Hur lång övergångsperiod?
Jag har sedan några månader tillbaka tvättat håret endast 2 gånger i veckan med hopp om att det skulle vänja sig och bli mindre fett. Tyvärr blir det fortfarande fett efter ungefär en dag. Hur lång är övergångsperioden egentligen?
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
#1 Ojdå, jag har hållit på sedan mars. :o
Det är väldigt olika från person till person. För en del tar det bara några veckor att vänja hårbotten, för andra tar det många månader. Jag har lite samma problem; jag försöker att sträcka ut på mina tvättar så håret ser flottigt ut ungefär 80% av veckan. Men jag ser förbättring i alla fall. Jag tycker att mitt hår ser lite bättre ut på dag 2 än det gjorde innan, så jag tror att det går men det tar bara förbaskat lång tid för mig. Om man räknar in mina WO äventyr spå har jag hållit på sedan januari.
Mitt enda tips är egentligen en sablans stor portion tålamod.
En del av problemet kanske är produkterna du använder?
Medarbetare på Skor iFokus
#5 Det har du rätt i, men jag vet inte vad som är fel.
#6 vad använder du för produkter? Mitt problem är att min hårbotten blir torr, det kanske händer dig också? Använder du något mot fett hår så testa att sluta med det och se ifall det hjälper!
#7 Jag använder 100% Pure burdock and neem schampoo.
Jag kan gå runt en vecka utan fettigt hår.
Jag körde på hardcore direkt och gick runt två veckor utan att tvätta håret och då ställde det om sig på direkten efter det :) Testa!
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326
#9 Jag kan säga att det inte fungerar på mitt hår i alla fall, tyvärr. Lär nog ta ett par år innan jag bara kan tvätta en gång i veckan…
#8 den verkar ju vara rätt bra, så det lär inte vara problemet :/ testa att tvätta med vatten när det blir som värst, det funkar för mig!
#12 ja precis. Vad var det som inte funkade? Använder du inte Balsam?
#14 du får nog gnugga mer helt enkelt! Funkar prima för mig Ja, testa det!
#15 Vet du om Balsam från FIN funkar som tvättbalsam?
#16 ingen aning tyvärr :/
#16 Vad jag läs så kan du i princip använda vilket Balsam som helst som tvättbalsam. Vissa använder vårdande utan att få fettigt hår, vissa behöver mildare. Testa dej fram och se om något funkar :)
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326
Har nu hittat två produkter som jag tror skulle funka till BM-tvättar. Jag vet dock inte vilken jag ska välja och därför tänkte jag att ni som är extra kunniga på innehåll i produkter kan hjälpa mig avgöra vilken produkt som kommer vara mest rengörande. INCI 1: Water (Aqua), Disodium Cocoyl Glutamate, Disodium Coco-Glucoside Citrate, Sodium Lauroyl Oat Amino Acids, Alcohol, Glycerin, Fragrance (Parfum)*, Xanthan Gum, Triticum Vulgare (Wheat) Germ Oil, Glyceryl Caprylate, Sodium Lauroyl Lactylate, Sodium PCA, Salvia O cinalis (Sage) Leaf Extract, Ruscus Aculeatus Root Extract, Viola Tricolor Extract, Lactic Acid, Sodium Cocoyl Glutamate, Sucrose Laurate, PCA Glyceryl Oleate, Arginine, Sodium Phytate, Limonene*, Linalool*, Geraniol*, Coumarin*. *from natural essential oils INCI 2: Aqua, Cetearyl alcohol, Caprylic/capric triglyceride, Chamomilla recutita flower extract*, Citrus aurantium dulcis peel oil*, Citrus paradisi peel oil, Camellia sinensis flower extract, Camellia sinensis leaf extract^, Tocopherol, Helianthus annuus seed oil, Litsea cubeba fruit oil, Citrus reticulata peel oil, Melaleuca alternifolia leaf oil, Glycerin, Cetrimonium chloride, Sodium Benzoate, Potassium sorbate, Citric acid, Curcumin CI 75300, Citral, Limonene.
för mig funkade inte Balsam metoden körde i över ett år och fick bara kommentarer om hur fettigt mitt hår såg ut jag använde BM godkända Balsam, testade och byta produkter någon gång när det inte funkade gnuggade noggrant hade till och med såna här special kammar minns inte vad dem heter följde alla råd till punkt och pricka så det går att konstatera Balsam metoden funkar inte för alla däremot även nu efter jag slutat så kör jag helst med sls-fritt Schampo och gärna BM godkända hår produkter
http://stinamarkan.se/blogg/beauty/balsammetoden/produkter-for-balsammetoden-del-2 här finns en länk till en lista med BM godkända produkter mkt enklare o kolla därifrån än att leta själv
#21 Jag vet att båda produkterna är godkända, jag undrade bara om man kan avgöra vilken som är minst återfuktande. :)
#22 Jag tror det är svårt att veta, men vad vet jag :P
Jag länkade ändå sajten för att den har bra info så ah
#23 Såg ditt hår inte rent ut alls direkt efter en BM tvätt?
#20 undrar också om håret inte ens blev rent efter du tvättat det?
#26 va? Ingen här har sagt att det funkar på alla…?
Men jag undrar fortfarande- blev ditt hår rent efter du tvättat det eller såg det fortfarande fett ut?
#27 Jag har svarat på din fråga redan.
Måste hålla med Icetee och fråga samma sak. Du har inte svarat på frågan. Du skrev "Der blev rent men såg fettigt och slitet ut". Det svaret är rätt förvirrande. Blev håret rent eller inte?
#29 Har jag någon skyldighet att svara? haha ;)
Det blev rent, men någon dag senare såg det fettigt ut precis samma problem som jag haft förut och då tvättade jag inte håret för ofta heller. fast ärligt talat kan jag ha hår som ser fint ut i upp emot 2 dagar när jag använt Schampo så jag föredrar det även om det sliter mer i längden
#30 Tack för ditt svar :)
Jag köpte Faith in natures Balsam med ananas och lime och tvättade håret med det igår kväll. Kan meddela att håret ser minst lika rent ut som det gör när jag tvättar det med Schampo. Kan inte svara på hur länge håret hålls rent då jag tvättade håret för mindre än 24 timmar sedan, kan återkomma om någon vill veta. :)
Jag köpte Faith in natures Balsam med ananas och lime och tvättade håret med det igår kväll. Kan meddela att håret ser minst lika rent ut som det gör när jag tvättar det med Schampo. Kan inte svara på hur länge håret hålls rent då jag tvättade håret för mindre än 24 timmar sedan, kan återkomma om någon vill veta. :)