Riktigt torr hårbotten
Vad kan jag göra åt min riktigt torra hårbotten?
"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"
Börja med Balsammetoden eller annan nopoo metod?
//Jessie
Försöka att undivika produkter som innehåller mycket alcohol och undvik att tvätta håret för ofta. Att byta till Balsammetoden kan hjälpa men tycker du ska börja pröva med det andra först.
Tack för tipsen.. Får börja läsa på baksidan av förpackningarna… men all text är ju såå liten .. haha
"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"
Hur ofta tycker ni att man bör tvätta håret?
Nu tvättar jag det ca var tredje dag. För nåt år sen kunde jag hålla uppe i typ 7-10 dagar men sen funkade det inte… det är liksom outhärdligt när det är fett. och förmodligen är det väl så att hårbotten är så torr nu att den försöker kompensera det genom att producera mkt fett. Min hårbotten känns lite förvirrad. Den är som sagt väldigt torr men blir snabbt fet.. :P
Jag kan variera från varannan dag till var fjärde-femte beroende på hur mitt hår mår. Var tredje dag tycker jag låter rimligt.
Om håret snabbt blir fett, så beror det på att hårbotten är uttorkat. Torr hårbotten > försöker kompensera det genom att producera mer fett > jättefett hår > du tvättar håret för mycket > torr hårbotten osv.
Vilka hårprodukter använder du i nuläget?
Jag hade själv så när jag fortfarande använde Schampo, då var min hårbotten så torr att jag fick stora sår. Mitt hår var fett dagen efter tvätt. Nu använder jag BM. I perioder får jag fortfarande torr hårbotten, och då får jag snabbt fett hår igen. Då skippar jag tvättbalsamet några gånger och kör på bara vårdande/inpackning och då fixar det sig igen.
Balsammetoden är faktiskt inte så krånglig som man kan tänka sig. Man måste inte läsa massa innehållsförteckningar om man inte vill. Det finns listor på godkända Balsam som andra har kollat upp. Sen får man prova sig fram lite.
//Jessie
Jag provade BM.. och vill minnas att det funkade bra för håret… men jag upplevde det som jobbigt att det tog sån tid att skölja igenom håret med vatten efter … jag fick in vatten i öronen och fick hörselgångsinflammation som varade lääänge, men kanske får ge det en till chans och vara noga med att inte blöta ner öronen… :P
#6 Skulle det inte fungera att ha typ öronproppar? Fast det kanske är lite jobbigt att greja med varje dusch förstås (:
//Jessie
Jag har faktiskt precis köpt ett par som jag inte hunnit använda… det är ju lätt värt att det är "lite jobbigt" om en slipper inflammationen…för det gör f*rbannat ont. ;)
Ska testa det…. hur lång tid tar det ungefär för håret/hårbotten att vänja sig vid BM?
Jo, öroninflammation har jag fått prova på också. Dock bara två dygn under förkylning. Men om jag hade risk att få det varje gång jag duschade så skulle jag köra på öronproppar (:
Det kan ta någon månad med väldigt torrt eller väldigt fett hår. Mitt hår vande sig på någon vecka bara, det är alltså individuellt. Sen kan det ju även ta ett tag att prova sig fram till rätt produkter.
//Jessie
Gör inpackningar med olika kallpressade oljor!! Funkat skitbra mot min torra kliande eksem hårbotten. Tips på oljor: sesamolja, olivolja, kokosolja,mandelolja och hasselnötsolja! Ha oljan på hela håret och hårbotten under natten, lägg en handduk över kudden. Ibland behös det schamponera 2 gånger, beror på hur mycket håret sugit åt sig oljan under natten.
Strong people don't put others down, they lift them up.
massera hårbottnen! Du kan ju ha i någon Olja då också
Medarbetare på Skor iFokus
Orsaker till mjäll
Mjäll kan antingen bero på att hårbotten är torr eller på grund av en mjällsvampinfektion.
Torr hårbotten
Ha ett bra schampo som ska återfukta hårbotten. Finns flera billiga varianter i mataffärer. Massera hårbotten när du tvättar håret och liksom gnugga mekaniskt bort fett. Sedan tar du lite schampo och tvättar hårbotten med. Resten av håret får ju schampot som sköljs bort. Sedan återfuktande Balsam och låt sitta i några minuter.
Mjällsvamp
Prova Fungoral från apoteket. Ett schampo mot Mjäll.
*Kopierat från en annan tråd
Tack, ska prova allt ni sagt… har massor av oljor hemma och får besöka apoteket och inhandla sånt schampo… :) Massage är ju bra! Men jag glömmer lätt bort att hålla på…
#13 jag brukar sitta och massera medan jag ser på min favoritserie, men jag måste alltid ha något att pilla med när jag kollar
Jag brukade göra så också men får mjölksyra i armarna med en gång typ.. hehe :p
#15 jag brukar göra det med små pauser mellan! Eller luta armen mot någor, har den oftast inte ovanför huvudet heller
Smart! Får testa det. :)
Jag har misstänkt psoriasis och sitter just nu med min räddare i nöden, kokosolja så det dryper om det. Enda jag hittat som lättar på klådan och fnöset. Utöver det tvättar jag bara håret 1 gång i veckan, eller per en o en halv vecka. Men då använder inte jag knappt några stylingprodukter i håret och har det kort, så det kan ju spela in. Ifall ingen annan sagt det, prova sulfatfritt shampoo? Torkar inte ut alls lika mycket som vanligt, men rent blir det ändå så länge man inte har Silikoner i håret. Tar inte lika lång tid att skölja som BM heller.