Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2651 ggr
IceTee
2015-03-12 01:48
0

torr hårbotten

Jag tror att jag har fått torr hårbotten (resen av mig hud har nämligen blivit torr den här vintern, aldrig hänt innan!), och har ingen aning om hur man handskas med det! Får fett hår rätt lätt också… hur jag sköter mitt hår nu är följande:
Bara BM-godkända produkter + sulfatfritt Schampo (självklart inga Silikoner eller liknande)
Tvättar håret typ 1-2gånger per vecka, är jag lat kan det gå 8 dagar mellan…
Låter håret vara fett, talget borde väl lindra torrheten?
Masserar när jag kommer ihåg
Sköljer alltid ur balsamet riktigt med så kallt vatten som jag klarar utan att få huvudvärk (det är rätt så jäkla kallt)

Det jag inte gör är att massera in Balsam i hårbottnen då jag är rädd att det bara blir mer fett… tror ni att det hade gjort någon skillnad? Har ni några andra tips?

Medarbetare på Skor iFokus

VildaVittra
2015-03-12 02:57
0

Får du ur balsamet ordentligt när du sköljer med kallt vatten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Perly
2015-03-12 10:19
0

Brukar massera med kokosolja, hjälper lite och brukar inte bli speciellt fett heller, absolut inte på samma vis som när man gått med det otvättt länge

Alltid Oavsett

IceTee
2015-03-12 10:28
0

#1 japp! Jag står och sköljer länge och tar lite med fingrarna i hårbotten för att verkligen känna att allt är borta! Vänder huvudet upp och ner och allt. Dessutom för jag duschatrålen upp mot hårbotten på olika ställen så den verkligen kommer åt att skölja överallt #2 gör du det i duschen eller "utanför"? Värsta klådan är f.ö. när jag duschat (några timmar efter, upp till kanske18h) och sen försvinner det nästan helt. När håret hunnit bli fett efter ca 3 dagar så är hårbottnen bra igen!

Surpan
2015-03-12 10:50
0

Undrar om det inte vore en fördel för dig att köra Balsam i hårbotten ändå, vet flera som gör det mot klåda. Har du testat Surskölj annars? äppelcidervinäger blandat i kallt vatten som man sköljer igenom håret och inte sköljer ut.

/Surpan

IceTee
2015-03-12 11:39
0

#4 hur stor andel av varje? Tänker att jag tar Balsam i hårbotten idag och ifall det inte hjälper testar jag sur-skölj nästa gång!

Surpan
2015-03-12 11:54
0

#5 1 del vinäger, 9 delar vatten 🙂

/Surpan

IceTee
2015-03-12 12:11
0

#6 tack!

Perly
2015-03-12 14:02
0

#3 brukar köra med rätt mycket Olja några timmar innan dusch om jag har tid men annars en stund efter dusch när håret börjat småtorka :)

Alltid Oavsett

[EvelinaL]
2015-03-13 01:58
0

Det kan ju vara något i någon av de produkterna du använder som du reagerar på. Så ett alternativ är helt enkelt att byta till något som kanske är lite mildare och se.

IceTee
2015-03-13 02:28
0

#9 har svårt att tro att det skulle komma efter över två år dock

Scorpio97
2015-03-15 20:09
1

Jag har alltid balsamet i hårbottnen också, både det tvättande och det vårdande. 

I perioder får jag torr och kliande hårbotten, då skippar jag tvättbalsamet och kör på bara vårdande. Honungsvatten som inpackning tycker jag också hjälper. Vatten och honung, massera in i hårbotten + håret och låt sitta nån timme. Tänk på att inte ha varmare vatten än 37 grader eftersom massa nyttigt i honungen förstörs då, ta bara så varmt att det precis går att lösa upp honungen. Håret blir dessutom väldigt lent och fint efteråt.

//Jessie

Officielle
2015-03-15 20:16
1

Har inte läst igenom hela tråden men jag brukar använda kokosolja i HELA håret, även i hårbotten. 

ibland applicerar jag kokosolja i håret på kvällen och sedan sover jag med det i håret och sköljer ut det på morgonen eller så har jag i oljan innan dusch och låter det vara i en timme eller så bara. 

Tycker att det har hjälpt mig med min torra hårbotten. Precis som dig så är mitt hår rätt fett men ändå är hårbottnen torr och kliar.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Surpan
2015-03-15 20:37
0

Jag har också lite torr och irriterad hårbotten så här års, fläckvis. Så nu har jag utvecklat "sursköljstipset" lite. Jag förvarar sursköljen i en sprayflaska och häller i en skvätt olivolja. Skakar och sprayar över hela håret och där det stramar i hårbotten. Svalkar jätteskönt!

/Surpan

IceTee
2015-03-15 21:21
0

#12 #13 tack! Ska nog prova båda alternativen #11 dessvärre kör jag ju inte på Balsammetoden, så det hjälper inte riktigt då jag inte kan skippa schampot och tvätta med mitt Balsam bara sådär :/ men det med honung ska jag defenirivt kolla på!

Scorpio97
2015-03-16 07:20
0

#14 Sorry, läste inlägget lite slarvigt så jag tyckte jag läste att du höll på med BM (: Men du har inte funderat på att prova det då? Jag hade mycket större problem med torr hårbotten (kunde få stora sår) innan jag började med BM.

//Jessie

IceTee
2015-03-16 07:26
0

#15 har redan provat det, höll på i ca 6 månader men fick aldrig till det… Det kanske hade fungerat med lite tålamod, men tillslut gav jag upp och köpte ett sulfatfritt Schampo, det är ju nästan lika bra känner jag! Hårbottnen var lite bättre när jag sett till att ha Balsam i, så det fortsätter jag med! Sen ska jag prova alla olika tips jag fått i tråden! Dock ska jag tvätta håret idag men hinner inte fixa de olika grejerna, så det blir om 5-7 dagar!