Mjäll
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag skulle verkligen inte rekomendera head and shoulders! Det innehåller så himla mycket skit som kan ställa till det!
Medarbetare på Skor iFokus
Vadå för skit? Nu blev jag orolig, haha! :o
Medarbetare på Skor iFokus
Då drar jag tillbaka min rekommendation!!
Mjäll, hår och hårbotten är så himla individuellt, för mig blir mitt hår och hårbotten himla fint på schampo när jag använder Head&Shoulders (slås endast av Pantenes för tjockthår). Nu använder jag dock BM och det fungerar jättebra.
Det finns många läkemedel på apoteket, gå dit och fråga.
Är du säker på att det är Mjäll och inte torr hårbotten? Börja ta hand om håret och hårbotten och se om det blir någon skillnad.
/Surpan
Kokosolja kan hjälpa vissa som har problem med Mjäll.
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
#7 Asså jag tror att det är Mjäll. Det är vitt iaf :P Men om jag kliar mig i hårbotten så kommer det under naglarna. Det är äckligt och jag vill ha bort det… Hur menar du med " ta hand" om håret? Jag försöker men vet inte om det är bra.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Orsaker till mjäll
Mjäll kan antingen bero på att hårbotten är torr eller på grund av en mjällsvampinfektion.
Torr hårbotten
Ha ett bra Schampo som ska återfukta hårbotten. Finns flera billiga varianter i mataffärer. Massera hårbotten när du tvättar håret och liksom gnugga mekaniskt bort fett. Sedan tar du lite Schampo och tvättar hårbotten med. Resten av håret får ju schampot som sköljs bort. Sedan återfuktande Balsam och låt sitta i några minuter.
Mjällsvamp