Hur får jag tjockt + långt hår
Som rubriken lyder, kom med tips!
Jag kör med No poo, men om det finns något annat som funkar provar jag gärna!
Ät, sov och träna. Mår kroppen bra så mår håret bra. Många näringsbrister kan synas i håret. Misstänker du näringsbrist kan ett blodprov hos läkaren vara bra.
Massera hårbotten. Rör fingertopparna i små cirklar från hårfästet och inåt, och upprepa tills hårbotten känns varm (eller längre). Gör helst detta någon gång om dagen. Man kan ha valfri Olja på fingrarna om man vill.
Undvik värme. Duscha alltid håret i kallt vatten, eller avsluta åtminstone med att skölja igenom håret med så kallt hår som möjligt. Undvik hårtorken, plattång, Locktång och allt liknande. Skydda håret med en sjal om du ska vara ute i solen ett längre tag.
Undvik att borsta blött hår mer än nödvändigt. Borsta alltid nerifrån och upp, börja alltså att borsta topparna sen går du lite längre upp osv.
Använd bara mjuka hårtofsar. Släng dom med metall på.
Sen beror det ju tyvärr till stor del på dina gener. Jag är född med tunt och väldigt halt hår som verkar vägra bli längre än till BH-bandet oavsett hur jag sköter det. Medan andra kan strunta i håret fullständigt och få tjockt hår som räcker till rumpan. Men lite tjockare och längre hår går säkert om man sköter det rätt.
//Jessie
Att börja med S&D istället för vanlig klippning kan också vara bra förresten.
//Jessie
#1 Hade många bra tips men jag tror jag har några.
Sätt upp håret i snälla frisyrer och variera dom också. Även om hårsnoddar i tyg utan metall är snälla mot håret så sliter dom (som allt annat) mot håret men varierar du uppsättningarna så sliter det inte på samma ställe.
Använd inget i håret som har kant eller liknande (tex plastkammar, hårspännen m kant, hårklämmor i plast osv).
Försök att hålla ditt hår så otrassligt som möjligt, tex ha håret uppsatt om det finns risk för att det blir trassligt (tex om det är blåsigt, om du ska ta av och på mössor, om det finns risk att håret fastnar i dörrar, om du har så långt hår så att du sitter mot det etc).
Sov med håret i fläta/paranda/knut eller liknande.
Sov på Satin el silkeskudde eller i Satin el silkes nattmössa.
Undvik kyla, så använd mössa.
Hmm de var allt jag kom på nu.
l'm back
Sen det har blivit varmare har mitt hår växt dubbelt så fort som det har gjort under vintern. På allvar! Det har också sammanfallit med att jag har bytt Schampo till Garnier Respons Honey Treasure. Använder du Balsam fortfarande även om du inte använder Schampo? :) För i så fall rekommenderar jag det balsamet! Det återfuktar håret jättebra för en billig peng. Finns i mataffärer :)
Sedan är det viktigt att vårda håret, men det vet du väl redan. Inte slita på det, toppa ibland, återfukta topparna.
Jag citerar ett blogginlägg jag skrev för ett tag sedan:
1. Använd en bra hårinpackning eller gör en egen i alla fall en gång i veckan och ha den i håret helst i flera timmar.
2. Använd alltid Balsam, åtminstone i topparna, de är både skonsamt och gör håret glansigt. För extra glans skölj ut med kallt vatten.
3. Ha håret i flätor så ofta du kan, det är skonsamt mot håret och sliter inte på det. Så när man ändå är hemma och inte gör något speciellt bör man passa på att fläta ihop håret.
4. Använd hårsnoddar utan metal och undvik hårnålar i den mån du kan. Håraccessoarer sliter generellt sätt väldigt mycket på håret.
5. Försök att ha toffs på olika ställen så håret inte slits på samma ställe.
6. Undvik att utsätta håret för värme och om du gör det, använd ett riktigt bra värmeskydd. Försök använda en riktigt bra plattång när du väl plattar håret, då behöver du inte "dra" tången genom håret och det håller sig ofta platt dagen efter och då behöver du inte platta lika ofta.
7. Färga, spraya och blek inte håret mer än nödvändigt
8. Toppa håret regelbundet om du har mycket kluvna toppar annars blir bara håret tunnare och tunnare i topparna och håret delar sig längre och länre upp.
9. Massera hårbotten när du duschar, det ska tydligen stimulera hårsäckarna/ blodcirkulationen och göra så att håret växer snabbare. Jag brukar använda duschmunstyckets massagefunktion när jag sköljer ut håret
10. Duscha inte håret mer än det behövs och när schamponerar försök att inte ruffsa runt så mycket, då blir det jobbigare att reda ut = håret slits.
11. Försök att hitta en frisyr du trivs med som inte kräver så mycket styling. Jag kan till exempel ha mitt hår i högtoffs med fläta även när det är helt nytvättat och oplattat
12. Borsta håret så lite som möjligt, försök istället att reda ut håret med en glestandad kam istället.
13. Använd vitaminer som gynnar hårväxt om du vill vara säkert att det växer som det borde.
Pretty wise //