Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 1390 ggr
[Zachapacka]
0

Färga håret rosa

Hej

Jag har naturligt blont hår som jag aldrig har färgat. Men nu har jag bestämt mig för att färga mitt hår pastelligt rosa som LDShadowlady har. Jag är också säker på att jag vill färga det och inte tona det. 

Men hur länge kommer håret egentligen vara rosa och hur länge kommer det vara "fult" med halvt rosa och halvt blont?

Vad har ni för tips? Har ni förslag på någon bra hårfärg?

mejamylove
4

Det finns ingen permanent rosa hårfärg utan det är semipermanent toning som gäller :) Hur länge det håller osv. är en skötselfråga, om du tvättar med bara Balsam eller med både Schampo och Balsam, kallt eller varmt vatten jaa allt stämmer in. Det är inget man kan svara på rakt av :)

[Zachapacka]
0

okej, är semipermanent toning samma sak som "vanlig toning"?

mejamylove
1

#2 Ingen aning om vad du menar med "vanlig toning" xD Hur många tvättar håller denna vanliga toning`?

[Zachapacka]
0

#3 jag inte heller någon aning vad jag pratar om xD. Är helt ny inom ämnet. tänkte mest om det fanns olika sorters toning typ?

mejamylove
0

#4 Hahah, oki :P Toningen som har räckt längst på både mig och min kompis är Directions :) Den är semipermanent. Det finns många olika toningar men antar att du söker den som kommer hålla längst?

emms
1

För att du ska kunna få pastellrosa färg behöver ditt hår vara så nära vitt det går.

Så jag rekommenderar dig att bleka håret även fast de redan är blont. Färgen fastnar inte i "virgin"hår, alltså hår som inte är blekt utan naturlig färg. Det tvättas ut då efter någon tvätt och fastnar inte bra från första början. Men om du redan har ljust hår är ju fördelen att de inte sliter lika mycket då du inte behöver bleka det så mycket.

Jag har rosa hår nu och hade blondt innan. Är blond från början men börjar bli mörkare allt eftersom. Men kan ju berätta hur jag gjorde.

Jag började med att bleka mitt hår så det blev platinablondt. Nackdelen med att bleka de hemma är att det lätt kan bli lite gult i tonen. Sedan köpte jag Directions färg carnation pink. Blandade denna med vitt Balsam till önskvärd nyans. Ett tips är att använda en genomskinlig skål att blanda de i. Och kolla på färgen i dagsljus, ta upp lite på fingret och kolla nyansen. 
Men jag tyckte att mitt hår blev för varmt i nyansen, ville ha de mer kallt. Så jag hade i massa silverschampo och blev nöjd.

Har efter detta även köpt lila färg för att slippa duscha en gång innan jag är nöjd med färgen. Så jag blandar först rosa så jag får rätt mängd färg. Sen har jag i lite lite lila för att göra färgen kallare, då blir färgen perfekt tycker jag. Lägg i färgen i torrt hår, fastnar mycket bättre!

Jag färgar mitt hår varje vecka. Färgen går ut en del av att duscha men även av att bara vara. Sov med fläta så håller färgen bättre i längderna. Duschar håret ca 2-3 ggr i veckan och en av gångerna så färgar jag håret innan. Sen har jag i det innan i ca 2 timmar och sen sköljer jag i kallt vatten. Duschar då även hårbottnen som vanligt (med schampo) så det blir rent. Detta tycker jag funkar bra! 🙂

Emma

[Zachapacka]
0

#6 tack så mycket Emma :)