Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 2495 ggr
Molekylflickan
0

Satsar på längre hår :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, jag är så sugen på långt hår. Klippt mig till axlarna i 3 å nu och nu vill jag så gärna ha massor med hår att slänga runt med och sätta upp. Det är knappt mitt hår går i en tofs. Hjälper massage i hårbotten? Efter era erfarenheter. Mitt hår växer ju relativt snabbt, men det hade ju varit nice med 20 cm längre hår… Då kan man ju nästan säga att det är långt! 20 cm längre blir ju typ till skulderbladen på mig. Lägger till en bild som jag tog med min iPad, klippte bort halva mitt face eftersom jag såg så rolig ut, försökte få en bra bild på mitt hår så ansiktet fick liksom bara vara. Har hört att ricinolja kan vara farligt, men har sett flera på sajten som använder detta. Andra saker man kan ha i håret, som man kan råka ha hemma? Hjälper det? Ett friskt hår växer självklart fortare än ett skadat, antar jag ;) :))

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

tlover
2

Jag "började spara ut" mitt hår för lite mer än ett år sen (mitt hår var redan ganska långt, det nådde till rumpan men jag hade inte sparat ut det medvetet men för ett år sen bestämde jag mig att försöka se hur långt mitt hår kan bli).

Jag började ta hand om håret mer, tvätta håret med bara vatten och göra S&D lite mer regelbundet. Mitt hår har både blivit längre (räcker till nedanför rumpan nu) och framför allt tjockare.

Med att ta hand om håret mer så började jag

• Sätta upp håret varje dag men inte med tofsar utan snälla hårpinnar. Jag försöker också byta frisyr
  • Alltid sova i nattfläta så att det inte blir tjorvigt på natten (hårsnodden som jag använder till flätan har ingen metall el skarv).
  • Sova på satinkudde så ofta det går.
  • Reda ut håret mer skonsamt med en bredtandad träkam.
  • Göra S&D mer regelbundet dvs leta reda på Kluvna hårtoppar och klippa av dom separat.
  • Har sjal eller liknande på sommaren för att skydda mot solen och har alltid mössa på vintern för att skydda mot kylan.
  • Säkert nått mer som jag glömt.

Jag tvättar också håret med bara vatten och så sällan som jag kan och jag klipper/toppar inte håret. I mars så blir det två år sen jag toppade håret.

Man kan göra mer men detta har varit saker jag lätt kunnat få in i mitt liv.

l'm back

Molekylflickan
0

#1 Tack för tipsen :) Angående fett hår - jag har jättefett hår efter bara 2 dagar utan dusch, hur gör du då? För om man duschar utan Schampo och balsam (du skrev ju med bara vatten). Brukar alltid duscha var tredje eller fjärde dag, försöker alltid duscha så sällan som möjligt, har alltid tofs de två sista dagarna bara för det, haha. Ser så fett ut annars.

Hur långt blev ditt hår på ett år? Vet att det är olika från person till person, men är nyfiken, hehe.

tlover
0

#2 Håret blir oftast fett i början eftersom det är van att tvättas ofta så det går på överproduktion av sebium (hårfett). För mig tog det bara en vecka däremot men det är nog delvis för att jag gjorde en långsam övergång (jag började att tvätta med vatten var tredje gång, sen varannan, sen två gånger i rad osv).

Man kan också borsta ut sebiumet i längderna med en svinborstborste för att dryga ut tvättarna.

Har man ett Schampo med Silikoner i så gissar jag att håret kan se fett ut snabbare också.

Att sätta upp håret (som för övrigt är bra för håret) kan man också göra men inte med en tofs som har skarv (tex metall) och man ska helst variera var man har tofsen.

mitt hår blev bara ca 16 cm längre men jag födde för ca 1 månad sen och det slet jättemycket på håret så jag har S&D:at bort mycket så det skulle antagligen varit längre om jag inte fött.

l'm back

Molekylflickan
0

Det är ju ganska mycket ändå, 16 cm :) Tack än en gång för tipsen. Det hjälper mycket med en helhetsbild. Ser en del tips runt omkring på sajten, men jag är en sån nybörjare på hår. Jag duschar och går nästan till skolan med oborstat hår…

[Rhodugune]
0

Mitt hår växer långsamt, för ett par år sen kunde jag se exakt hur mycket det växer på ett år så jag var och tog bort ett födelsemärke i hårbotten och de var tvungna att raka bort lite hår runt om.
När det gått ett år mätte jag den utväxta hårtofsen som då var ca 10-11cm, så jag får mindre än 1cm utväxt i månaden.
Jag har hört de som säger att de på en bra månad, tex under de ljusare månaderna får upp till 3cm eller mer på en månad.

Det går att spara långt även om man som jag har långsamt växande hår, så jag hoppas du inte ger upp för det om det skulle visa att ditt hår växer lite långsammare än andras. :)
Mitt hår är i dagsläget strax nedanför svanskotan.

Det gäller helt enkelt att ha tur med generna och ta hand om det hår man har på bästa sätt, så man behöver toppa det så lite och så sällan som möjligt.
Vissa toppar inte sitt hår alls, det räcker med att de tar hand om det och kör s&d.

För visst är det bra att äta vitaminer och se till att man äter bra och dricker ordentligt, men det finns inga mirakelmedel man kan äta för att det ska växa supersnabbt eller medel som reparerar redan skadat hår.
Det finns mycket man kan testa om ens hår känns torrt och livlöst, men emot Kluvna hårtoppar är det enda botemedlet att klippa av dem.

Molekylflickan
0

Oj, måste ha läst ditt inlägg och glömt svara, haha. Man får vänta helt enkelt, jag upptäcker nog hur fort det växer när jag nu har bestämt mig för att göra detta till en utmaning. Med bilder varje månad ser man ju på ett ungefär hur fort mitt hår växer, för det är ju väldigt individuellt :)

[Rhodugune]
1

#6 Det är lungt, bara för att jag skrev betyder inte att du måste svara, jag tyckte det var kul att läsa att du ville spara långt och ville bara dela med mig av några tankar och erfarenheter jag själv fått på vägen emot långt hår.

Mest är faktiskt att det inte finns några genvägar, så jag tycker de är värt att nämnas igen att lyckas få sitt hår långt handlar allra mest om att vara rädd och ta hand om håret man har så man inte behöver toppa håret mer än nödvändigt.

Många som frågar mig hur jag lyckats få så längt hår verkar besvikna att det inte är mer än så, att jag inte äter något speciellt piller eller har nåt speciellt gojs i håret så gör att det växer fort, när jag säger är att viktigaste är att ta hand om det för att det ska växa långt och fortfarande vara friskt.

I många år visste jag inte hur man tog hand om långt hår, vikten att vara försiktig med det och jag fick varje år toppa bort nästan hela min utväxt för att mina toppar var så bedrövliga, så det är därför, jag vill inte att du eller någon annan ska behöva göra om mitt misstag. 

Ett fototips, planerar du att ta bilder varje månad, rekommenderar jag att du kollar om du har en timerinställning på kamera på mobilen.

Då kan du ställa ifrån dig mobilen och få en bra bild bakifrån där det syns ordentligt hur långt ditt hår är och du behöver inte be någan annan eller krångla själv, ta bilden i en spegel och få med mer av resten av rummet än ditt hår.

Sen är det bra om du bär samma kläder, tar bilden på samma höjd och avstånd varje gång, så är det lättare att få bilder som man kan se skillnaden, där det syns hur mycket ditt hår växt från bild till bild.
Placera kameran i ungefär samma höjd som ändarna på ditt hår, om du placerar kameran mycket högre kommer ditt hår se mycket längre ut än vad det egentligen är och tvärt om om du placerar den mycket lägre.

Se till att hitta ett ställe där det är bra ljus, dagsljus är det bästa för att ge ett foto där din hårfärg ser ut som den gör i verkligheten, ta fotot där du står med ryggen emot ett fönster eller ljuskällan så ljuset, behöver inte vara solljus faller på dig.