Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 9890 ggr
[Kajsa91]
0

Balsammetoden på rakt hår ?

Såg massa bilder på folk som kört med Balsammetoden, före och efter bilder.
På dom som har lockigt hår ser det ju helt fantastiskt ut men vad händer för oss som har rakt hår?

Fattar ju att alla dåliga grejer försvinner från håret.
Men får vi rakare eller det där självfallet man oftast inte gillar? :P

[Teddies matte]
0

Jag har ganska nyss börjat med BM, jag har inte riktigt lockigt hår utan mer rakt, emellanåt lite vågigt. Jag får lite mer vågigt än vanligt där det brukar våga sig.

southdakota
0

Jag körde med Balsammetoden ett tag för något år sedan och tvättade även håret med bikarbonat och äppelcidervinäger i ett par veckor. Jag upplevde att håret blev mer vågigt/lockigt (har ganska rakt annars), man framhäver helt enkelt självfallet lite mer (dock ville jag detta).

Det största problemet för mig och anledningen till att jag slutade var att håret aldrig kändes sådär hundra procent rent som när man tvättade det ordentligt med löddrande Schampo. Även när det såg rent ut så kändes det trots det lite smutsigt när man drog fingrarna genom håret.

Balsammetoden är också mycket mer tidskrävande jämfört med vanlig schampotvätt eftersom du måste skölja håret så länge (och "massera" med fingrarna) för att få det (någorlunda) rent.

TatsuOni
0

Jag har rakt, fint skandinaviskt hår och Balsammetoden är det bästa jag någonsin har gjort för mitt hår. Det blir lent och tovar sig inte alla lika mycket som med Schampo. Dåller sig rent i 4-5 dagar innan man kan börja känna tendenser till smuts. Mitt hår är lika rakt som förut. Däremot blir det inte statsiskt längre, vilket det alltid blev med Schampo.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Jessicahagstrom94
0

När jag skulle försöka mig på Balsammetoden på mitt spikraka, långa, platta hår kändes det flottigt redan dagen efter.. :)

Cazzos
0

Jag har rakt hår och har hållt på med Balsammetoden i 2 år nu 🙂

Mitt hår har alltid blivit fett dagen efter, men jag känner inte att det gör så mycket om jag tvättar håret två dagar i rad eller går ut med fett hår dagen efter. Det brukar gravdis bli mer fett under dagen, och det kan jag ju inte rå för egentligen. Det luktar inte, och det är ju huvudsaken.

Mitt hår blev bara mjukare och glansigare, och så har det inte heller slitits ut lika snabbt 🙂

Jag använder Balsammetoden mest som en "diet" för mitt hår. Fel Sulfater och silikon m.m. är snabbmat, Balsammetoden är gottigott! 😉

Med tanke på att mitt hår blir fett redan dagen efter så känner jag att Balsammetoden är bättre än om jag hade använt Schampo, för att jag torkar inte ut min hårbotten ännu mer och gör problemen värre.

Jag behandlar mina Balsam lite som mat för mitt hår. De tyngsta och mest vårdande Balsam ser jag som "godis" och använder det bara nån gång i veckan/varannan vecka.

Sweelin
0

Jag har också rakt och tunt hår och har endast använt mig av vattentvättar, BM och äppelcider nu i 4 hela år 😮

Jag tänker aldrig gå tillbaka och mitt hår mår mycket bra av det 🙂 Men annars så börjar mitt hår bli fett nu efter två dagar och jag vet inte riktigt vad jag gör fel 🤔

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

WonderfulEuphoria
0

Inser att detta är ett grymt gammalt inlägg, men ni som har tunt hår, använder ni något speciellt märke på balsamet eller en viss metod som är anpassat för tunt hår? :)

[Lilyz]1
0

Nej, jag gör inget speciellt fast jag har rakt och väldigt tunt hår. Neutrals Balsam i hårbotten (för att jag har känslig hårbotten) och respons avocado oil and shea butter eller tresemme vibrant naturals i längderna. 🙂

Michiis
0

jag har kört BM metoden ett bra tag ca2 år, och till å från har jag också haft så håret känns skitigt/flottigt.. drygt som sjutton! Har även börjat få mjäll…
Fick höra om att tvätta med håret med bakpulver så de två senaste gångerna testa jag göra en liten blandning med tvättbalsamet och vatten/bakpulver röran , och shit mitt hår har vaknat till liv igen känns det som! Det är verkligen as nice att ta på :D Känns så rent och friskt! Och de verkar hålla väldigt länge! 
Så jag kör alltså bakpulver tsm med tvättbalsamet sen vårdande balsamet :) så BM metod med bakpulver ^^

// Michis

lenafena87
0

Jag har använt BM nu i ca 4 mån jag har alltid haft rakt hår men jag ser nu i nacken att jag fått lite lockar typ korkskruvar ser underligt ut då resten av håret är rakt. Dessvärre är mitt hår väldigt torrt och jag skulle nog kunna gå med otvättat hår över 1 vecka och det ser inte skitig ut. Jag önskar mitt hår kunde bli fett snabbare, mitt hår blir bara frissigt och ser jätte slitet ut, jag har försökt massor för att det skall bli fetare. Jag tvättar mitt hår 1-2 gånger i veckan med BM såklart. Jag verken plattar eller fönar använder inga hårprodukter, samt att jag klipper mina toppar och klipper av toppar som jag ser har blivit slitna med en frisörsax. jag brukar ha olivolja i mitt hår för att det skall suga åt sig se lite glansigt ut, men knappt att det hjälper. Någon som har några tips på detta?