Fet hår efter en dag | Inte fresh :/
Mitt hår är jätte fettig (stava) efter att ha duschat bara en dag. Jag försöker duscha varannan dag men det bli bara fettig och då måste jag duscha nästan varje dag för att det inte känns fresh.
Mitt hår har varit så länge.(sen 10år) (Kanske inte jätte länge men det började bli så för 5 år sen) Har alltid duschat varannan dag för att ''hålla'' håret fresh.
När jag var liten så fungera min barn Schampo väldigt bra men med tiden var jag tvungen att byta till ett Schampo för att barn schampon hjälpte mig inte längre, jag börjar få (vita små saker på hårbotten) så jag behövde ''starkare'' Schampo. Har använde Amways Schampo länge men är ändå fettig.
Har nu en ny Schampo som är för normal hår. Tänker använda klart den och skaffa en ny Schampo efteråt men har ni några rekommendation? Eller gör ni något speciell med håret för att hålla det ''normal''?
Har hört att håret är fettig för att håret är torr. ''Talgköttet producera ''olja'' för att inte håret ska bli för torrt. ''
Tack för hjälpen!
Du har antagligen en torr hårbotten eftersom du tvättar håret så ofta. Dra ner på tvättandet till max var tredje dag, helst mindre. Torrschampo är din vän, kom i håg det! Jag hade samma problem men fick reda på att hårbotten. Var super torr! Det låter även som att kan kan ha Mjäll eftersom du har vita prickar i hårbotten.
Medarbetare på Skor iFokus
Att ditt hår blir fett så fort kan väl vara på grund av att du tvättar det så ofta? Då blir väl håret snabbare fett, och hårbottnen väldigt torr?
Jag håller med de andra försök att tvätta håret mer sällan och få det att se mindre fett ut genom att tex använda torrschampo, svinborst borste, sätta upp håret m.m
Du kan också testa nån nopoo metod (många får mindre fett hår efter övergångsperioden) eller ett milt schampo
l'm back
#1 #2 Fast det känns ju inte fresh att gå ut med fettig hår :/ Försökte en gång inte tvätta håret efter 3 dagar, håret blev så fettig och just på den dagen var jag tvungen att gå ut, då såg min kusin mig och sa ''Har du inte tvättat håret på länge?'' Jag blir inte ledsen när hon sa så, jag tyckte bara att mitt hår var fettig och ej fresh. Vet ej det är kanske något självförtroende grej. Men jag ska försöka duscha bara 3 gånger.
#3 Har tvättat håret varannan dag sen jag började ''duscha själv'' (som barn alltså XD) ibland när jag verkligen inte orka och vet att jag inte ska ut tvättar jag håret efter 3 dag.
Kan man använda Schampo för torr hår?
#4 torrschampo. Det är en super bra uppfinning! Vill man göra eget kan man ha i lite potatismjöl om man har ljust hår eller kakao om man har mörkt hår. Dock vet jag att andra här har mycket bättre koll på sånt än jag då jag kör på spray
Om du får "vita små saker från hårbottnen" betyder inte att du behöver ett starkare schampoo! Det betyder att din hårbotten är torr och snarare tvärt om, något mildare för hårbottnen. Är du 15 år eller tolka jag fel? Isf så är det väldigt vanligt att man går igenom en period då håret lätt blir fett i tonåren.
Dra ner på tvättarna. Vet att det är jobbigt, jag hade likadant hår som du för några år sedan. Men så jag gjorde var: Dag 1 Duscha, Dag 2 lite torrschampoo Dag 3 mer torrschampoo och sätta upp håret så att det inte såg så hemskt ut. och sen duschade jag antingen på kvällen på dag 3 eller morgonen på dag 4. Sen drog jag ut på tvättarna mer och mer. Nu tvättar jag bara håret 1 gång i veckan med hjälp av lite torrscampoo imellan.
#5 Aha, det har jag hört om. Hur är recepten om man vill göra det själv?? Bara kakao?!
#6 Japp, jag är 15. Torrschampo ska jag fundera på :) men vill helst inte köpa något, mamma tycker att det onödig :/
Varför få vissa torra hår?
Använd ett naturligt torrschampo om du har problem med hårbottnen, det är inte bra att låta kemikalier och sånt från köpta torrschampon ligga i hårbotten i princip hela tiden, den behöver få vila också :)
Vissa får torrt hår beroende på gener, men främst hur man vårdar håret.
#7 Det är ofta bra att blanda med lite potatismjöl också även om man är mörkhårig, då potatismjöl är lite bättre. Det säger iaf min mörkhåriga kompis som använder det (jag är blond). Hon blandar typ hälften kakao och hälften potatismjöl. Om du har väldigt mörkt hår kan du ta lite mer kakao, du kan ju testa dig fram 🙂 Annars funkar det hyfsat med bara kakao också. Om det inte fungerar så bra för dig och du bestämmer dig för att köpa ett torrschampo, rekommenderar jag Batiste. Jag slösade massor med pengar på torrschampon som inte funkade innan jag köpte Batiste. Det är lätt det bästa torrschampot för ett bra pris enligt mig!
#8 Är det hela ditt hår som är torrt eller menar du att hårbottnen är torr?
#4 Nä förstås! Det blir ju fett för att det är vant att tvättas så ofta, så första gången du försöker vänta 3 dagar kommer det att bli fett, och det kanske kommer vara så någon vecka, innan det börjar vänja sig vid att inte bli tvättat så ofta 🙂 Men efter det så borde det bli fett först på 3e dagen!
Och jag säger tvärtom mot alla andra, använd för sjutton inte torrshampoo om du redan har lätt att få fett hår. Ditt hår blir fett för att du tvättar bort allt det som ska skydda ditt hår mot slitage, tvättar du ofta och fortsätter torka ut med torrshampoo så blir det en evig ond cirkel som blir svårare och svårare att komma ur, torrshampoo borde vara räddaren i nöden 2-3 dagar efter ens hårtvätt, inte dagen efter, då har man redan hamnat i den onda cirkeln.
Testa dra ut på tvättarna, köp ett mildare shampoo och sätt upp håret om det ser fett ut, det är bara att leva med det ett tag så blir det bättre sen, ditt hår behöver tid att återhämta sig från ditt eviga tvättande. 🙂
~mikkan
Jag skulle säga att det är en ond cirkel.. Tvättar man håret ofta behöver det till slut bli tvättat så ofta osv. Man får helt enkelt avvänja håret och försöka att inte torka ut hårbotten och håret (som blir slitet av allt tvättande) så mycket som man gjort.
Man kan antingen köra all in och typ, inte tvätta håret på en vecka eller försöka minska på tvättarna börja med varannan dag sen var tredje osv så det vänjer sig,
Jag har haft liknande problem, började därefter med Balsammetoden och det har hjälpt lite grann även om jag fortfarande är i en sorts avvänjningsperiod. Känner att skrota Schampo helt i alla fall har gjort det bättre för speciellt min hårbotten.
#12 det finns ju återfuktande alkoholer också? #13 jag har bara fått höra att det inte alls ska påverka utan endast absorbera det överflödiga taget. Precis som sånna papper man har i ansiktet som suger upp det feta? De torkar ju inte heller ut, det bara suger upp! Du får väldigt gärna hänvisa till någonstans där jag kan läsa mer om att det vore dåligt (jag trodde också det först nämligen) då jag har väldigt torr hårbotten och skulle vilka få bukt med den på alla sätt!
#15 Ett shampoo kommer alltid vara ett shampoo, även om det är ett torrshampoo eller ett tvättshampoo, innehåller det massa uttorkande alkoholer har det samma effekt som ett vanligt shampoo förutom att det inte innehåller de tvättegenskaper som ett vanligt shampoo har.
Dessutom behövs de naturliga fetterna vi har i håret, annars hade de inte producerats. Kör man på naturligare alternativ så är det helt klart bättre men torrshampoo på sprayflaska är tyvärr väldigt uttorkande. Har inga direkta källor, tyvärr.
~mikkan
#16 De flesta i tråden tipsar däremot om tex potatismjöl el kakao.
Jag vet inte om det missades förresten men man kan ju använda en svinborst borste för att få håret att se mindre fett ut.
l'm back
#16 men ett torrschampo är ju faktiskt inte ett Schampo och tvättar ju faktiskt inte håret alls?
Jag har samma problem och testat verkligen allt. Struntat i att tvätta håret ofta för att hårbottnen ska anpassa sig, men det gör den inte. Jag måste tvätta mitt hår varannan dag egentligen men jag använder potatismjöl i mitt hår. Funkar jättebra, men sedan vet jag inte om det är bra för håret att göra så. Hellre det än att tvätta det hela tiden. Har inte tid eller ork med det. Trist bara att aldrig kunna ha några fina frisyrer för att håret blir fett ibland samma kväll annars dagen efter.. tofs är det som gäller nästan alltid.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
#9 Hur använder man ''naturlig'' torrschampo då ? Som #5 sa så behöver man bara kakao eller (potatismjöl) men ska man bara ta kakao och lägga det på hårbotten? Eller ska man massera??
#10 Mitt hår är fettig och tydligen är det torr men det är bara vid hårbotten det är så. Resten av håret ser normal ut.
#12 Kollade igår, innehåller ingen alkohol (om jag inte missade) :D
#13 Mitt hår bli inte jätte fettig efter en hårtvätt utan den andra dagen efter hårtvätt, kan man använda torrschampo ändå??
#17 Svinborste har jag inte hört, det ska jag fundera på :)
#19 har du funderat på att byta produkter? Alla produkter passar inte alla hår nämligen. Hur länge försökte du med att dra ut på tvättarna förresten, och hur länge lät du det gå mellan tvättarna då?
#17 Det såg jag, därför skrev jag att naturligare alternativ helt klart är bättre.
#18 Precis det jag skrev, torrshampot kan likställas med ett shampoo förutom att det inte innehåller tvättegenskaperna som finns i ett vanligt shampoo. Torkar ut gör det i alla fall.
#19 Jag brukar använda torrshampoo i nödfall, de flesta gånger får jag stå ut med flottigt hår och kör på en uppsättning istället för de flesta, liksom jag har hår som blir fettigt en dag och sen dagen därpå är det fint igen. Men du får ju göra som du vill, till en början hade jag däremot lagt allt som har med torrshampon att göra på hyllan. Håret behöver som sagt tid för återhämtning.
~mikkan
#20 Du kan ta den torrprodukt du valt att använda, lägg på ett fat, applicera med stor borste t.ex puderborste(går lättare än fingrar) vet inte om du ska massera eller inte, litegrann iaf så du inte har synliga rester i håret. Om du lägger direkt i hårbotten med fingrarna kan det hända att du får fläckar men finns de som gör de med så välj det som passar dig
#23 Oooo! Då förstår jag :).Tack så mycket!!
Har du kollat upp Balsammetoden, WO, Äggtvätt eller annat noopoo-metod? Håller själv på med BM/balsammetoden, och kan tvätta mitt hår mycket mer sällan än innan. Förr hade jag ofta fett hår på dag två, nu räcker det egentligen att tvätta håret en-två gånger i veckan.
//Jessie
Jag tycker du ska testa Balsammetoden och se till att prova dig fram till produkter som passar till just ditt hår. Mitt hår har blivit mycket bättre sedan jag började med BM! 🙂
#25 #26 #27 Har kollat up BM känner mig lite osäker 🤔🤔 Har hört om ''sista tvätt'' varför gör man det?? Det sägs att man ser typ hur sitt hår riktig är o.s.v har ni gjort det??
#28 Sista-tvätten gör man för att få ur alla ämnen ur håret som är ''förbjudna'' inom BM. Ditt hårs riktiga kondition kommer träda fram men genom att hitta rätt produkter (man får pröva sig fram) så kan du få ett väldigt mycket bättre hår utan att torka ut det med Schampo. Du kan läsa på min blogg om du vill, där har jag t.ex skrivit om mina hårrutiner och olika produkter. Har även gjort ett inlägg där jag Länkar till olika sidor där man kan få svar på de flesta av sina frågor! Jag vet inte om man får länka till sin blogg här så skriv ett mail om du vill ha länken!
#28 I vanliga hårprodukter finns Silikoner, mineraloljor och liknande. Dessa lägger sig som en hinna på håret, på så vis ser det oftast fint ut men mår egentligen sämre och sämre. Detta kallas för "build-up".
Sista-schampot innehåller Sulfater (förkortas oftast SLS) som kan tvätta bort Silikoner och mineraloljor. Det är dock också väldigt uttorkande, så det är inget man vill ha i varje tvätt. Det går inte att börja med en nopoo-metod utan en sista tvätt.
Sista-schampot tvättar alltså bort det dåliga i ditt hår, så du kan börja om på nytt. BM-godkända produkter innehåller inte SLS, mineraloljor eller Silikoner. Det orsakar alltså inte "build-up" och du måste inte ha uttorkande sulfater/SLS.
Finns mycket info om BM här i forumet, annars kan jag rekommendera lockig.se eller noopoo.se om du vill läsa mer och hitta godkända produkter.
När du tvättar med ett uttorkande Schampo (med Sulfater, vissa alkoholer osv) tvättar du bort för mycket av hårbottens naturliga fett/sebum. Kroppen uppfattar det som att den behöver bilda mer. Alltså:
Du torkar ut hårbotten > Kroppen producerar mer fett i hårbotten > Håret blir fett > Du tvättar och torkar ut hårbotten osv. Det blir en ond cirkel. Oftast har man torr hårbotten egentligen, om man får fett hår snabbt. Med BM tvättar man bara bort överskottsfettet. I början kan man få väldigt fett hår, men efter några gånger har kroppen fattat och producerar mindre. Det gör att man tillslut får friskt, återfuktat hår som behöver tvättas mer sällan.
Sen fungerar inte BM för alla, och man kan få experimentera en del med olika produkter. Fungerar inte BM finns andra nopoo-metoder man kan prova.
//Jessie
När jag var i din ålder så tvättade jag håret varannan dag. Det såg ut som ett smörpaket efter några timmar. Jag började då dra ut på hårtvättandet mer och mer. I början såg det hemskt ut, men jag härdade ut. Det tog tid för mitt hår att sluta överproducera fett. Idag är jag 24 och har fortsatt att lite åt gången dra ut på hårtvättarna. För lite över två år sedan började jag även med BM. Idag tvättar jag håret varannan vecka.
Nu har jag semester och har tvättat det ännnu mindre. Visade efter 19 dagar upp mitt hår för en kompis. Hade varken använt torrschampo, vattentvätt eller liknande på den här tiden. Min kompis blev förvånad och sa att mitt hår såg knappt skitigt ut. Sedan bastade jag och sköljde det med vatten. Det är nu fyra dagar sedan och mitt hår ser helt rent ut.
Du behöver absolut inte bli lika extrem som jag och det är inte ens säkert att det fungerar att bli som jag, men det jag försöker säga är att det går att dra ner på hårtvättarna. Du måste bara ha tålamod och stå ut med att det ser fett ut i början. Kanske under flera veckor. Antingen drar du ut på det lite i taget eller så går du en vecka utan för att snabbare ställa om håret. Det är bra om du till slut kan tvätta det endast 1-2 gånger i veckan.
Keps, hatt eller sjal är ett bra alternativ för att dölja håret. Framförallt nu när det är sommar och sol. Annars så är svinborste bra som någon tipsade om. T ex inbakade flätor fungerar också bra för att dölja fettet.
Ska du använda torrshcampo så rekomenderar jag något av dem mer naturliga alternativen som potatismjöl eller kakao. Det kan ta ett tag innan man får in en bra teknik, men det är snällare för håret i längden. Tänk på att håret fortfarande kan kännas fett med torrhscampo i, men se rent ut. Det viktiga är väl att det ser rent ut?
Du ska absolut inte använda Schampo för torrt hår. Det torkar bara ut det mer så att hårbotten producerar ännu mer fett. Ska du använda Schampo så använd ett så milt som möjligt.
Återigen, det tar tid! Du får stå ut med att håret ser fett ut under en period.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Skulle också rekommendera att tvätta håret mer sällan. Jag tvättar mitt en gång i veckan och har i stort sett alltid gjort, förutom om jag haft typ vax i det eller nåt. Om du absolut måste tvätta varje dag, byt till ett mildare shampoo, helst sulfatfritt. (Eller ännu hellre, Balsammetoden, finns mycket bra info här på sidan om det) Shampoo (särskilt med sls o liknande i) torkar ut hårbotten, och den reagerar med att spy ur sig ännu mera fett, så får man fett hår, måste tvätta igen, det blir en ond cirkel. Det blir en omställningsperiod så klart i början mo man ändrar i sin rutin, men ger man det några veckor brukar det lägga sig, och i slutändan har man mycket gladare hårbotten🙂
#31 " Det såg ut som ett smörpaket efter några timmar"
Jag såg framför mig hår som var format som ett smörpaket 😃
l'm back
#33 😂 Med tanke på hur fett det var så hade jag nog nästan kunnat forma det till en fyrkant😃
#15 Haha nej de tror jag inte de gör! :) alkohol som alkohol?
#35 Nej, det är inte "alkohol som alkohol". Finns både uttorkande och återfuktande/feta alkoholer.
//Jessie
#29 Har hört att man köper en mild Schampo och använda det för att se sin ''riktiga'' hår + tvätta bort allt ''kemikalier'' och sedan kan man börja använda Balsam. Men om man köper en flaska Schampo och använder det bara en gång, är det inte onödig då? Kan man direkt använda Balsam??
#30 Kollade på vad min Schampo hade för ingredienser. Det är bara sulfaten i, ingen Mineralolja eller silikon, är det sista Schampo då?? Har också märkt att mitt hår har förändrat lite grann, inte lika ''fint / glänsande'' som förut när jag använde annat Schampo.
#31 Va skönt att kunna ha så fint & rent hår som länge 🙂 Men jag svettas också lätt så nu när det är sommar brukar jag ha keps (ibland när solen är framme) och då när jag ta av mig kepsen ser det hemsk ut. Jag svettas så lätt och det kan se ut som någon har hällt vatten på hårbotten (kan svettas redan när jag går snabbt i 15min) …då känner jag att jag måste duscha :(
#32 Ska fundera på BM och tvätta håret mindre :)
#37 Du skulle kunna använda upp "sista schampot" genom en mjukstart (tex du börjar använda balsamtvätt varannan gång och schampotvätt varannan gång.
Eller så kan du använda det schampot till att tvätta din hårborste med jämna mellanrum.
Eller ge bort det sista till nån som vill ha/behöver.
Om ditt Schampo är ett "sista tvätten schampo" vet jag däremot inte.
l'm back
#37 Ett sista-schampo får inte innehålla några av ämnena (förutom SLS då) på denna lista: http://lockig.se/index.php/bm/checklista-aemnen-att-undvika
Om du blir medlem i forumet/sidan jag länkade, finns även listor på sista-schampon samt godkända balsam/inpackningar.
//Jessie
#40 Nu förstår jag inte vad du menar med det första men ang borsten så måste dy ju rengöra borsten med jämna mellanrum annars blir håret smutsigt då du borstar håret.
De flesta brukar rengöra borstar med Schampo och ska du använda Balsammetoden eller nån annan nopoo metod så kan det inte vara Silikoner eller liknande i schampot du tvättar borsten med heller.
l'm back
#32 Om du vill tvätta bort svetten så kan du skölja håret med bara vatten istället för att tvätta det när du känner att du har svettats. Det är mycket snällare mot hår och hårbotten och tvättar inte bort fettet på samma sätt så att hårbotten fortsätter överproducera fett.
Själv bryr jag mig inte om jag svettas i hårbotten då det varken kliar eller luktar. När svetten har torkat så ser det lika rent och snyggt ut som innan.
#39 Kollar just nu vad det innehåller på min Schampo, länken du gav mig. Den sa ju att det måste innehålla Sodium Lauryl Sulfate, Sodium Laureth Sulfate, Ammonium Lauryl Sulfate, Ammonium Laureth Sulfate. Min innehåller bara Sodium Laureth Sulfate, inget mer räknas det som ''sista schampo''? Hitta ingen silikon eller mineral Olja i min flaska.
#41 Aa, nu förstår jag vad du menar med borsten. :)
#42 Duschade igår utan Schampo eller något, gick bra! Tack.
#44 Jaha, haha trodde att det måste innehåller allt de. Men då är det bra! Min Schampo är från Yves Rocher. Den här har jag http://www.yves-rocher.se/control/har/normalt-har/schampo-11/?cmSrc=Category :)
Jag har haft samma problem, slutade med Schampo och började tvätta med fet såpa istället, t ex Hälsingesåpa eller Dr Sannas såpa (sök på Google). Hälsingesåpan vet jag finns på www.grongava.se för 60 kr. OBS! Ska ej vara Grummes såpa eller något annat billighetsmärke!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning