Börja med no poo
Jag vet, ännu en sån tråd ;)
Men då jag har hypotyreos och därmed tappar en himla massa hår som är jättetorrt vill jag nu testa no poo- metoden för att (från utsidan) hjälpa kroppen läka och bli av med en del kemikalier i min vardag.
Jag har innan använt första bästa Schampo och Balsam från CG, sen testade mamma köpa Wens schampoo som fungerade bra men var varken drygt eller billigt. Så jag köpte en serie som skulle hjälpa håret växa (vilket inte funkade) men har nu bytt till Urtekrams Nordic Birch Lavendel- Schampo. Det ska inte innehålla SLS och vara godkänt som Schampo enligt nopoo.se
Jag testade två tvättar med honungsvatten och Surskölj med ÄCV. Trots att jag tyckte att jag stod där och gned kändes året lite fett i hårbotten. Ska jag skaffa ett sistaschampo och testa med BM, bikarbonat eller rasullera istället? Jag tvättar håret 1-2ggr/v.
Jag har testat lite olika metoder för att tvätta håret fram och tillbaka, men jag föredrar absolut rasul lera över allt annat! Det ger volym till håret, håret blir rent, håret känns starkare och leran innehåller massor av närande mineraler. Jag skulle absolut rekommendera rasul lera, det är mest naturligt. Sen finns ju också en metod där man bara tvättar håret med vatten vilket ska vara riktigt bra eftersom håret får hela tiden bibehålla ett lager av den Olja som hårbottnen tillverkar själv, man sköljer bara bort överskottet genom att gnugga noga och variera mellan varmt och kallt vatten, sen kan man också göra en extra skölj med ÄCV som sista skölj. Det tar dock några veckor innan fettbalansen balanseras, så man får stå ut några veckor med väldigt fett hår innan oljeproduktionen balanseras! Du kan ju testa att variera mellan dessa metoder? Men sen också, diet har mycket att göra med hur bra håret mår, stress också. Jag tappar asmycket hår i perioder, och skulle nog haft mycket tjockt hår om allt bibehållts, men jag är on my way och nu när jag börjat lugna ned mig och börjat äta bättre (vegan 90% raw ftw!) och mer så har håravfallet börjat minskat av =) Är lymf systemet dåligt och "acidity" uppstår i kroppen (likt när man tar cytostika, syrar ner kroppen) så tappar man hår. Stress gör kroppen syrlig, den dåliga mat vi äter lika så!
'-Headlights on the highway-'
Jag äter enligt paleo nu, men tappar ff sjukt mycket hår. Men då det är lockigt/mycket självfall syns det inte om jag inte flätar det :/
Stressen kan jag nog inte göra så mycket år, pluggar på uni och försöker att beta av en del renskrivningar varje dag för att inte hamna efter.
#1 Läste om leran nu, lät ju jätte spännande 😃 Ska nog prova ta hem någon sådan!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#2 Det finns två sorters stress =) Vardagsstress, och inre stress. Den sistnämnda kan du arbeta på, trots dina skrivningar!
#3 Gör! Den är superbra!
Tips på prisvärd svinhårsborste? Gärna med 100%svinborst, beställde på kicks igår men den följer inte med leveransen då den tagit slut i lager. Den kostar 110kr
https://www.ahlens.se/skonhet/accessoarer/a-utredningsborste-avlang.html finns lite olika på åhlens som är lite billigare
Men då måste man väl ta sig dit?
Antar det, annars får du leta runt på hemsidor!