Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 3202 ggr
[Juel70]
0

Allergi- schampo/balsam

Jag tål inte dom flesta "moderna" schampona i affärerna.. dom innehåller ju parabener, Silikoner och annat.

Jag skulle vilja veta om någon vet om det finns fler ämnen man kan vara känslig mot i Schampo o Balsam?

Och sen, har ni tips på något Schampo (+ balsam) som tvättar rent och fräscht men som är allergivänligt.

Provat ett Schampo från Netto utan parabener, men jag tycker det schampot lämnar håret som om det vore otvättat.

[TanatosNyx]
1

Det kan vara va skit som helst i schampoo och Balsam. Till och med nötter! 😟 så man får läsa noga.

Jag använder neutrals schampoo och Balsam, ibland icas sensitive oparfymerade diton. Det blir rent och det funkar helt okej.

Cahira
1

Nåt barnängen för bebisar kanske?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vaargen
1

något miljömärkt?

typ https://www.cooponline.se/Sektioner/Hygien/Harvard/Balsam/33603.html?productId=4938725 finns också ett liknande Schampo annat som ska vara milt är väl typ weleda produkter & urtekram osv brukar vara mycket naturliga ingredienser :)

[SisselaJ]
1

Skulle också rekomendera Neutrals, det tycker jag känns bäst, det tvättar rent samtidigt som det är skonsamt mot håret. Och billigt!

molam
1

Jag använder för tillfället Barnängens för Bebisar, Funkar jätte bra, speciellt eftersom jag är allergisk emot de flesta Hårvårdsprodukterna

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Juel70]
0

Tack för alla bra tips!  Var köper man Neutrals?  Får köpa hem lite olika av era förslag i veckan och pröva mig fram.

Words
1

Jag fick en allergisk reaktion på Neutrals Balsam, så det är inte säkert att alla tål den.

Vaargen
0

Neutrals finns på ica/konsum osv mataffärer, tycker du borde testa änglamarks ändå den lär va riktigt mild finns på konsum.

[pusselbit]
1

Garants eget Såklart från Willys

[TanatosNyx]
0

#7 vad är du allergisk emot då?

tlover
0

Du har inte testat att göra eget? Min man har exem i hårbotten men vårt eget Schampo kan han använda.

l'm back

[Juel70]
0

#11 Göra eget verkar lite krångligt när man har bråttom och kanske inte håller så länge?

tlover
1

#12 minst i sex månader om man har konserveringsmedel i alla fall. Jag vet inte däremot hur länge det håller utan konserveringsmedel men i kylskåp och med hygienisk hantering borde det hålla ganska länge i alla fall.

l'm back

molam
1

Du kan även testa Apoliva (tror jag det hette) från kronans, det hade jag förr, men dom slutade sälja det här, men kanske du har tur ^^ Det funkade jävulskt bra har aldrig haft ett bättre Schampoo eller Balsam, för till fället hoppar jag från Schampoo och Balsam för jag kan bara använda mina en viss tid innan det är kört, det är lite jobbigt men aja

[Juel70]
0

Jag tycker det borde finnas lagar för vad man får ha i schampona. Verkar vara väldigt många som blivit allergiska och överkänsliga mot schampon och Balsam.

molam
0

Jo, det är det, det finns även dom som inte tål ett endaste schampoo, när jag var liten gjorde inte jag det, så mitt hår fick tvättasd med Ägg x-x Tack och lov växte jag ifrån det,, typ xD

OlgaMaria
0

(konstgjord) citronsyra, citric acid, e330, finns i de flesta schampon, även "naturliga" och "milda". Många reagerar på det. 

#11 Hur gör ni ert schampoo?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vaargen
0

#17 fast det är omöjligt att veta exakt vad TS reagerar på, milda & naturliga schampon&balsam har iallafall mindre skit i sig.

tlover
0

#17 Vi gör eget "vanligt" Schampo fast lite mer naturligt men vi köper tex sockertensid osv som vi blandar med blandannat örtte och honung så det är väl som ett snällt köpeschampo (eftersom jag inte gjort receptetsjälv så vill jag inte skriva ut receptet här)

l'm back