Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1524 ggr
densomundrar
0

Torr eller mjäll?

Har sedan en tid tillbaka blivit väldigt torr i hårbotten eller om det är Mjäll, jag vet inte. Hur kan jag veta vad som är vad? Det fnösar iallafall från hårbotten och ser ungefär ut som det som fnösar i ansiktet nu på vintern när jag blir torr i hyn, antar att jag då är torr i hårbotten? När problemet var som värst så använde jag mycket hårspray, slutade med det helt då, det som fnösar kunde ha varit gammal hårspray men har fortfarande problem. Jag har aldrig tvättat håret speciellt ofta, iallafall inte sedan jag blev vuxen. Tvättar håret ca 2 gånger i veckan beroende på vad jag gjort. När jag slutade med hårsprayen så började jag med head and shoulders, problemet blev bättre, men inte bra. Köpte sedan aco Schampo för torr hårbotten och problemet är bättre men fortfarande inte bra. Fnösar fortfarande ibland och känner en torr/irriterande/kliande känsla i hårbotten. Vad ska jag göra? Vill kunna ha frisyrer och ett "normalt hår". Är inte intresserad utav någon BM metod, även om det låter intressant. Att kunna använda lite hårspray är för mig väldigt viktigt, Hjälp, snälla? Vad kan jag mer prova? Vart ska jag vända mig för hjälp och hur vet jag om det är Mjäll eller torr hårbotten?

_Fisken
0

Bli inte arg nu men kolla också om du har löss. Inte omöjligt i dessa tider. Barn släpar hem dem från skolan. Med löss får man en hårbotten som kliar och du ser inte de små jäklarna. Man *tror* man har torr hårbotten.

densomundrar
0

Nej jag blir inte arg :-) löss är det inte, har haft det otaliga gånger som barn och har även bett både sambo och mamma och kolla och dom ser inget. Däremot kan jag ibland se i hårbotten längst fram att det är fnösigt, och tar jag fingrarna och kliar runt lite så fnösar det som bara den, precis som när man för fingrarna över torra hudpartier.

_Fisken
0

Jag blir så där. Jag började med Balsam metoden. Fixat.

Luisa
0

Har också väldigt torrt hårbotten och det enda som verkligen hjälpt är inpackningar av ricinolja blandat med jojobaolja, sen minskade också besvären när jag slutade använda schampo

Trollan92
0

Byt Schampo :)

densomundrar
0

#5 har bytt Schampo några gånger nu, sista gångerna nu från head and shoulders till acos Schampo för torr hårbotten. Har du några förslag på vilket?

_Fisken
0

Jag har provat Barnängens babyshampoo. Den var bra tyckte jag.

densomundrar
0

Tack, ska prova det :-)

Trollan92
1

#5 head and sholders är dåligt Schampo. Vet en som hade Mjäll å använde seras Schampo för de, hon fick bara mer. Testa ett Schampo med Olja i. Jag använder Dove med Olja i :)

densomundrar
0

#9 tack, ska testa den om inte barnängelns inte fungerar :-)

densomundrar
0

Har nu testat barnängels ett tag och jag har slutat fnösa från hårbotten, tusen tack för tipset.

Det kliar dock lite fortfarande, men det lägger sig förhoppningsvis det med, tillslut.

Har planer patt testa ett "vanligt"  schampo med Olja när barnängels är slut, och hoppas på att min hårbotten då har neutraliseras. 

Några tips på ett sådant?

[Udoon]
1

Du kan ju testa ett sulfatfritt shampoo? Sulfaterna torkar ut hårbotten något förskräckligt.

_Fisken
0

Vad är DET för shampoo? För jag har hört samma sak. Det är sulfaterna….

[Udoon]
0

Finns många olika märken, men Body Shop har flera som är helt ok, dom har även i mindre flaskor om man bara vill prova. Sulfaterna är det som gör att det löddrar om shampot, så du får vara beredd på att det inte löddrar lika mycket om du använder sulfatfritt. Men så länge man inte använder produkter med Silikoner i så blir det rent. Dock utan den där känslan av att det "gnisslar" om håret när det är nytvättat.

_Fisken
0

Ok. Det ska jag prova. Tack för tipset!  Med Balsam blir det visserligen rent men lite "fett"…..på nåt skumt sätt.

[Udoon]
0

#15 om det är silikon i balsamet så blir det så :(

densomundrar
0

måste ju tyvärr kunna få ur hårsprayen de gånger jag använder det, så sulfatfritt är nog tyvärr inget alternativ för mig.

Surpan
2

#17 Det finns ju hårspray som går ur håret utan att använda Sulfater om du vill testa det. 🙂 Jag använder klippotekets.

/Surpan

densomundrar
0

#18 aha, det visste jag int. Hur vet man om hårsprayen går att tvätta ur utan Sulfater?

tlover
0

#19 Tex kan man hitta det via div listor, tex den här på no poo

l'm back

densomundrar
0

Jag blir galen, nu såg jag att det börjar fnusa i hårbotten igen och jag har inte använt hårspray eller andra produkter de senaste 2 veckorna iallafall Jag vete fan vad jag ska göra, vill inte ha det såhär, vill att håret ska bli normalt igen. Tänkte att jag skulle gå till bellbox eller någon annan frisör och fråga om en schampoo som är snällt mot hårbotten och återfuktar det, som sista utväg. Jag blir Baske mig galen pågalen

tlover
0

Har du kollat så att du inte har exem i hårbotten?

Min man har det och fick sluta med alla hårprodukter (tex gele, värmeskydd osv), fick köpa specialschampo och specialolja på apoteket osv.

Nuförtiden kan han varva specialschampot med vår eget hemmagjorda Schampo däremot men man har ju fortfarande exem.

l'm back

densomundrar
0

#22 hur gör man det? Min frisör sa att jag var torr. Så torr att jag till och med blödde, hon visade mig på ett ställe mitt på huvudet och jag kunde tydligt se att jag blödde.

tlover
0

#23 Man kollar hos läkare. Blöder det så är det nog exem, min mans exem blöder men man blöder sällan bara för att man är torr.

l'm back

densomundrar
0

#24 kan man gå till doktorn för att man har problem med hårbotten?

tlover
0

#25 Ja min man gjorde det, han var ju tvungen eftersom oljan är på recept så han skulle inte kunna köpa den annars.

l'm back

densomundrar
0

Ok, får nog kanske gå till doktorn med det… :-(

densomundrar
0

Funderar på en sak, kan det bli såhär för att jag tvättar håret för sällan? För ett år sedan, skulle jag kunna tro, fick jag för mig att jag skulle försöka vänja håret med att bli tvättat 1-2 gånger i veckan, då det tydligen inte är bra att tvätta det varje dag. Det är väl ungefär i denna veva som jag började uppmärksamma att jag are problem, nu när jag tänker efter. Om det bara är att jag inte sett det förut eller inte vet jag ej, men men. Upplever att min hårbotten kliar mindre efter tvätt, om det fjällar mindre vet jag ej. Kan det vara så att min hårbotten inte kan ta hand om att bös som blir och att ja utav det får dessa problem? Jag tvättar normalt sett håret var 2-4 dag, beroende på vad jag gör och hur skitigt håret blir, men oftast tvättar jag det på dag 3-4.

[SisselaJ]
0

Jag har mjälleksem och det blir som värst om jag inte tvättar håret ofta nog, märker det direkt.

densomundrar
0

Siter just nu med kokosolja i hela håret, hoppas att detta hjälper mot min hårbotten. Jag vet snart inte vad jag ska göra åt problemet om inte detta hjälper.

[SisselaJ]
0

Har du testat t.ex. fungoral?