Hur får man håret att växa snabbare?
Hej hopp!
Hur får man håret att växa snabbare? Kan man lita på speciella schampon? Och finns det något sätt man kan göra utan medel? Jag gillar inte tjockt, glansigt hår utan jag föredrar lite mer naturligt liksom, och dom flesta förlängningsmedel gör väl håret tjockare och glansigare?
Det sägs ju att håret blir längre om man klipper det slitna, men när jag klipper det som är slitet känns det ändå som om det inte växer så mycket. Hur ofta ska man klippa i så fall?
Jag är ute efter ganska långt hår, ungefär halva ryggen. Just nu har jag ungefär 1-2 decimeter längre än till axlarna.
Kan man förlänga håret? Hur går det till?
Massera hårbotten, helst varje dag. Massera tills du känner att det blir varmt, men gärna längre. Vissa har Olja på fingertopparna, men det krävs egentligen inte.
Håret växer inte mer för att man klipper det. Men slitet hår lossnar lättare, och slitet hår verkar "sprida" sig uppåt om man inte klipper. Man kan därför uppleva att håret växer mer om man klipper håret regelbundet.
Istället för att klippa kan man köra S&D (Search & Destroy) där man bara klipper bort den skadade delen av håret.
Sen är det viktigt att må bra. Äta, träna och sova ordentligt. Mår kroppen bra, så mår håret bra och växer mer.
//Jessie
#1 Tack så mycket för tipset! Massera hårbotten ska jag testa 🙂
Hade tänkt klippa det som är slitet någon dag och se hur det blir. Blir håret mindre lätt slitet om man sätter upp det?
#2 Det beror på lite hur du sätter upp det. Tofsar med metall på sliter på håret. Om man sätter upp håret varje dag bör det vara med tofsar som är helt i tyg, samt att man gör olika uppsättningar så att det inte blir på samma ställe hela tiden (:
//Jessie
Såg att man kunde använda ricinolja och genom det kan håret växa 2-4 cm i månaden, är det sant? Är det värt att testa?
Äsch, lika bra att strunta i allt.. Mitt hår växer ändå aldrig. Det skulle ta 50 år hur man än gjorde innan det ens vuxit en halv cm.
Du kanske har en kort livslängd på ditt hår. Mitt hår har en livslängd på ca 3/4 år och blir aldrig längre än till axlarna. med livslängd menar jag alltså hur länge hårstået växer innan det faller av. Det är vanligt mellan 2-7 år.
Det verkar konstigt, för mina naglar växer väldigt snabbt, måste klippa dom varje-varannan vecka, annars blir dom för långa. Kan det vara så att mitt hår faktiskt växer ganska mycket utan att jag lägger märke till det?
Jag använder värme till mitt minst 1-2 gånger i veckan (utan värmeskydd). Kan det vara en anledning till att det växer trögt? Jag hade tänkt strunta i värme till mitt hår nu och bara låta det vara och se om det ger bättre effekt då, låter det som en bra idé?
Och om man använder någon slags Olja (till exempel då ricinolja), blir inte håret väldigt fett och smörigt då? Ungefär så som när man använder lusschampo så man måste tvätta ur det noga flera gånger?
Väldigt tacksam för svar!
#7 Värme sliter väldigt mycket på håret, så det kan mycket väl vara en orsak. Det kan vara så att du har hår som växer väldigt snabbt, men eftersom du sliter på håret så märks det inte (eftersom det alltid har hunnit gå av innan det syns).
Sen måste inte naglar och hår ha något samband. Jag har väldigt starka naglar, så pass att jag tycker det gör ont i fingrarna att ha långa naglar. Men mitt hår är väldigt känsligt för mitt mående och hur jag sköter kosten. Äter jag massa socker några dagar, då syns det tydligt på mitt mår.
Jag använder mandelolja i mitt hår ibland. Och då är det typ en-tre droppar till hela håret som gäller (har till axlarna ungefär). Märks inte alls, om jag inte redan hade fett hår. Går utmärkt att tvätta ur med bara Balsam (jag använder balsammetoden).
Jag har även pratat med personer som kan ha några matskedar Olja som inpackning under natten, och allt har torkat in när dom vaknar på morgonen. Det beror alltså väldigt mycket på vilket hår man har. Man kan få fett hår av bara någon droppe, eller så har man ett hår som suger i sig allt fett som går.
Och ricinoljan kommer inte ge något magiskt resultat tyvärr. Som sagt så är det främst att massera hårbotten som stimulerar hårsäckarna och ger snabbare hårväxt. Oljan gör inte så stor skillnad. (I alla fall inte vad jag har hört). Men man kan som sagt ha det om man vill, och det är bra för torrt hår.
//Jessie
#8 Jaha men vad bra, då måste jag verkligen testa att bara låta håret vila och se hur det blir efter några veckor/månader! *spännande*
Har även hört att håret ska växa snabbare på sommaren, är det sant? För i så fall skulle det ju kanske fungera om jag låter håret vila hela sommaren och ser hur resultatet blir? Växer håret snabbare utsläppt eller uppsatt? Kan man sova med uppsatt hår? Har massa snoddar som det inte är metall i, och dom flesta av dom är väldigt mjuka.
Det där med massera hårbotten blev jag nyfiken på! Hur länge och hur ofta bör jag göra det då? Måste man ha Olja eller kan man bara använda fingrarna utan Olja och bara sätta sig en kväll och göra det? Hur går det till liksom? 🙂
#9 Har tyvärr ingen koll på bra uppsättningar, men att håret växer mer på sommaren stämmer för mig i alla fall.
Rör fingrarna i små cirklar från hårfästet och bakåt, och upprepa tills du känner att hårbotten blir varm (några minuter ungefär). Då har du fått igång blodcirkulationen i hårbotten vilket främjar hårväxten. Men det skadar som sagt inte att göra längre. Du väljer själv om du vill ha Olja eller inte och hur ofta du vill göra det. Men tänk på att tvätta händerna innan, annars kan du ha fett på fingrarna som hamnar i håret.
Målet för mig är att massera minst fem minuter två gånger per dag. Om jag ska duscha samma dag så tar jag lite mandelolja på fingrarna, annars skippar jag det.
Sen håller jag som sagt på med Balsammetoden och då masserar man in balsamet i hårbotten när man tvättar håret. Det ger då samma/liknande effekt som att massera utanför duschen. Håret blir dessutom mindre slitet utan uttorkande Schampo.
//Jessie
Mitt växer snabbare på sommaren pga all dvitamin. :) Dvitamin på vintern kan också vara bra att testa. Låt håret vila från all form av värme och vårda de väl undrr sommaren så växer se nog på. Ang sova med uppsättning, fläta är bra! Jag kör en inbakad i hela håret. :)
#10 Tack så mycket för din hjälp! Massera hårbotten måste jag testa nu med en gång! Uppskattar verkligen att du vill hjälpa mig!
Aloe vera dryck fungerar väldigt bra, i alla fall på min mamma, jag tycker det är för äckligt för att vara värt det. Hon kunde inte få längre hår än till axlarna ungefär, men sedan när hon började dricka aloedrycken så växte det och växte. Hon hade ner till brösten,men sedan klippre hon av nästan allt. :)
Search and destroy
Istället för att toppa hela håret kan man leta upp slitna hårstrån och klippa av dem 1 cm över där det är slitet. På så sätt behålls längden utan att vara slitet.
Kroppen
D-vitamin från sol, tillskott eller mat (mjölk o.s.v.). Sova ordentligt, dricka ordentligt, äta ordentligt.
Schampo
Har hört mycket gott om "Hair jazz" men personligen tycker jag att mitt hår har växt dubbelt så fort som det brukar sen jag började använda Garnier Respons Honey Treasures, som finns på ICA-butik för en billig peng.
Om håret är torrt blir det slitet och behöver klippas oftare. Prova att bara ha Schampo i hårbotten och massera det rent istället för att dränka det i Schampo. Sedan använda Balsam och hårinpackning ibland.
Hårmassage
Har även hört mycket gott om hårmassage, d.v.s. att massera hårbotten ordentligt.
Ang D-vitamin så är det säkert bra men man ska akta håret för solen och använda solhatt el ljus sjal på håret om man är ute mycket i solen då solen sliter på håret.
Även kyla sliter på håret så glöm inte mössan.
Många tycker att håret växer bättre med att man tvättar med nån No poo metod (dvs utan schampo) de flesta såna tvättmetoder innebär endel massage så det är nog sant. Jag mätte inte håret innan men förra året växte mitt hår 16 cm med endast vattentvätt. Jag tror däremot det växte mer egentligen men bara några veckor före jag mätte sista gången för det året födde jag barn och det slet hemskt mycket på mitt hår.
l'm back
Personligen tror jag inte att solljus är dåligt för håret… Titta bara på naturfolken…. :)
#13 Aloe Vera måste jag prova! Hoppas det är gott då. #14 Tack så mycket för tipsen! Jag äter oftast rätt lite till frukost, så jag får försöka äta lite mer då. Jaså, ja jag kanske kan testa något av dom schampona då. Hårmassage testade jag igår, det låter som något jag verkligen skulle kunna tänka mig att börja med. #15 Jaha, jag har alltid hört att sol ska vara bra för håret, men där ser man. #16 :)
#16Tänk på att dom har ett helt annat slags hår än vi i Skandinavien (eller vad de flesta har i alla fall).
#17 Solen bleker och torkar ut. Sol direkt mot håret höjer också temperaturen rejält i håret och värme är ju inte bra för hål. Däremot så tror jag att D-vitamin säkert är bra men man kan ju täcka håret och vara ha tex armarna bara helt enkelt.
l'm back