Urtekram Aloe Vera - Bra eller dåligt?
Köpte precis Urtekram Aloe Vera Schampoo för torrt hår, och undrar om det är bra eller dåligt för håret.. jag har väl egentligen inte torrt hår egentligen.. blev nått impulsköp bara då det lät bra med aloe vera och läste inte direkt på innehållsförteckningen (som jag ändå inte förstår..). Knäpp jag känner mig. 🤪
Har tidigare använt olika sorters head & shoulders schampoon/balsam, men läst någonstans att det är någonting i dom som är dåligt för håret på något sätt.
Innehåll:
Vatten, vegetabiliska oljeprodukter, majsglukostvål, aloe vera*, glycerol**, citronmeliss- och pepparmyntsextrakt*, söt apelsinolja*, parfym (växtextrakt), hydroliserad majsstärkelse, sockerbetsextrakt, polysackarider, citronsyra*, vitamin E. * = ekologisk. ** = tillverkad med användning av ekologiska råvaror.
INCI:
Aqua, aloe barbadensis leaf extract*, sodium coco sulfate, glycerine**, coco glucoside, lauryl glucoside, glyceryl oleate, melissa officinalis leaf extract*, mentha piperita leaf extract*, saltsodium chloride, citrus aurantium dulcis peel oil*, parfum, polyglyceryl-4 caprate, hydrolyzed corn starch, beta vulgaris extract, xanthan gum, lysolecithin, citric acid, coco-caprylate, tocopherol, beta-sitosterol, squalene, limonene. (* = ingredient from Organic Farming, ** = made using organic ingredients).
Har ni några tips på sulfatfria schampoon?
#2 Jag avgudar "burdock and neem healthy scalp shampoo" från 100% pure. Mitt hår har aldrig mått eller sett så bra ut som det gör med det. 👍
Ska dock nämna att jag testat Schampo från Urtekram. Inte aloe vera produkterna men nordic birch schampot. Tyckte att mitt hår blev stramt, torrt och hårbotten kliade nå fasligt av det. Vet dock inte om det är samma med aloe vera men eftersom jag inte vill använda Sulfater längre har jag inte testat det.
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Jag har haft samma problem som #2 med Urtekram. Mitt hår tålde inte deras Schampo med rosendoft. Numera kör jag på Balsammetoden istället, med Faith In Natures Balsam.
Skulle dock säga att schampot du hittat innehåller betydligt mindre skräp än vanligt Schampo, även om det bästa är att skippa starka Sulfater också. Har man dock ett jobb med riktigt mycket smuts kan det dock behövas. Värt att tänka på! (Jag jobbade i industri förut och då var jag tvungen att använde Sulfater för att bli av med föroreningarna i håret)
Har testat aloe verat. det blev torrt, strävt, tovigt… :/ hemskt