftersom mitt hår tovar sig av kammen.

Hade löss i tonåren. Då hade ett barn med löss sovit på min kudde. 12 timmar efter sov jag på den och vips så hade jag löss. Var inte glad på dom som glömde berätta att ett barn med löss hade använt min kudde.

Trollan92
0

#15 Lössen verkar vara borta. Lita lite idag men kan vara ren inbillning nu tror jag för nu kliar de inte. Men luskammen är hemsk i mitt hår också, har långt tjockt hår.. Men sjukt att dem flesta i kommunen har detta problemet nu… 😳 Tänkte på de, kan inte vara SÅ enkelt, ta ett datum för alla i hela Sverige för avlusning så vi kan bli av med detta problemet 😂😂

hannaj98
0

#16 Inte konstigt att det kliar lite. Även om du fått bort lössen så finns ju fortfarande betten kvar och kan klia ett par dagar efter att man blivit av med lössen, om du fått bort alla kommer det sluta klia snart :)

lollynonna
0

#16 Ja jag skulle också vilja ha ett datum för alla i sverige för avlusning! Men alla skulle inte göra det, och tänk att tiggare som kanske inte har råd? Men håller med om att det vore en kanonbra ide!😃

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Trollan92
1

#17 Jaha de tänkte jag inte på. De kliar inte lika mycket som innan så de är ju toppen så tack för ditt svar! :) #18 Haha ja de hade ju faktiskt varit något, samma med könssjukdomar också. Men de är ju jätte svårt ändå. Jag å syrran hade den diskutionen. Man kan ju alltid drömma om att de kunde funka att nyheterna tog upp de eller ngt xD haha!!

[MARWAKE]
0

Hade löss för 1 år sen. Jag hade ett giftfritt silikonlusmedel i håret. Silikonet gjorde så att både äggen och lössen kvävdes och gjorde det lätt att kamma. Men jäklar vad svårt det var att få ut silikonet. Det krävdes 2-3 tvättar med mycket shampoo för att det skulle gå ur helt. Men det funkade jättebra!

Trollan92
0

#20 Tror jag hade något liknande. Man fick inte skölja ur de för medlet stötte bort vatten så man var tvungen enligt instruktionerna applicera schampoo i elakt HELA håret. Använde 500ml, en heeeeeö flaska :O men de gick ur. Samma för min syrra, hon fick också använda en hel flaska ^^

Torparmor
0

Det finns faktiskt ett upprop om gemensam avlusningshelg. Läs på nedanstående hemsida. Höstens helg var 11-13 september

http://www.avlusningsdagarna.se/

Låt dagen idag bli din bästa hittills!