Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 4736 ggr
Facie
0

Balsammetoden, bra/dåligt?

Jag har länge funderat över att prova på Balsammetoden. Som jag ser det finns det bara positiva konsekvenser av att använda endast Balsam i teorin.
Men hur funkar det egentligen i praktiken? Blir håret verkligen rent? Måste man tvätta det oftare? Mår verkligen håret bättre?

Ni som har provat: Vad finns det för positiva och negativa sidor med Balsammetoden? Berätta gärna hur ni märkt skillnad, kanske finns det också för och efter bilder?

Pretty wise //

zakkris
0

Jag tycker de blir bättre och för min del håller det sig renare längre. Innan hade jag väldigt flottigt hår som blev illa redan efter dag 2. Nu kan jag gå 1 vecka utan att de blir alls lika flottigt.

Men det har varit mycket fram och tillbaka i början. Det var jobbigt för de kändes som de blev sämre och sen bättre sen sämre igen. Så var de första månaderna. Men nu har jag haft de i 6månader och trivs vänligt bra med det. Det är dock mer arbete eller iaf för mig. Jag tar ju först Balsam och tvättar rent, sen inpackning i hela håret faktiskt. Sen arganolja i topparna. Så de tar längre tid men för mitt hår är de värt de.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Cederin
0

I mångt och mycket håller jag med #1. Jag tvättade tidigare mitt hår varannan dag för det gick absolut inte längre, det var flottigt morgonen efter tvätt, eftersom jag har så tunt och fint hår att det syns direkt. Har nu hållit på med det i snart 2 år och tvättar håret 1, max 2 gånger per vecka utan problem (dock använder jag torrschampo). Under denna period gick jag dessutom igenom 8-9 blekningssessioner som mitt hår troligen aldrig skulle pallat om jag dessutom tvättat med Schampo och torkat ut det under tiden.  Min frisör var förvånad att mitt hår var i så bra skick efter allting och sa bara "fortsätt med det du gör" 🙂

Håret blir rent, men man får vara beredd på en omställningstid på 1-6 månader innan hårbotten vant sig vid att inte behöva överproducera fett (som den lär sig göra när man tar bort precis allt fett vid varje schampotvätt) Håret kan bli jätteknasigt och bli fett, eller torrt, få Mjäll och sådana tråkigheter, medan det för vissa fungerar problemfritt från dag 1. Det är väldigt individuellt. BM funkar alltså mer på så vis att det tar bort det överflödiga fettet och håret upplevs som luftigt och rent utan att ha länsat bort hela det skyddande lagret. Man får bort smuts, lukt (t.ex. från stall eller liknande) utan problem eftersom det löses upp i balsamet tillsammans med fettet.

Enda nackdelen enligt min mening är att det går åt mycket tvättbalsam eftersom man måste se till att få det överallt i hårbotten, en 250 ml flaska räcker max 4-5 tvättar för mig.  Sen tar det någon minut extra i duschen också, men det är inget jag störs av.

Medarbetare på Naglar och Hår

[KEEL]
0

Fördelar med BM:

- Man kan gå längre mellan tvättarna eftersom håret inte blir lika fett snabbt.

- Håret blir friskare och ser bra ut utan att man behöver lägga ner någon större tid på det. 

Nackdelar med BM:

-Kan ta ett tag att hitta de produkter som passar ens hår.

- Tar ett tag innan håret känns bra då det kan kännas fett eller torrt i början. 

- Det tar ca 5 min längre i dushen eftersom Balsam inte löddrar på samma sätt som shampo och därför måste man gnugga mer i hårbotten. 

Den enda gången jag inte skulle rekomendera BM är ifall någon inte har tiden och orken eller ifall man inte har råd att testa runt mellan olika produkter för att hitta de rätta. De flesta ger upp på BM för tidigt, vissa ser resultat direkt och för vissa kan det ta upp till 6 månader.

Facie
0

Tack för era svar! Mycket givande att läsa era erfarenheter.
Det där med tid är verkligen inget bekymmer för mig, lägger väldigt mycket tid på mitt hår. 
Har hört någonstans att man inte får använda produkter som innehåller silikon och så var de några andra ämnen? Hur ska man veta detta? Kan man göra det ibland ändå? Kanske använda hårspray eller liknande,

Pretty wise //

cecval
0

#4 inte Silikoner och inte mineralämnen, du får läsa på innehållsförteckningen :S men det finns listor på godkända produkter och listor på vilka saker man inte ska använda. Ja du kan göra det ibland men då måste du tvätta med sista-schampoo för att få bort det igen. Annars tynger det ner håret och gör det fult. Ingdn aning om hårspray men det finns säkert något godkänt, många olika produkter är godkända så det är inte kört att fixa håret när man börjar ;) Inte helt säker på att allt jag skrev är rätt eftersom jag är nybörjare, men rätta mig om jag har fel någon :)

cecval
0

Och svar på din fråga där uppe; Jag tycker det än så länge är bra för mitt hår, hade frissigt, torrt och strävt hår/toppar förut men nu är det mycket lenare och finare. Ok det är mer fett eftersom (hoppas jag) det är en omställningsperiod. Ska testa ett tag till, om det inte blir bättre slutar jag nog, eller börjar göra på ngt annat sätt. Jag gissar att det beror på vad du har för hår också, om det redan är bra och fint tror jag det fungerar sämre än om det blir dåligt av schampoo, men det är bara gissningar :)

[Tilde]
1

För mig kändes det aldrig smutsigt efter tvätt. Så länge man riktigt gnuggar med fingrarna i hårbotten, låter balsamet sitta i ett tag och är riktigt noga med att skölja så ger det jättefina resultat! Mitt hår är så mycket mjukare nu än innan BM! 🙂 Men det kan som sagt ta ett tag innan man hittar "sina" produkter.

Cederin
0

Det finns mera saker att tänka på när du börjar och mycket hittar du på lockig.se eller artiklar/trådar här, men snabbt draget så gäller det att lära sig läsa innehållsförteckningen när du handlar (om du inte bara väljer ett godkänt Balsam från en lista) och då gäller det att veta vad Silikoner och mineraloljor heter på "INCI-språket". Här har du en bra länk där du får reda på vad som ska undvikas.

Hårspray kan du fortsätta använda, se bara till att det inte är något ämne som ej är vattenlösligt i det. Det som folk oftast varnar om när det gäller hårspray är alkoholen, som torkar ut håret men är fullt kompatibelt med BM.

Medarbetare på Naglar och Hår

tlover
1

En nackdel med BM som jag inte sett nån skriva (men jag kan ha missat det) är att det kan ta ett tag innan man får till "knepen" tex att skölja ur allt tvättbalsam noga, själv gjorde jag inte det och håret mitt blev inte bättre om man säger så. Jag själv gav upp BM efter ca 6 månader men då orkade jag inte testa olika produkter utan använde samma hela tiden. Det är antagligen därför det inte funkade för mig.

Däremot är jag glad att det inte funkade för mig för hade det funkat hade jag nog inte testat WO (water only, dvs att bara tvätta med vatten) och jag älskar det.

l'm back

TatsuOni
1

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/