Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2133 ggr
IceTee
0

Klåda och torrhet?

Nu har det helt plötsligt börjar klia i hårbottnen! Inte i hela, utan bara stax ovanför pannan. Det verkar även vara torrt då det kommer hudflagor när jag kliar Jag har inte tvättat håret på över 4 dagar, använder inga Silikoner eller Sulfater eller andra dåliga ämnen. Har inte produkter i, har inte färgat det, inget! Vad tusan kan det här bero på?

Medarbetare på Skor iFokus

Zepp
0

Mjällexem.. sk sebboroiska exem är vanligast.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

IceTee
0

#1 kan de bara uppkomma sådär utan någon anledning eller förvarning då?

Zepp
0

Många har Mjäll, speciellt nu på vintern.

Det är naturligt förekommande svamp på huden som fått en boost.

Irritation uppstår och man kliar sig, får repor i huden som svampen ytterligare trivs i.

Testa ett vanligt mjällshampo, det är en engångsföreteelse och så får du se om det hjälper.

IceTee
0

#3 tycker att det låter konstigt att jag skulle fått mjällexem bara sådär… Har aldrig haft sånna problem innan! Finns det några vettiga mjällschampon då? Har bara koll på typ head & shoulders

Zepp
0

Testa du H&S tillobörja med, annars så säljer de starkare grejer på apoteken.

Inga av dem är direkt grejer som gör håret särskildt fint, men har man blivit av med svampen så kan man sen vårda sitt hår igen.

Det kan lika gärna vara typ en finne i hårbotten, oså kliar man o har sig tills det blir något excemliknade!

IceTee
0

#5 head & shoulders är ju dock inget man egentligen bör ha i håret, det innehåller massor av skit! Jag tror dock inte det är mjällexem, läste på lite och det verkar inte riktigt stämma. Min hårbotten är t.ex. inte alls röd (förutom när jag kliat)

Zepp
0

Det kan som sagt vad vara en lokal irritation som uppkommit av olika skäl och så bildas något exsemliknade.. fjällar o flagar.

Då skall du se de mjällshampona de har på apotek.. rena häxbrygderna.. H&S är rena balsamet i jämförelse.

Men så tar de kål på svampen oxå.. om man har behov av sådant.

Det du läst om är antagligen kraftigt sebborotiska exsem då kan det sprida sig till hårfäste, ögonbryn och ansiktet.

Surpan
0

Jag har exakt samma problem, på samma ställe. Jag brukar smörja in ansiktet med Olja eller kräm och sen dra upp det mot hårfästet och gnugga lite i hårbotten. Jag tror mycket av det kan vara för att det är kallt och torrt i luften.

/Surpan

tlover
0

Min man har sebboroiskt exem, han köper Schampo på apoteket mot det och jag tror det inte är receptbelagt. När han inte använder det så använder han vårt hemmagjorda Schampo (silikon och alkoholfritt men inte sulfatfritt) och det funkar bra. H&S skulle nog bara förstöra hans hår ännu mer.

Ibland har han också i en speciell Olja men den är receptbelagd.

Min man fick det för att han stylade håret för mycket (med produkter som antagligen innehöll massor av skit) så han fick helt sluta med det.

Men jag menar inte att det är det du har bara att han har det och hur han behandlar det (utan H&S).

edit: om du nu inte tror det är det kan du ju testa tex Hårskölj med örtte, tex ringblomma el kamomill. Dom är bra för huden (min man gör det då och då också).

l'm back

The Fame
1

Min hårbotten börjar också klia jättemycket ibland utan anledning, men jag brukar ha i lite äppelcidervinäger (blandar typ 1/5 äcv och 4/5 vatten) och då slutar det.

IceTee
0

Idag har det faktiskt blivit mycket bättre! Så jag ska se om det kommer tillbaka eller om det bara var en tillfällighet! Tack för alla svar!

Wony
0

Jag hade väldigt kliande hårbotten när jag fortfarande inte hade börjat med Balsammetoden, och min sambo har Mjäll. Själv upplever jag att aloe vera och jojoba hjälper och lugnar hårbotten, har även för mig att neem är bra mot klåda.

[pusselbit]
0

Testa göra en peeling för hårbotten då kanske. så man skrubbar bort hudflagorna om det kommer tillbaka :)

IceTee
0

#13 hur gör man det?

[pusselbit]
0

Man kan eventuellt ta socker och någon typ av Olja och gnugga in i håret innan tvätt tillexempel :) allt som det är riv i fungerar väl bra, kaffesump, krossade havregryn, sen blandat med något så det hålla ihop som en smet, en skrubb helt enkelt. höfta på ingredienserna :)

[pusselbit]
0

Då fungerar ju oljan som återfettande och det 'korniga' kan ta bort flagorna, Prova :)

IceTee
0

Som en ansikts- eller läpp-peeling helt enkelt? 🙂

[pusselbit]
0

#17 Haha, Du får ha den var du vill!👍 

Men jag förstod din tanke :)

nypisnina
0

Sådär får jag alltid på vintern, hemskt! Det kliar för att det är torrt. Nu vet inte jag om ditt sitter längre in på huvudet, mitt sitter mest i hårfästet och kanske ett par cm in om man säger.
Jag brukar ta min ansiktskräm, har Oliva dag och natt kräm (finns bland annat på apoteket) smörja hårbotten där det är torrt samtidigt som jag smörjer ansiktet morgon och kväll, det ser lite fett ut men jag brukar lyckas styla det så det inte märks så mycket. Det slutar klia rätt fort sen, iaf på mig. 🙂