slitet hår.
jag har ej klippt mig på 3 år, och plattar mitt hår var dag och duschar var dag, och har jätte slitet hår.
men grejen är den, hur mycket jag än vill klippa mig så vågar jag inte, är rädd att allt mitt hår åker igen. ( va med om det då för tre år sedan, hade jätte lågt hår och började färga det två ggr i månaden för att inte ha utväxt, och så åkte vi och skulle klippa mig, och bokstavligen allt mitt hår åkte.)
jag vill ha långt fint hår, som är platt. men ja det är ganska svårt när mitt hår är naturligt vågigt, och växer knappt. /:
Ditt hår är antagligen skadat och behöver klippas en hel del, tyvärr. Vad du kan göra för att inte skada det mer är att fört av allt dra ut på tvättarna och använda värmeskydd! Sen tycker jag att du ska se över hur du i övrigt tar hand om ditt hår. Att platta håret behöver inte vara lika förödande som det är just nu om du bara ser till att inte slita på håret i onödan och att ha ett ordentligt värmeskydd! (om du inte redan har det förstås)
Medarbetare på Skor iFokus
Att klippa sig några gånger om året brukar vara bra för att håret inte ska hinna bli så slitet. Så vet jag inte om det är en så bra idé att färga håret 2 gånger i månaden. Har en kompis som typ gör de och hon har färgat sig jätte mycket sen hon va typ 8. Så hon har jätte tunt hår nu. Förut har hon haft tjockt hår.
jag har tjockt hår.
sen tycker jag det är jobbigt att försöka dra ut på tvättarna. ( har testat flera gånger) .
i och med mitt hår har vant sig att jag tvättar det var dag, så blir det fettitg inom ett dygn.
men om man åker till en frisör, kan man inte be dom ta lite? alltså inte allt men en bit som man känner sig nöjd i?
#3 Jag brukar säga till frisören hur mycket jag vill att h*n ska ta. Men om det är riktigt slitet så rekommenderar de oftast att ta mer.
#3 använd torrschampo mellan tvättarna, det är verkligen inte bra för ditt hår att tvätta så ofta!
Självklart kan du be att de bara tar lite, men helt ärligt ser jag ingen anledning till att ens klippa dig då du inte lär få bort allt det slitna ändå?
Har du funderat på S&D? Då klipper man bara det skadade, på så vis slipper du förlora längd, eller är håret utom hopp (förlåt för att jag formulerar det så hårt)? Är det helt trasigt kanske det bästa är att klippa av allt och börja om fräscht.
Om mitt hår är helt förlorat, kommer jag inte klippa av allt. För jag älskar Mitt hår, och har sätt hur förjävlig jag såg ut i kort. då har jag ärligt slitet hår å tar lite i taget.
#7 om du ser till att börja ta hand om ditt hår och blandar det med hårbottensmassage (finns säkert andra saker man kan göra för att få längre hår också) så kan det gå att få ditt hår i ett bra skick igen om du varvar detta med att klippa lite och ofta istället för allt samtidigt Se till att äta ordentligt också, det hjälper håret att växa och må bra!
En stor omgång s&d kan nog rädda det, utan att du förlorar särskilt mycket längd. Fast då är det ju ganska tidskrävande också.😉
vad är s&d? 🙂
och hårmassage? är det nått man själv kan göra?
#19 Search and destroy. Man letar upp kluvna eller skadade hårstrån och klipper av dem ca 1cm ovanför skadan.
aha, så det är nått man själv gör? :) om jag förstod det rätt.
är Balsam metoden nått man skulle prova kanske?
#15 absolut! Det vore nog väldigt bra för ditt hår faktiskt
Eftersom du tvättar håret var dag å de blir fett, du har tvättat så mycket att talgen har försvunnit. Genom att få tillbaka de bör du dra ner på tvättarna. Men rekomenderar att tvätta håret 1-2 gånger i VECKAN! Tills dess tycker jag du ska använda torrschampo.. Använd även värmeskydd, det är jätte viktigt då du använder plattång ofta. Tycker du ska använda ett ifrån frisören å inget skit ifrån Ica.
Ett sätt att dra ut på tvättarna lite långsamt är att börja med att tvätta varannan tvätt med bara vatten, sen kan du börja dra ut på det tex dag 1 tvätt, dag 2 inte tvätta, dag 3 vattentvätt, dag 4 inte tvätta alt tvätta som vanligt i början.
Torrschampo är nog bättre däremot men funkar inte det i början så kan du använda vattentvätt i en övergång.
Själv tvättar jag bara med vatten men gjorde nått liknande i början.
l'm back
#19 Förstår mig inte på de med vatten tvätt. Jag har testat de med de funkar absolut inte :o
#19 gäller det att köra på godkända produkter då eller kan man använda vilka produkter som helst? Tänker att håret kanske inte känns rent efter vattentvätten även om man tvättar som vanlig sen
#20 Hur mycket masserar du? man ska ju fysiskt massera bort smutsen när man kör med vattentvätt. Använder du inte vattenlösliga produkter heller (bm godkända) och använder ett sista tvätten Schampo innan du börjar så funkar det ju inte heller förutom möjligen att dra ut mellan tvättarna med Schampo.
För vissa funkar det inte alls det beror på vilket hår man har, vilket vatten man har och om det är smutsig el ren luft där man är.
#21 som bara "utdragningstvätt" kan man köra utan godkända produkter men börjar det bli längre mellan schampotvättarna bör man köra med godkända produkter.
l'm back
Ju oftare man tvättar desto mer fett blir det, man överproducerar talg.
Förr tvättade jag varje dag på morgonen och morgonen efter så var det redan fett - och inte lite heller. Då gjorde jag så att jag bytte Schampo till ett utan Sulfater, köpte torrschampo och började tvätta håret varannan dag, det går att sätta upp håret och spraya lite torrschampo så det inte syns - mitt hår var asfett men det funkade.
Det vande sig rätt fort så snart lät jag det gå två dagar mellan tvättarna och sen tre.
Nu tvättar jag det oftast två ggr i veckan, ibland blir det tre för jag tränar mycket och beroende på träningsform så räcker det inte alltid att bara skölja håret för det blir så svettigt i hårbotten. Hua!
Du hade vunnit mycket på att tvätta det mer sällan. Helt klart!
Det är lite jobbigt i början men håret kommer tacka dig. 🙂
#23 Jag tror jag började med det för att slippa ta med sånt till gymmet faktiskt (bland de som tränar mycket ska det vara vanligt att man tvättar med bara vatten då och då, det var genom tips från andra som tränar som jag började. Då visste jag däremot inte att man kunde skippa Schampo helt/för alltid).
l'm back