Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 1225 ggr
Officielle
2015-06-08 22:50
0

Lagertvål

Har läst om lagertvålar i flera timmar och tycker att det låter jätte spännande. Skulle vilja testa använda lagertvål istället för Schampo i håret. Någon som har erfarenhet av lagertvål?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Trollan92
2015-06-08 23:17
0

Är de en slags tvål? Om de är de skulle hag säga starkt NEJ! Hårbotten är basisk å de e schampoo med, medans tvål är surt, eller om de e tvärt om. Och tar du då surt å basist, de är de som bildar kakor i håret. Tex de små bebisar får i huvudet när dem är små. Så får man om han blandar tvål i huvudet.

Grace2009
2015-06-08 23:40
0

Jag tror inte att det är värre än Schampo för håret. Håret är ju naturligt lite surt, och varken tvål eller Schampo är surt. Jag skulle säga: prova om du vill. Folk har ju till och med bakpulver i huvudet, så en tvål gör nog inget. Själv har jag tvättat håret med kallrörd tvål några gånger, blir gnistrande rent så som med Schampo. Om inget annat tycker jag det var lät att tvätta med tvål, var liksom lätt att applicera.

Officielle
2015-06-08 23:52
0

Lagertvål är en naturlig slags tvål, det är inte som vanliga tvålar utan består endast av Olja.

Grace2009
2015-06-08 23:55
0

#3 Jo, men jag förstår inte hur de får tvålen hård? När jag gör tvål blandar jag oljor, vatten och natriumhydroxid. Så slutresultatet är ju "förtvålad olja".

Officielle
2015-06-09 08:11
0

#4 Det kan jag tyvärr inte svara på. Läste att den lagras ett bra tag, kanske bidrar det till att sen är hård? :)

Grace2009
2015-06-09 08:20
0

#5 Kallrörd tvål lagras också för att en ska torka och bli hård. Ju hårdare den är ju mindre vatten är det i den, vilket gör den drygare. Men jag känner att jag har gått lite väl OT i din tråd. I vilket fall som, så tror jag knappast att tvålen skulle vara sämre än Schampo eller bakpulver för håret då båda är rätt så basiska.

Officielle
2015-06-09 08:31
0

#6 Jag tänker också att det borde vara ganska snällt för håret då tvålen endast består av oljor som sagt.

Grace2009
2015-06-09 08:43
0

#7 Hittade en video och där säger de att natriumhydroxid blandas med oljan, så tvålen är av förtvålad olivolja. Frågan är om det är snällare än, låt oss säga grumme såpa som består av förtvålad tallolja (är ju också en olja). Missförstå mig ej, jag tycker absolut att du ska prova om du vill, men jag tror inte att den är mycket snällare än andra rengöringsmedel bara för att den är baseras på Olja.

Ribessa
2015-07-16 23:15
0

Jag har ingen kunskap kring denna tvål.. Men om det nu bara är oljor - kolla iallafall upp vad det är för slags oljor och vad dem gör med ditt hår.

Hade det varit en "tvåltvål" hade jag sagt blankt nej. Fetter är bra för både hår och hårbotten - allt som är för fettlösande (typ tvål & diskmedel) är rena döden - antingen kliande utslag eller en helt otroligt sjuk fettproduktion. Men som sagt, nu var det ju en annorlunda tvål… Så kolla upp vad det är i den iallafall. :) (Y)