Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 4765 ggr
sarakaka
0

Grå toning på brunt hår?

Hej!
Jag skulle vilja ha en mer askig ton på mitt bruna hår. Fick röda toner i det efter ett misslyckat besök hos frisören.
Känns lite läskigt att ha i grön färg i håret så undrar vad som händer om jag lägger i en grå hårtoning (för de som vill ha grått hår) på mitt bruna hår?
Kommer det bli askigt, grådaskigt eller inte hända någonting?

Mvh!

Cederin
1

Det beror nog mycket på vilken grad du är på ljushetsskalan. Är du ljusbrun så kan det nog ha en liten effekt kan jag tro, men är du medel/mörkbrun så tror jag tyvärr inte att man kommer se någon större skillnad.

Förstår att det känns läskigt att lägga i grön, men det är troligtvis det billigaste och mest effektiva alternativet. En hårfärg kostar 50-120 kr och räcker en gång, en burk semipermanent grön färg kostar ca 50-60 kr på eBay och räcker i evigheter! Alltså om det röda skulle komma tillbaka så har du redan färg hemma 🙂 Man kan göra en väldigt utspädd toning med det gröna (ca 1/2 kryddmått i 1 dl balsam) och sedan göra ett slingtest för att mäta hur lång tid håret behöver, så är risken mycket liten att något går snett. Börjar slingan gå åt det gröna hållet, gör toningen mer utspädd/ha i mycket kortare tid. Ser du inget resultat alls, ha i mer grön eller ha i toningen längre!

Medarbetare på Naglar och Hår

sarakaka
0

Okej tack så mycket! :)

Surpan
1

Om du bestämmer dig för att du hellre färgar håret med permanent färg (även fast #1 beskriver väldigt bra hur man kan göra utan att et sliter), så rekommenderar jag L'Oreal Paris Preference, som ha kommit i nya askiga Färger även för oss med brun hår (jippi!). De finns i olika mörka nyanser och blir verkligen askiga.

Jag hittade tyvärr ingen svensk bild, men såhär ser de ut.

/Surpan

sarakaka
1

Hittade ingen grå toning men istället så gjorde jag en blekning utblandad med mycket Schampo så att det blektes en nyans bara över hela håret. Slet ingenting som jag har märkt. Sedan lade jag på en färg som var neutral (6) ljusbrun så nu är håret bra. Kompletterade sedan med en maria nilas färgade hårinpackning med ton av "silver pearl". Så ska fortsätta att använda den och se om det blir så askigt som jag vill ha det. Är nöjd nu i alla fall men kan ju bli bättre (d.v.s. mindre orangea toner). Men det blir ett senare projekt, nu får håret vila efter dagens bravader. :)