Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 6536 ggr
tlover
7

Vi med alternativa hårtvättmetoder

Hallå

Jag hade tänkt att en tråd för oss som tvättar håret med alternativa tvättmetoder kanske är nått alltså tex BM (balsammetoden), WO (water only), NW/SO (no water/sebium only), bikarbonattvätt, Äggtvätt osv

En tråd då man kan tipsa, berätta hur det går, klaga etc

Vi kan ju börja med att presentera oss och säga vad vi gör, hur länge osv.

(Man behöver inte hålla på med alternativa hårtvättmetoder för att vara här men ska ni dissa det får ni hålla på nån annan stans tack)

l'm back

tlover
0

Jag har hållit på med WO i nästan två veckor nu, jag använder fortfarande Balsam i längderna ibland men jag har tänkt att det ska ersättas med örtsköljningar i längden (nu är det ca 50/50).

Före det tvättade jag håret med hemmagjort Schampo max 1 gång/veckan och annars körde jag WO

Före det samma fast med köpt Schampo och före det körde jag med BM ett tag men jag fick aldrig till det.

l'm back

ChristineL
0

Hoppar in och frågar bara om det finns nån bra sajt man kan läsa om naturliga hårtvättar?

tlover
0

#2 det finns sidan nopoo.se där finns massor

long hair Community finns det också endel även om alla inte tvättar alternativt där.

l'm back

Timmorn
0

Jag hade som mål januari 2013 att tvätta med naturligare och mer ekologiska produkter. Så under 2013 har jag testat olika ekologiska shampon och Balsam, leror osv. för att se vad som passar mig. Har tagit bort fler och fler ämnen (sulfater, parabener osv) ur produkterna. 

Nu kör jag med ett shampo och Balsam från friekosör i stockholm som jag inte är heeelt nöjd med på INCI. Men för det mesta kör jag med rassoullera och sköljer med äppelcidervinäger ibland när jag vill ha som Balsam. Kör också WO ibland. Brukar på en vecka duscha  3 gångar varav 2 WO en med leran/shampot. Beror på hur håret känns ibland går det 2 veckor och ibland sköljer jag bara med äppelcidervinäger. 

Duschtvål har tametusan varit det svåraste! Tycker man antingen blivit för ren, luktar konstigt osv. Inte för att jag testat alla. Men nu älskar jag weledas, synd att de är så satans dyra.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

93mli
0

Har börjat om med BM rätt nyligt, så har väl bara kört med det i några veckor. Innan dess använde jag sulfatfritt Schampo och tvättade håret ungefär 1 gång i veckan. Ibland använde jag sulfatschampo ändå, men det var de gånger jag var hemma hos mina föräldrar eller hos pojkvännen, mitt hår var i behov av en tvätt och jag hade glömt mitt Schampo hemma. 

Jag har börjat färga mitt hår med Henna också, har bara hunnit med det en gång men det börjar bli dags igen. Blev otroligt nöjd med resultatet måste jag säga! Och ett stort plus för att mitt hår blev så lent och mjukt efteråt. 🙂 

Nu tvättar jag håret kanske varannan vecka, slänger i lite Olja vid behov och emellanåt piffar jag upp håret med torrschampot "No Drought" från Lush, det är billigt och otroligt drygt. Men när det tar slut (om evigheter verkar det som) hade jag tänkt ta och göra ett eget. Använder en svinborste också för att fördela sebumet i håret.

Men precis som #4 så har jag också svårt att hitta bra duschtvålar. Har också kikat på Weledas produkter, men det skulle svida i min studentplånblok av att köpa dem. För tillfället kör jag med en sulfatfri duschtvål från The Body Shop, men jag vet inte vad jag ska göra när den tar slut, den har utgått från deras sortiment. Så förmodligen blir det något eget hopkok där med.

JossiMelon
0

Jag varierar lite mellan WO och BM. För det mesta tvättar jag håret med bara vatten men ibland använder jag Balsam om jag känner mig torr i hårbotten eller känner att jag vill lukta lite gott i håret. 🙂

Timmorn
0

#5 Jag kan säga att Weledas duschtvål till deras försvar är otroligt dryg! PÅ jordklok.se så fanns en del av duschtvålarna till 89kr i stället för över 100lappen.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

93mli
0

#7 Åhå, där är en sida jag missat! Nu kommer jag ju definitivt inte ha några pengar kvar. Får lägga sidan bland favoriter och storhandla när jag får pengar över. 😃

[flippjenny]
0

Har tvättat nästan 100% WO sen 8 månader tillbaks. Håret och hårbotten trivs väldigt bra med det. Körde BM innan dess, men håret blev rätt flygigt och tråkigt av det.

Hade i början, cirka 3 månader, den där vaxiga känslan som talas mycket om på longhaircommunity. Jag tyckte dock om den, för håret var kort och vaxet gjorde det mer formbart. Efter tre-fyra månader försvann vaxkänslan och håret hade hunnit växa lite till denna punkt, vilket gör att nu ser håret rätt vanligt ut, tror inte det är någon som kan se att jag håller på med WO.

Jag har inga större problem med flottigt hår längre och har haft turen att ingen virvel står ut mer med WO. Tycker även att när håret väl blir fett så är det mer acceptabelt än innan WO. Innan blev mitt hår drypande fett på nolltid efter en "bra hår"-dag. Nu kan mitt hår (eller jag) hålla ut i ett-två dygn innan jag känner att det är dags för nästa tvätt. Då kan jag dryga ut tvättarna till var tredje-fjärde dag. 

En sak som jag tycker är lite rolig är att håret ser inte bäst ut direkt efter tvätt, utan dagen efter tvätt. Antagligen så har det kvarblivna sebumet absorberats av håret under natten, så håret är riktigt strålande dag nummer 2.

tlover
0

Jag använder också svinborste för att fördela sebiumet, när jag började med det behövde jag inte tvätta håret på en vecka ens innan det såg fett ut (eller just innan man borstar ser det fett ut men inte efter).

Jag har däremot inte märkt av den där vaxiga känslan alla pratar om och börjar undra på om det är nått fel på mig 🤪

Alltså jag märker av sebiumet men det är inte alls som folk på LHC (long hair Community) beskriver.

Tvålmässigt använder vi dusholja eftersom det är nästan det enda min man tål men vi ska testa att göra egen mjölktvål snart (det tål han men det är ju dyrt särskilt på tex getmjölk, men vi har ju tänkt skaffa getter så).

Finns det nån som har djur "som luktar" (tex kor, häst osv) som kör WO, det är nämligen det jag är rädd för att jag ska börjalukta hönsskit eller nått.

Nån som testat NW/SO? jag är jätteintresserad av det (även om jag antagligen inte kommer kunna göra det med tanke på att vi har massa djur)

l'm back

LinaN
1

Jag kör med bikarbonat och honung. En eller max två gånger i månaden. Däremellan har jag håret i knut, borstar nångång i veckan om jag orkar. Har häst och spenderar rätt många timmar i stallet och det luktar inte nämnvärt häst mer om man borrar in näsan och luktar ordentligt. 

Däremot så har jag märkt skillnad på bikarbonat och bikarbonat, nu senast köpte jag av ett annat märke, minns inte vilket och orkar inte gå ut i köket, och det var ingen höjdare, det känns grusigt och håret blir inte riktigt lika rent som när jag använde en annan sort…. en av de mer välkända kryddmärkena.

Bakpulver funkar i nödfall men det skummar en jädra massa och är inte i närheten av lika bra.

Mitt hår trivs med detta, även hårbottnen. Innan jag gick över till detta så använde jag grönsåpa, det blev väldigt strävt och konstigt och tungt håret. Men med bikarbonatet och honungen så är det bara strävt precis när håret torkar och sen blir det oerhört luftigt och fräscht efteråt.

är väldigt nöjd med den varianten, billigt o bra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tlover
0

#11 vet du om nån allergiker reagerat på hästlukten? (det är mest det jag är orolig för, att lukta ibland gör inte så jättemycket för mig faktiskt)

l'm back

LinaN
1

#12 har en allergiker som jag träffar regelbundet och hon har aldrig kännt varesig lukt eller fått allergiska reaktioner (fast där är det lite knepigt iom att hon inte tål hund o katt heller och de sover i mitt klädskåp när de lyckas öppna dörren…. -.- men det har hon inte heller reagerat på.)

Så hitendags så är det ingen som blivit dålig eller sagt att det luktar häst/gödsel. Och nu har jag ju hållt på med detta i över ett år. Folk klagade mer när jag använda Schampo och Balsam faktiskt…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

askan
0

Jag kör just nu en blandning av BM och SLS-fritt Schampo. Tvättar håret först med tvättbalsamet, låter det sitta i och har i lite Schampo och sköljer sedan ur. Sedan har jag lite vårdande Balsam i längderna och sköljer sedan ur noggrant. Metoden kallas "CWC", Conditioner-wash-conditioner. Just nu upplever jag att håret håller sig fräscht lite längre än med bara BM, särskilt eftersom jag har börjat träna mycket.

Ibland kör jag en sur Efterskölj med äppelcidervinäger. Tvättar håret ca var 5:e dag.

Jag började med Balsammetoden 2010 nångång när mitt hår var förstört av blondering, borstning och att jag inte klippt det på flera år.
Har sedan dess kört mestadels BM, men också experimenterat med Färger och blekning. Jag vill tro att BM gjorde att håret klarade sig bättre genom färgäventyren än om jag tvättat med vanligt Schampo! Äggtvätt körde jag ett tag, men tror att det blev protein-overload. Det mesta jag provat verkar annars funka på mitt hår men jag tycker ägg, bikarbonat och liknande är lite för meckigt att hålla på med =) 

Jag sparar ju ut håret nu så är noga med att inte tvätta det för ofta, Använder bredtandad träkam, sover på satinörngott och försöker att sätta upp det på bra sätt.

Jase
0

#10 När jag bara tvättat håret med vatten har det fortfarande luktat häst. Jag själv har haft lukten tydligt i näsan, andra har fått gå nära för att känna det men de har dock märkt det. Någon allergiker har jag inte umgåtts med då så vet inte om de skulle reagera.

tlover
0

#15 har du nått i längderna (balsam, örtavkok el dyl) eller använder du bara vatten?

l'm back

jollycox
0

Jag brukar inte hänga här men har börjat lite smått då jag sparar ut håret.
Jag har sedan ett par år tvättat med alternativa hårtvättmetoder. Började med BM, gick över till bikarbonat och äcv, men det började klia i hårbotten så jag använder mig av citronvatten istället för äcv. För ett år sedan testade jag WO och höll väl på med det två månader kanske. Numera tvättar jag oftast varannan gång bikarbonat och citronvatten och varannan gång WO.
Det kliar dock fortfarande i hårbotten, hade tänkt prova äcv igen.
Ett annat "problem" är att jag får som vita flagor i håret(inte mjäll) främst fram vid pannan. Är väldigt torr i ansiktet nu under vintern så kanske är torr i hårbotten också..

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

tlover
0

Gammal vana kan ställa till det

Jag har nu ett tag tvättat med bara vatten och örtavkok som hårsköljning, i måndags hade jag inte hunnit göra örtavkok så jag tänkte att jag skulle använda det sista av balsamet istället (min man använder inte Balsam så det används inte upp annars). Sen när jag hade slängt flaskan kom jag på att jag inte vet om det balsamet innehåller Silikoner och dyl då mitt hår känns… annorlunda. Det känns fett i längderna (???) nu.

Fram tills i måndags så kändes håret helt underbart, jag tror WO är nått för mig (i alla fall så länge vi inte har häst, kor osv utan bara mindre luktande djur som höns och kaniner)

l'm back

93mli
0

#18 Får hoppas på att det inte innehöll sånt då, så jobbigt att behöva köra en schampotvätt igen.

Använde själv Schampo idag för att få bort oljeresterna i håret. Öste i lite för mycket kokosolja sist och skulle färga håret med Henna idag, då ska man helst ha helt rent hår för då fäster färgen bättre har jag läst någonstans.

Efter schampotvätten var mitt hår jättetorrt och trassligt och jag började fundera på hur jag stod ut med det tidigare…

tlover
0

#19 jag ska testa en ägguleinpackning först, jag fick tips om det på LHC annars får jag låna lite av min mansschampo, som tur är så känns det inte så hemskt teoretiskt då vi gör det själv så jag vet exakt vad som finns i.

l'm back

zatanica
0

Jag tvättar med grovt rågmjöl och äggula. Jag låter mjölet dra i ljummet vatten i 5-10 minuter, sedan silar jag det genom en kaffesil så man bara får vattnet och så en äggula och ner i en gammal dressingflaska, skaka runt sedan är det bara att tvätta.

Mitt hår blir helt underbart, de få gånger man är för lat och tar lite lite Schampo och tvättar med ångrar man sig direkt efter, håret blir strävt och oregerligt.

zatanica
0

Glömde ju skriva att jag har tvättat med detta i över ett år. Innan har jag provat med bara hela ägg, citron och bikarbonat som gjorde att det kliade som sjutton, BM som inte passade mitt hår alls. 

Använder inte ens Balsam längre, tar lite mandelolja i topparna bara efter att jag tvättat det.

LinaLj
1

Jag har tvättat med BM i … ett halvår tror jag. Har även konverterat min mamma till BM som nu efter ett par år äntligen har en bra hårbotten.

Mitt hår älskar det och det enda jag kan klaga på är att självfallet har kommit fram i min lugg så jag ibland liknar Tintin om jag är ute i fuktigt väder. Men det kan jag leva med.

mmillann
0

Jag tvättar med bikarbonat och en eftertvätt med äppelcidervinäger. Funkar jättebra för mitt hår, har aldrig haft problem med fett hår, däremot med kliande och torr hårbotten. Det har nu försvunnit och när topparna börjat bli torra tar jag kokosnötsolja och smörjer in. Luktar lite skumt av vinägern men jag har löst det genom att spraya lite med weledas citrusdeodorant 😃

tlover
0

Mitt hår mår då fotfarande bra (efter jag fixade bort det där feta i längderna, hur jag gjorde minns jag inte) av WO och det har gått betydligt längre än ½ år nu.

Däremot glömmer jag örtsköljningar oftast och jag glömmer också kokosolja men håret mår bra ändå 🙂

l'm back

Miniland
0

Har nyss börjat med Balsammetoden.  Hållit på i cirka 3 veckor nu ungefär. Så inte märkt någon stor skillnad än så länge.  Tvättar just nu håret 3 gånger i veckan. Målet är 2 ggr. Samt hoppas jag på att min hårbotten kommer bli bättre. Då den kliar väldigt mycket just nu.   Måste lära mig att låta bli pilla i hårbotten för blir mycket värre då. :/

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

MeMyself&I
0

Jag har provat WO, BM, bikarbonat och ekologiskt ayruvediskt Schampo, som bland annat innehåller malda tvättnötter. Schampot och bikarbonat är det enda som jag tycker funkat hyfsat bra. Jag har långt tjockt hår som tyvärr blir väldigt fett redan efter andra dagen. Så att bara använda Balsam eller vatten funkar inte för mig, fast jag hade önskat att det gjorde det. Innan jag började med No poo för snart tre år sen, använde jag mig av ett starkt mjällschampo som innehöll Silikoner och annat dåligt, så jag är glad att jag slutade använda det. Men ärligt talat så känner jag ingen större skillnad på mitt hår om jag tvättat det med ett vanligt silikonfritt Schampo (som jag gör i nödfall) eller med mitt ekologiska Schampo. Jag vet att det sistnämnda är mycket bättre men jag känner ingen stor skillnad. Bikarbonat använde jag i nästan ett år och trivdes bra med det. Det blir ofta inte riktigt helt rent men då brydde jag mig inte så mycket om hur mitt går såg ut. Nu använder jag bikarbonat ibland men oftast behöver jag tvätta det redan efter två dagar för att det ser för sunkigt ut helt enkelt. Skulle jättegärna vilja ha något bra tips på vad man kan använda förutom det jag använder nu. Är så less på att sällan få mitt hår helt rent… Eftersom att jag ung och inte har mycket pengar vore det nice att kunna använda nåt som inte är lika dyrt som ekologiskt Schampo :)

tlover
1

Själv tvättar jag med WO nästan mer för miljöns och min hälsas skull än för just att håret ska vara fint. Att det är fint är bara ett plus i kanten.

l'm back

[MsF1ness]
0

Jag har nu kört WO i ca två veckor. Håret känns inte smutsigt men jag har ENORMA problem med statisk elektricitet. Håret sprakar och fäster sig mot precis allt. Har något några bra tips på bot mot detta vore jag ytterst tacksam.

Agda
0

Jag har testat:
Balsammetoden - fick tillbaka min hårömhet så efter någon månad slutade jag.
Bikarbonat med sur Efterskölj, testade både vinäger och en blandning med honung, vatten och citrussaft - tyckte det fungerade ganska fint, men min mor klagade på att min hår luktade äckligt (tror dock att det beror på att hon är känslig med lukter och van med parfymlukt, själv kände jag att håret luktade annorlunda, men inte illa).

Just nu använder jag tvålar härifrån, vilket jag gjort sedan februari i år. Tycker att de fungerar bra, dock får min borste (med svart svinpäls) massa vitt på sig och även träkammen får ett lager av det plus att det blir som små "kakor" i håret av samma saker, vilket gör att det blir tovor och håret slits vid borstning/kamning. Vet inte om det är blandning av fett och hud, trodde att min dermatillomani och trikotillomani var orsakerna till att det blev så, men när jag klarade av att inte röra vare sig hud eller hår på en vecka så blev håret likadant igen efter tvätt. Annars fungerar tvålarna bra, tvättar håret ungefär 1 gång i veckan (4-6 dagars mellanrum).

TerriZue
2

Jag började med BM för några år sen (är inte helt säker men tror det är cirka fyra år sen). Mitt hår var då helt förstört efter en otroligt klantigt utförd permanent, att det var längesen jag klippt mig senast och att jag hade tröttnat helt och inte ville ta hand om mitt hår eftersom det ändå såg ut som en hemsk risbuske. Jag läste på massor om det och var helt sker på att jag skulle få en jobbig inkörsperiod med flottigt hår och bli tvungen att tvätta ofta men så blev det inte. Det funkade perfekt och håret mådde prima från dag ett. :) Jag tvättade håret två gånger i veckan och var jättenöjd.

För ungefär ett år sen hörde jag talas om bikarbonattvätt och eftersom jag tycker om att experimentera läste jag på om det och bestämde mig för att testa. Det visade sig fungera ännu bättre än BM! :D Mitt hår älskar det verkligen. Numera tvättar jag håret med 7-10 dagars mellanrum (vissa gånger har det gått så långt som två veckor och håret ser fortfarande okej ut). Jag tränar väldigt mycket (en-tre gånger/dag) och behöver ju därför duscha ofta och då brukar jag bara skölja igenom håret med lite vatten, alternativt släppa ut det ur flätan och låta det lufttorka, det luktar inte alls och blir inte skitig. :) Sen jag började med bikarbonattvätt känns håret så mycket friskare, det växer som ogräs och jag har fått mycket mer volym, jag trivs superbra med det här. :)

Det enda problemet jag har är att mitt hår gärna blir lätt trassligt, så har det alltid varit. Jag har testat med leave in Balsam, kokosolja (det får ju håret att se fantastiskt fint ut men hindrar inte trassligheten), att platta, att locka, spraya.. Ingenting hjälper, jag har helt enkelt accepterat mitt ostyriga hår och kör på trollstyle deluxe. ;)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[kerstinthemilklover]
2

Jag tvättar håret med rågmjöl.
Jag har en matsked rågmjöl i en liter vatten i en skål. Doppar huvudet i  skålen , masserar hårbotten och sköljer ur. Håret blir rent och fint.
Dock har jag märkt att det blir lite torrt i topparna men det råder en svag äppelcidervinägerspray bot på.

Jag tvättar håret en gång i veckan.

BlackSpiritWolf
1

Kör med WO (ingen efterskölj) sen 1 år tillbaka då mitt hår inte tål varken Balsam eller schampoo + att det inte blir lika fett. Nu blir det knappt fett längre. Märker en stor skillnad nu i hur mycket skit det blir i vattnet  nu jämfört med när jag började med WO. I början var nästintill grått av fett och hudflagor, nu är det pyttelite jämfört med innan. Kör även WO för resten av kroppen då jag inte ser nån anledning i att köpa duschkräm. Brukar bli torr efter några användningar och måste byta, så då kan jag lika gärna köra med bara vatten. Funkar lika bra :)

Psycho Kitty
0

Jag tvättar med bikarbonat, ägg och honung (smält blandat i vatten) och när jag har tvättat ur så sprayar jag i en blandning av vatten och äcv. Har inte hållit på så länge med just detta, kanske bara en månad. Men mitt hår mår så mycket bättre nu än innan när jag tvättade med sls-fritt Schampo. Brukar ha i kokosolja men bara i topparna, så det inte ska bli svårt att tvätta ur hårbotten.

Psycho Kitty
0

kan tillägga också att efter tvätten (och sprayningen) tar jag i en liten klick aloe vera gel. Har märkt att jag har fått mindre frissigt hår.

Linnea
0

Började med WO för ca 5 månader sen. Har alltid haft ett lager vitt nånting i hårbotten. Går bara bort om jag kliar ordentligt. Det är nog mest fett. Det finns fortfarande kvar. Sköljer håret varannan dag, tvättar ibland med grönsåpa när det blir alltför fett. Det vita gojset får jag ta bort ca två gånger i veckan och det verkar inte vilja försvinna. Min borsta, som är svart, är sällan det utan oftare gråvit med massa dammliknande skit på. Tar ju bort det emellanåt men det ser ju lite ofräscht ut måste jag säga. Håret är, tja fett. Inte fett så det syns men det känns inte trevligt. Hårtopparna är fortfarande torra. Använder inget annat i men det borde jag kanske göra, frågan är vad. Här i tråden kommer det ju upp hur många grejer som helst som verkar mer eller mindre krångliga.

Skynda långsamt så går det fortare.

tlover
0

#36 Har du testat att borsta ut sebiumet (hårfettet) i längderna? Då ser det mindre fett ut i hårbotten men man fördelar det nyttiga sebiumet dit det behövs (till längderna).

l'm back

Linnea
0

#37 Har nog ingen tillräckligt bra borste. Har en liten med såna täta strån men de är inte tillräckligt hårda så de tar sig inte igenom håret trots att det inte är så tjockt. Har du tips på var man kan få tag på bra borstar?

Skynda långsamt så går det fortare.

tlover
0

#38 Nej det har jag väl inte, jag hittade min svinborstborste (som säkert inte är 100% svinborst) på åhlens, men den funkar för mig.

Det ska däremot finnas de med 100% svinborst på etsy om jag minns rätt.

l'm back

Grace2009
0

Jag har nyligen gått över till WO så ännu är det inte ordning på mitt hår. Innan har jag kört ungefär ett år med BM, men är så less på klådan jag hade kvar (den blev mindre än när jag använda shampoo, men fortfarande inte bra). Nu med bara vatten har jag ingen klåda alls 👍 Dock har jag ett huvud som producerar mycket fett så mitt hår är rätt flottigt. Det ser bra ut efter tvätten och dagen efter, men sen kloggar det igen (gjorde det med BM med iofs). Bör jag försöka investera i en svinhårsborste? Har bara hållit på i två veckor med det här och har dragit ut fettet med fingrarna istället (scritch and preen?). Vore en investering i en borste värd det? Eller är det bara en jobbig övergångsperiod jag har så det är bara att genomlida? Hjälp mig, kunniga WO-användare 😃

(Angående att tvätta kroppen: Jag kör mest med vatten nu, och under vintern tvättar jag mig emellanåt med en socker- och olivoljeblandning (1 del Olja, 2 delar socker + en klick honung) så jag inte blir så torr, och sockret hjälper att peela bort lite döda hudceller. Funderar dock på att göra en testomgång med rapsolja istället, då det är svenskt.)

tlover
0

#40 Du kan ju testa, jag arbetade ut sebiumet till längderna med en svinborste då jag började med WO. Nu gör jag det väldigt sällan men jag gör det då och då om det behövs, annars använder jag svinborsten då jag sätter upp håret så den är inte oanvänd.

l'm back

Grace2009
0

#41 Okej, tack. Tror jag siktar in mig på den här http://www.kicks.se/tools-accessories/har/harborstar-amp-accessoarer-c289/kuddborste-av-bambu-svinborst-p8266 Känns som om den är rätt schysst, och bambu är ju så skönt att hålla i. Funderar nog tills ikväll innan jag beställer dock, så jag kan vela runt lite innan det är gjort 😃

tlover
0

#42 Sådär ser min ut fast jag köpte den på Åhlens så jag är inte hundra på att det är 100% svinborst.

Men jag tycker om min i alla fall.

l'm back

Grace2009
0

Hårborsten kom idag och herregud! Jag fullkomligt älskar den. Den sprider ut fetter betydligt mer effektivt än mitt dragande med fingrarna, och så lent håret blir. Jag ser jätteflottig ut i huvudet just nu, men det kanske rent av är lättare att tvätta rent det nu när det är bättre utspritt i håret (dags att tvätta idag ändå så). 

Hur ofta bör jag borsta? Morgon och kväll såhär i början? Bara kväll?

Scorpio97
0

Balsammetoden sen juni-juli 2013. Har Coops Balsam som tvätt och Garniers Avokado och Sheasmör som vårdande. Gör honungsvatten då och då som "inpackning". Använder även mandelolja som lite extra återfuktande vid behov.

Borstar dock med plastborste. Har provat svinborst, men tappar mycket mer hår då och håret ser fett ut. Vill ha trä- eller benkam, men har tyvärr inte fått tag på någon.

Åt dock acne-medicin i nästan ett halvår, slutade för några månader sedan. Medicinen gör i princip att kroppen slutar producera fett, vilket mitt hår inte riktigt har återhämtat sig från än. Så det växlar mellan väldigt torrt och väldigt fett just nu. Men jag antar att det fixar sig med tiden (:

//Jessie

Surpan
0

Som ni märker så är det väldigt många frågor om BM här inne, finns det någon i denna tråd som kört BM ett tag och skulle vilja hjälpa mig med en FAQ att lägga upp som en artikel? PM:a mig. 🙂

/Surpan

tlover
0

#44 Som jag förstått det sa man i alla fall i början köra en gång/dag och inte använda för många drag genom håret i början.

l'm back

Grace2009
0

#47 oh okej, jag har nog kört med "för många drag", ska lugna ner mig med borsten.

Grace2009
0

Herregud, imorgon är det 2 veckor sedan jag gjorde min fösta WO-tvätt. Läste att rosmarin-te ska vara bra, så jag kokade 1.5 liter och har använt det som tvättvatten idag. Jag tror mitt hår blev lite renare/mindre flottigt, men är ej säker (det har inte torkat ännu) men herregud så bökigt. Hur är det med sådan här ÄCV skölj? Ska jag skölja ut det eller ska det få vara kvar? Mamma ska kolla efter ekologisk i hennes tätort, i min är det näst intill omöjligt att finna eko-varor.

För övrigt kan jag tycka att det är skönt att inte behöva Schampo eller Balsam längre. Även om det tar längre tid att tvätt med WO (BM tog evigheter i början innan jag fick flyt, så jag tror det kommer gå fortare med tvättarna så småningom) så känns det enkelt och befriande. Jag hoppas verkligen att mitt hår kommer gilla det här så jag kan fortsätta 👍

zatanica
0

Har ju kört med rågmjölsvatten med äggula, eller bara äggula eller rågmjölet och ibland bakpulver. Ibland med skärt av honung i. Enstaka tillfällen har jag fuskat och tagit lite schampoo.

Men nu har jag inte haft något alls på två veckor tror jag det är.  Så skönt att bara köra med vatten.

Kammar håret på morgonen och borstar med svinborste och tar i mandelolja i topparna. Kammar på kvällen innan jag flätar för natten.

När man är klar med håret på morgonen känns det som att man är nyduschad 😃Lite skumt, men gillar känslan.

Mitt hår känns och beter sig bättre för varje dag som går, så hoppet är stort på bara vatten.

mmillann
0

Eftersom mitt hår och hårbotten inte trivs med bikarbonat och äcv så har jag nu köpt aleppotvål till att testa med. jag fick kliande hårbotten av bikarbonaten och mitt hår har varit så torrt.