Tappar hår - panik!
Hej hej, börjar panika lite smått här…
Jag har under hela mitt liv alltid tappat "onormalt" mycket hår, men på senaste tiden har det blivit mer och mer.
Det räcker att jag bara drar handen lätt genom håret, så får jag med väldigt mycket… Börjar tycka det känns tunt nästan.
Någon som har tips på vad jag kan göra? Kan det vara schampot eller nåt? Vågar knappt borsta håret längre, då jag får med massor, även när jag inte har trassel.
Tacksam för hjälp!
Märker du att du får kala fläckar eller är det mer att det lossnar mycket överallt? Man tappar ju olika mycket hår i olika perioder och vid olika tider på året. Om det skulle bli kala fläckar skulle jag nog titta upp det. Jag fick det för ett tag sen, en stor kal fläck vid tinningen, det visade sig vara eksem och försvann med salva och antimjäll Schampo.
Det kan vara symtom på många saker som stress och näringsbrist. Kanske dags för en hälsokontroll hos läkaren?
Vad använder du för produkter i håret?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Har inte märkt några fläckar än så länge, men det lossnar liksom högst upp.
#3 Brukar du ha uppsatt hår? För då kan det vara att det sliter på håret där.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om du tappar mycket ska du gå och få blod kollat. Du kanske har någon obalans i mineraler/vitaminer / hormoner. Bättre du kollar det först innan du börjar med några egna kurer.
Sedan när man vet att allt är ok, då kan man börja prova..
🌺
Live long and prosper
#2 Använder Garnier Respons Honey Treasures för tillfället. Får nog kolla upp detta. Tack.
#0 Jag har liknande problem just nu med att mitt hår rasar, fast jag har även fått en kal fläck på huvudet. Har haft liknande problem för många år sedan. Mina provtagningar hos läkare visade inte då på några onormala värden, och håret växte tillbaka (då två kala fläckar) på några månader. Orsaken var stress. Jag kommer att kolla upp det nu igen så snart jag får en läkartid. Äter redan medicin för låg ämnesomsättning men dosen kan behöva ökas. Har man låg ämnesomsättning blir man också väldigt trött.
Fysisk eller psykisk stress eller t o m sorg kan vara anledningar. Lågt blodvärde som nämns i tråden kan vara en annan.
Försök lugna dig lite om möjligt. Panik/stress odyl är en stor bov till mycket. Selen, biotin och zink som kosttillskott har jag börjat med tills jag får en läkartid. Det lugnar ner mig lite att jag i alla fall kan göra något till dess att jag vet orsaken. Kanske oklokt, men jag blir stressad av att bara vänta. Inte bra det heller :/
Det är bra att kolla upp med läkare när något känns helt fel tycker jag. Kan ju vara så enkelt som ämnesbrist eller att håret inte är klippt på en lång tid (har jag hört). Du ska se att det finns en orsak och en lösning :)
Man tappar 100-150 hårstrån per dag och det varierar även på hur man mår. Man kan även må dåligt omedvetet. Allt beror på vad du äter m.m. Så de ska ej vara produkter du har i håret. Gå till läkaren som å an skriver å se ifall de är någon näring som fattas för dig!