Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 811 ggr
Bästakompis
2015-06-16 08:42
0

Torrt!!

Vad gör man om man har torrt hår?? Det tunnas ut i topparna så jag måste klippa av mer och mer. Vet inte om det beror på att jag fäller mycket eller att det är sprött och går av. Men det känns torrt. Färgar med Loreal med blekning i. Utan färg är jag ganska grå. (40 år) Bra inpackning? Kan man äta något som hjälper?

VildaVittra
2015-06-16 08:43
0

Vad använder du för hårvårdsprodukter? Och vilken frisyr har du? Sätter du upp håret med något?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jossan...
2015-06-17 13:39
0

vad har du för hårtyp?

Gud vad bra jag stavar…

Bästakompis
2015-07-09 07:43
0

Oj, jag glömde bort att jag hade skrivit den här frågan! Hm, jag har page som inte når ner till axlarna. Jag har ovanligt grova hårstrån för att vara blond, jag får aldrig tovor utan när jag hade långt hår var det mer typen som halkade isär när jag försökte sätta upp det. Nu sätter jag bara upp håret på somrarna när det är riktigt varmt och då med en snodd utan metall. Jag använder olika Schampo och Balsam, är inte så noga med att välja sånt, men brukar ta sorter för torrt hår. Nu har jag några veckor använt en inpackning som Balsam (känner inte att det är någon stor skillnad mellan inpackning man köper i vanlig butik och balsam) Jag har dessutom hoppat över schampot ca varannan gång och tagit bara inpackning och sköljt. Så då har jag bara tvättat med Schampo var 4:e till 6:e dag nu ett tag. Det känns bättre men inte bra. Jag använder ALDRIG fön, Locktång eller plattång, inte heller spray eller mousse. Däremot lite lite Olja någon gång. Sedan jag skrev frågan har jag kollat olika blodvärden på vårdcentral pga andra hälsoproblem; allt var bra förutom D-vitaminet som var lågt. Kan det orsaka torrt hår tro? Nu är det dags för klippning och tyvärr känner jag att det är några cm igen som kommer att få ryka.

[pusselbit]
2015-07-11 20:45
0

Googla runt lite eller kolla här på iFokus, finns hur mycket tips som helst :)

Bästakompis
2015-07-13 09:19
0

Jaha, är inte forumet till för att svara på frågor och få tips då?

[pusselbit]
2015-07-13 09:40
0

#6 Exakt därför. Det finns flera stycken liknande trådar, då kan du läsa runt lite och själv komma fram till vad du vill använda dig av.

Elsaharr
2015-07-13 10:44
0

#6 Fast allas hår är ju olika. Och så kommer det nya produkter. Så jag tycker gott att TS kan fråga här :-)

Zingo ;D

Surpan
2015-07-13 10:55
0

Låt inpackningen sitta i riktigt länge. Du kan också köpa ett lättare Balsam att ha som leave in efter duschen, eller ha i några droppar Olja i håret (mandelolja eller kokosolja till exempel). Undvik alkoholer som torkar ur. Vissa upplever att Mineralolja torkar ut håret, för vissa funkar det jättebra. Läs gärna artikeln om Mineralolja, kan inte länka just nu. Tänk på att inte borsta håret när det är blött, och om du aldrig använder stylingprodukter så skulle jag rekommendera att skippa de starka schampon helt. Vill du ändå ha ett Schampo, testa ett sulfatfritt. Body shop och apoteket har bra. För mig så funkar inte Olja superbra, jag brukar använda shea smör istället som finns på apoteket. Jag vet inte riktigt hur D vitamin påverkar håret, men det är en bra idé att vara utomhus minst 30 min per dag i kortärmad tröja. Vad är det för färg/blekning du använder? Är du noga med att bara ta utväxten vid varje färgning. Om ingenting hjälper så kan det vara bra att sluta bleka håret. Blekning gör håret poröst, så ett tipps kan annars vara att "mätta" håret med pigment, med till exempel en enkomponents toning. Många som får väldigt skört hår eller så kallat tuggummihår hjälps av att tillsätta pigment.

/Surpan

[pusselbit]
2015-07-13 10:58
0

#6 Vad i min kommentar fick dig tro att jag anser allas hår är lika?  🤔

Därför skrev jag att TS kunde söka runt själv eftersom hon om någon vet vad som passar hennes hår, om hon tillexempel testat oljeinpackning, alternativ tvättmetod m.m och resultat.

[pusselbit]
2015-07-13 11:01
0

Jag ville inte vara otrevlig TS, det var inte min mening :)

Elsaharr
2015-07-14 01:25
0

#9 Men jag menade så att man kan inte ställa in sig på att om ett speciellt Schampo passar superbra för en person kanske det inte är det perfekta för en själv. :-)

Zingo ;D