Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 1238 ggr
Elliiez
0

Inpackningen hjälper inte (BM)

Jätteskumt, men mitt hår mår mycket bättre när jag använder sufalschampo (just Respons Avokado) och sen inpackning. Mitt hår känns torrare än nånsin när jag kör vanlig balsamtvätt/BM, men trots det varma vattnet verkar inte inpackningen göra något :( Men med Schampo blir det mjukt, lättborstat, känns inte torrt alls.

SLS-fritt Schampo är ett stort NoNo, testade det en gång men aldrig igen.
Vill ju köra med BM och lockarna är finare då men håret blir torrt utan Schampo för mej. Hur ska jag då kunna köra BM och få inpackningen att funka? Har testat en massa olika inpackningar som funkar bra annars också. Silikoner finns inte i mitt hår då jag sulfattvättat vid varje tvätt en kort period nu och håret känns konstigt nog bättre än utan schampo

IceTee
0

Använder du protein i inpackningen? Det kan göra håret lite risigt för vissa

Medarbetare på Skor iFokus

Elliiez
0

Ja, inpackning har det tror jag. Men det är juat det, när inpackningen väl kommer in i håret ordentligt aå blir håret bra, men det är som att den inte gör sitt jobb om jag bara spolar med varmt vatten innan :/

IceTee
0

#2 har du testat att hålla den varm? Det kan hjälpa! Och testa att ha i en skvätt Olja, typ jojoba- eller arganolja. Sen ska du ju självklart skölja med kallt vatten när du sköljer det ur håret, men det gissar jag på att du redan vet

Elliiez
0

funkar det med kokosolja? Japp :) jag börjar alltid med varmt vatten och sen ljummet, å i slutet av varje dusch vrider jag till så kallt det går på duschen så hjärnan nästan fryser till is, haha. Idag impulsfärgade jag det också.. ska köra SLS tvätt imorgon och inpackning + kokosolja, men smetade i kokosolja till nu under natten. Det var Mineralolja i hårfärgen. Sen börjar jag med BM på riktigt och på heltid :)

IceTee
0

#4 prova! När det kommer till inpackningen tycker jag faktiskt att du bara ska skölja med kallt vatten! Det är lite jobbigt, så jag brukar så framåtlutad. Låter som en bra idé! Vissas hår klarar inte av kolosolja så bra (mitt t.ex.) och blir torrt av det medan andras hår blir väldigt mjukt och fint, så prova dig fram bland alla oljor

Elliiez
0

Jag funderar på om jag ska tvätta med mitt sulfatschampo vid varje tvätt (för att verkligen få inpackningen att funka), vilket är två ggr i veckan. Eller vanlig BM, men e ju rädd att håret blir instängt då.  

Kokosoljan funkar utmärkt för mej :) Bara jobbigt att man inte kan tvätta bort det från händerna så lätt.  Jag har bara i topparna när jag kramar upp lockarna efter dusch. 

I övrigt måste jag säga att BM är jättebra annars :) Det har räddat mitt hår. Fram till det här med inpackningen, visst ska varmt vatten räcka för att öppna hårstråt? Blir frustrerad, haha. För det är ju inte BM om jag måste använda Schampo för att ens kunna ha inpackning :/

Trollan92
0

För att en inpackning ska kunna verka så måste man ha Schampo.. Schampo öppnar hårståret, sen tar man inpackning och efter de tar man Balsam för att sluta hårståret igen. Därför mana alltid ska ta inpackning mellan Schampo å balsamet! :)

IceTee
6

#7 det stämmer ju dock inte alls. Hur skulle annars Balsammetoden kunna fungera?
Dessutom öppnar varmt vatten också upp fjällen hårstråna, så varför slita på håret med Schampo?

Zadeira
2

#7 Man måste inte ha Schampo för att inpackning ska verka. Gärna varmare vatten dock. Och så ska man använda inpackningen före balsamet. Fast om man använder inpackning är det onödigt med Balsam eftersom inpackning precis som Balsam stänger hårstråna, och blir då lite "kaka på kaka".

Trollan92
0

Så har min frisörkurser sagt å även stått i våra böcker :) punkt slut där ;)

IceTee
2

#10 och min frisör har sagt annorlunda. Punkt slut ;)

Elliiez
0

Ajja, det verkar vara helt individuellt. Men på just mitt hår verkar varmvatten inte funka :/ Vet fortfarande inte hur jag ska göra. Jag kör ju redan med Balsammetoden så testade på WO idag men håret kändes torrt direkt efter dusch, så hoppade in och sköljde med Schampo > inpackning > Balsam. Och mitt hår verkar må bäst av just detta. Så jag tror jag ska börja tvätta håret så sällan det går (en vecka emellan) och köra med schampot ändå. Tror det får bli så faktiskt :) 

Ang. WO så har jag kört det förr en period, men det är inget för mitt hår tyvärr, för det låter ju väldigt intressant med bara vatten ändå :)

Trollan92
0

#11 Stod iaf så i böckerna ;)

IceTee
3

#13 jaha? Bara för att det står i böckerna behöver det inte vara sant… Det du säger grundar du på något du läst i en bok Det jag säger grundar jag i erfarenheter. Både egnas och andras! Men nu börjar det här att bli lite väl ot tycker jag!

Trollan92
0

#14 de din lärare behöver inte vara sant heller. Men tror inte böcker skulle lära ur fel. Nog av din SÅ intressanta diskution!!! :)

mikkan01
1

Har en liten fundering men kan vara helt ute och cykla. 
Var det inte du som kapade av allt ditt hår? Hur länge har du hållt på med BM?
Så länge man undviker Schampo ska man inte behöva hålla på med inpackningar så jättemycket. Min tanke är att du kanske har överpreparerat ditt hår med fukt och proteininpackningar så därför slår ditt hår mot det torrare hållet och när du tvättar med Schampo tvättar du bort det du överpreparerat med och därför ser det fint ut.

Hur länge låter du inpackningen sitta i? Ifall du låter den sitta i de 2-3 minuter som står på burken så kan du gott och väl använda den en gång i veckan i alla fall. Är du som jag och låter inpackningen sitta i i flera timmar så hade jag satsat på att göra den bara varannan eller var tredje vecka.

~mikkan

Elliiez
0

#16 Jo, i början av Juli, började med BM en vecka efter det. 

Kan vara så..de där med att tvätta bort överskottet. jag har inpackningen kanske 3 minuter om jag har tålamod. Har nu senaste veckorna använt Schampo vid varje dusch, tvättar dock 2 ggr i veckan. Och ska börja simma igen  och dyker, så håret kommer bli värre av allt klor :/ 

Skulle det funka om jag bara struntade helt i inpackningar ett tag? Just nu använder jag Nurti-Gloss som jag tror har protein i sig, har för mej det i alla fall. 
Vad är det bästa jag kan göra? Börjar bli lite rädd att jag förstört håret igen snart

Det håret som är "längre"..haha det är till axlar nu men, det mår bra, men "luggen" eller ja..de korta delarna mår inte så bra just nu. Ser ut som när man borstat för mycket på lockigt hår, ut utspritt och håller inte ihop. 

Jag funderar till och med på att ge upp och kapitulera till Silikoner igen,del för att det är drygt när man ska massera, spara tid, energi (det ta rjättemycket energi för mej att bara massera). I så fall Elvital Ani-Break, gula flaskan Schampo och Balsam, men ingen inpackning. Så jag gjort hela livet fram till alla mina experiment som gjort att jag hållt på med håret för mycket. Skulle det kunna vara okej att börja med dom igen och tvätta ur med Sulfater en gng i månaden och i me inpackning och sen anti-break. jag älskar verkligen den och visste att jag skulle sakna den när jag började med BM.