Ni som använder BM...
…vilket Balsam använder ni?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Erittäin hieno suomalainen hiushoito som tvättbalsam och Tresemmé Naturals som vårdande Balsam.
#1 Så Tresemmé's Balsam är okej att använda? Du bor ju i Finland, men vet du om de finns någon svensk variant av tvättbalsamet du använder? Alltså något liknande. Tycker det är så svårt att hitta rätt produkter!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#3 Vad är det balsamet inte får innehålla? Måste man vara jättenoga med alla produkter man använder också?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#4 Gå in på lockig.se och bli medlem, där hittar du allt du behöver veta! De har listor på godkända produkter, vad balsamen skall/inte skall innehålla o.s.v.
#5 Ska göra, tack!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ett tvättbalsam som många använder heter Såklart! Balsam. Man brukar hitta det på Hemköp och Willys bl a. Jag använder det och det funkar bra för mig!
Som sagt kan det vara bra att ha ett mer vårdande Balsam också, i längderna om man har långt hår. Jag använder Garnier Respons Avocado Oil & Shea Butter som vårdnade efter att ha läst att många använde just de här två balsamen. Testade och märkte att det funkar för mitt hår, men det är lite individuellt vad som passar ens hår och oftast blir det till att pröva sig fram. :) Jag brukar ha i lite honung i vårdbalsamet, och ibland skölja med Surskölj (äppelcidervinäger + vatten) efter tvätt.
Vad det gäller stylingprodukter finns det bra listor på lockig.se på vilka som går ihop med BM! Även recept om man vill göra egna grejer men det kanske är lite överkurs om man är nybörjare! =)
Tvättbalsam: Coop X-tra Balsam
Vårdande: Garnier Respons Avocado Oil & Shea Butter / L'oreal Elvital Volume Collagen
Tycker att dessa är jätte bra :3 Varför jag har två vårdande är för att jag gillar att byta emellan dem då och då beroende på vad mitt hår behöver
Jag brukar använda Garant Såklart som tvätt, ibland Elvital volume (lila flaska) men den är inte lika dryg.. Som vårdande brukar jag använd Garnier respons pärlemor och körsbär (inpackningen), Garnier respons avocado och shea, Garnier fructis streghtnieng-någonting (kan ej hela namnet) och Tresemme Naturals.
Varför jag har flera som vårdande är för att jag gillar att variera lite grann och tycker att alla de är likvärdiga.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#10 Det är ju definitivt skonsammare än att tvätta alla gånger med Schampo så det skulle absolut funka och alltså vara bättre än att tvätta med Schampo varje gång.
Det förstör kanske lite av principen, i alla fall för en del! Om ditt hår ändrar sig med BM, t ex blir lockigare eller vågigare, så kommer det antagligen att återgå till sitt schampo-utseende om du förstår vad jag menar. Jag får t ex mer elektriskt/flygigt hår när jag tvättar med Schampo.
Dock är det nog bra att använda ett Schampo utan Silikoner etc, alltså ett som är godkänt för sista-tvätt enligt BM, annars kommer du inte att kunna tvätta ut de ämnena med balsamet vid nästa tvätt och det kan bli äckligt av att just de ämnena ligger kvar i håret, typ build-up =)
#11 Tack för svar! 🙂
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#10 En gång i veckan med Schampo tror jag blir lite för ofta men ibland kan man göra det. Jag tvättar bara mitt hår max 2 gånger i veckan, skulle jag tvätta med Schampo en av gångerna skulle det bli lika ofta som utan, vilket nog förstår principen. Jag tvättar med Schampo ibland då jag misstänker att jag kan ha fått silikon i håret.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#10 Om du gör rätt vid balsamtvättarna tror jag inte att du kommer känna att du behöver tvätta håret med Schampo, det finns liksom ingen anledning till det ska du se 🙂 Men om du verkligen vill så använd ett sista Schampo vid dina Schampo tvättar, om du bara använder de produkter du har nu (Kanske har du tur och bara använder BM godkända produkter) som är fulla med grejer som inte funkar med BM kommer det inte fungera alls utan ditt hår skulle bli jätte knasigt.
Skillnaden på BM hår och Schampo hår för mig är enorm, mitt hår känns mer naturligt med BM medan det känns typ plastigt (Som om varje hårstrå är gjort av blank plast) och flygigt med Schampo, sedan är det inte lika fylligt och jätte platt 😕
Nu har jag bestämt mig för att börja med BM. Tänker börja med att testa Coops Balsam som tvättbalsam, men jag funderar lite på det vårdande balsamet. Jag har väldigt tjockt, bångstyrigt hår som är väldigt torrt och slits så himla fort. Toppade det själv för ett par månader sedan men tycker att topparna redan är slitna igen. Något tips på ett lämpligt vårdande Balsam till min hårtyp?
Annars använder jag enbart Olja, värmeskydd och hårspray ibland. Värmeskyddet är godkänt för BM, hårsprayen är det inte så jag ska köpa ett som är det. Oljan jag använder är arganolja, så det borde väl vara okej att använda?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Kör lite inpackningametod eller vad man ska säga. Hade en inpackning som nästan var slut så fyllde den med vatten och det blev ett bra tvättbalsam och sen som vårdande har jag en annan inpackning. Som tvätt Garnier Respons Avocado oil och sheabutter blandat med vatten och som vårdande Garnier Respons cherry
Har läst att inpackning öppnar upp stråna medan Balsam sluter dom, så att bara använda inpackning borde inte vara bra i längden?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Använder Neutral som tvättbalsam, och Faith in Nature som vårdande. Bland Faith in Nature växlar jag mellan Tea Tree, Aloe Vera och Jojoba.
Coop Xtra (tvätt), Garnier Respons Avokado & Sheasmör( vårdande), samt inpackningen Garnier Respons Körbär & Pärlemor.
Använder inte alla tre vid varje tvätt, utan jag varierar lite beroende på hur håret känns. Ibland får jag torr hårbotten, och då tar jag bara vårdande/inpackning och vice versa.
//Jessie
Jag varierar lite men just nu..
Tvättbalsam: Garant Såklart
Vårdande balsam: Schwarzkopf Gliss Hair Refill Conditioner
Leave-in: The Body Shop Rainforest Shine Conditioner