Bra mot mjäll?
När mamma färgade håret på mig såg hon att jag hade fått Mjäll.
Haft tidigare men jag själv har inte sett det.
Vad kan man ha som är bra mot det? (inga frisörschampoon, måste gå att köpa i vanlig affär, apotek eller beställa).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
vet du om hon har seborré, då skulle jag absolut föreslå att hon får ett medel utskrivet som heter Betnovat (kutan lösning) / det är en stark steroid och därför måste hon få en läkare att skriva ut det. men har hon mycket Mjäll eller irriterad hårbotten som inte ger sig är de det bästa att använda ^^ det finns Schampo och Balsam, samt oljor på apoteket som kan hjälpa :)
#1 Vem är hon? Nu har du läst #0 lite tokigt 😉
lol XD förlåt läste att det var din mamma som hade problemet på något vis ^^
du hade ingen bild så ja visste inte hur illa besvären var :3 skulle dock fortfarande rekommendera oljor speciellt till hårbotten. du kan också försöka duscha mera sällan ( om det är möjligt) eller bara tvätta kroppen och inte håret så oljorna i håret inte tvättas bort för ofta. :)
#8 Dessvärre fungerar den ingenting för mig 😕
Det absolut bästa mot Mjäll är att enligt mig byta till ett skonsammare Schampo (tänk något till barn). Sen är sursköljar typ en dunderkur mot Mjäll. Spä ut äppelcidervinäger i vatten och skölj igenom hår och hårbotten med det. Det luktar ingenting när håret torkat förutom på fuktiga dagar. Stör lukten ändå så kan man spä ut lite i lite vatten och skölja igenom hårbotten, slänga på en handduk och låta det sitta i i någon timme eller så och sen skölja ur. 🙂
~mikkan
#10 Får kolla in det med barnschampoo, något speciellt märke du kanske tänker på? =)
H&S är absolut inget jag skulle rekomendera. Dem har så dåligt rykte. Jag föreslår att du går till Apoteket. De är de bästa stället du kan gå till å där vet du att du får bäst grejer! :)
#12 Använt det innan för att håret blev bra av det, men blivit mycket sämre än vad det var innan och hört massa annat om det nu i efterhand så bojkottas helt här i detta hus :)
Är du säker på att det är Mjäll och inte torr hårbotten?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#14 mamma som såg det. Svårt att se på mig själv :)
Om det bara är hudflagor så låter det mer som torr hårbotten än Mjäll. Då kan mjällschampo förvärra. Är den bara torr så är det återfuktning som gäller.
Mot torr hårbotten/mjäll så kan Surskölj fungera.
Mot torr hårbotten kan man använda aloe vera, honung, Olja ( t ex kokosolja), Balsam eller inpackning m.m.
Är hårbotten torr så borde du även se till att använda ett snällare Schampo utan för mycket alkoholer m.m.
#17 Använder inte Schampo så jag kan tyvärr inte rekommendera något.
#18 Ok vad synd.
Testa Balsammetoden? :)
#20 Testat, inget för mig :)
#22 Nej kliar inte.
Vet bara inte vad jag ska byta till, testat flera olika men få som passat mitt hår :(
#23 Åh det är precis samma här! Men byt iallafall. Ha inte kvar samma. Kanske ska gå till frisören och testa något där ifrån? Kan faktiskt vara värt de :)
#24 Jag klipper mig inte hos frisör.
Haft ett märke från den jag klippte mig hos förr men det var värdelöst precis (det skulle vara sååå bra till mitt hår men var tvärtom) och de brukar vara riktigt dyra med :/
Mjo vet bara inte till vilket :/
#25 En frisör kan egentligen inte hitta "rätt" schamp för för. Det är något man måste testa sig fram för att hitta rätt. Jag tycker du ska testa Lanzas nya. Den bruna flaskan. Alla Lanzas produkter innehåller värmeskydd så de skyddar ju mot varmt vatten också. Jag hade en ett tag å va super nöjd med den. Funderar på att börja med den igen. Den kostar 200kr men det är super dryg å det är de som är så himla bra med vissa frisör schampon å Balsam, dem är dryga å de är sååååå värt priset! :)
#26 Nej det vet jag men de kan rekommendera.
Inte råd att lägga så mycket på schampoo, måste ha Balsam också 😕
Och så ska min sambo med kunna använda det, drygt att köpa två olika schampoo var gång på olika ställen :/
Vill helst kunna beställa, köpa i matbutik eller apoteket :) passar bäst.
Oki, lycka till då! :)
Jag har två tips som funkar på mig ganska bra. Det ena finns att köpa på Ica (inte alla, men många iaf) och det heter Enden mjällschampo. Det andra finns i de flesta hälsokostbutiker och är tjärschampo. Luktar som tjära så det luktar ganska starkt, men det har hjälpt mig.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
#29 Haft tjärschampoo till hund, men fick sluta lika fort igen, klarade inte lukten :P
Är enden schampoo bättre än t.ex H&S?
#30 Ja, för mig funkar inte H&S alls, det gör mjällen nästan värre. Så jag tycker Enden är mycket bättre - det känns som att den faktiskt funkar, brukar köpa den med Menthol lukt.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
Har inget direkt tips eftersom att jag blev av med problemet på naturlig väg men head and shoulders är inte bra..för mig började det svida i hårbotten och problemen blev nästan värre. Skulle fråga på Apoteket
#32 Hur blev du av med det på naturlig väg?
Har du funderat på schampokaka? Lush har en del, en ska vara för hårbottenproblem :)
/Surpan
Jag har hårbottensproblem, bland annat Mjäll, och använder en schampokaka från Lush mot känslig hårbotten (finns en specifikt mot Mjäll också, men det luktar tjära). Den kostar 99 kronor, och det är i och för sig ganska dyrt, men den funkar väldigt väldigt bra och är otroligt dryg. Jag köpte min i början av april och har halva kvar.
#38 Kollade in deras sida. Blir alldeles för dyrt till två personer 😕 Tyvärr. Annars hade jag lätt gjort det, då det är ett bra märke 🙂
en kaka säger ingenting heller då de finns i olika storlekar