Brunt till ljusbrunt?
Har tänkt färga mitt hår hemma, vill inte ha några kommentarer om att gå till frisör då jag läser till stylist och har alltid färgat och klippt mitt hår hemma själv, det är ett bra sätt att utvecklas på. Varit hos frisör 2 gånger i mitt liv och det blev inte alls bra.
Så nu behöver jag hjälp med hur jag ska gå tillväga för att få ungefär denna färgen, något mörkare, på mitt bruna hår?
Bleka + slingbleka +färga hela håret ljusbrunt? Eller, slingbleka + färga slingorna ljusbruna?
Tar gärna emot tips på hårfärger/blekningar också då jag inte har jättekoll på numrena som står på förpackningarna.
Strong people don't put others down, they lift them up.
Avfärgning säger jag! :)
Har du tillstånd att använda bilden? 🙂 Tänk på upphovsrättslagen, annars kan det bli dyrt!
/Surpan
#1 Just nu är mitt hår i sin naturliga färg, skulle kanske vara topparna som fortfarande är färgade då de är något mörkare än resten av håret men vad är skillnad på avfärgning och blekning i ett ofärgat hår? Det sliter väl lika mycket 🤔 Vill helst göra så lite omgångar som möjligt!
#2 Bilden är från pinterest, inte bildägaren som laddat upp den, det är en "sån bild" folk delar för hårinspiration, är det olagligt att lägga upp den här?
#3 Det beror på vad ägaren till bilden tycker. 🙂
/Surpan
#4 jag vet inte ens vem som äger bilden då den finns på så många sidor så får väl hoppas det är okej! 😉
De avfärgningar som finns att köpa i vanliga affärer är dock samma sak som blekning mer eller mindre. Jag har provat att göra en shampo + blekning hemma och det har fungerat bra och gett väldigt jämnt resultat! Det kan jag absolut rekommendera som första steg om du ska göra det hemma. Blanda blekningen, sedan ner med typ 1/3 Schampo i mixen och fördela i blött hår. Håll koll hela tiden (var 5:e minut) så att du har kontroll över resultatet. Går att ha blandningen i 50-60 minuter maximalt men kan också ge resultat efter bara 10. Räkna med att oavsett hur du gör är det stor risk att håret får en orange/gul nyans, hjälps bäst med en kall toning över sen. Se också till att inte välja en för mörk färg, "ljusbrun" kan ofta bli mörkbrun på blekt hår oavsett vad förpackningen säger. Minst 7-8 i ljushetsgrad! 🙂 Hoppas det var till hjälp.