Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 1476 ggr
axa
0

Mitt hår är hemskt- går det att rädda?

Jag har intensiv-tonat mitt hår som en tok och nu har jag fått se resultatet av det. Blont till brunt till rött till blont och så om igen osv. Mitt hår är tjockt  och fylligt med smala strån har lite lockigt/vågigt hår. Just varför jag förstört mitt hår är för att min mamma är frisör och det kan man ju säga att jag utnyttjat och hon har varnat mig, men jag har inte lyssnat.

Nu har jag slutat tona, tonade senast till en färg som matchade min riktiga lite så att det bara kan växa men eftersom topparna kapas hela tiden så växer det inte..

Jag har frissigt hår där topparna går av dagligen. Tovor har jag aldrig. Schampoo används ca två-tre ggr i veckan och då  i hårbottnen. Balsam eller inpackning nästan varje dag. Duschar och sköljer håret varje dag. Håret får torkas med handduk lite lätt och sedan självtorka.

Jag använder nu lite en Olja från Orofluido och torrbalsam från Rusk men detta är mest för att få ner friss.. 

Hur kan jag rädda mitt hår? Alla tips mottages.

Sindri
4

Sluta tvätta det hela tiden. Du tvättar ju bort det fett som skall gå ut i hårstråna och skydda dem.

Schampo är ett otyg. Det förstör hela den naturliga balansen i hårbotten. Antagligen har du också använt  produkter med silikon. Kan se fint ut till en början, men förstör håret på sikt.

Jag har inte använt Schampo eller Balsam på många år, och mitt hår har aldrig mått så bra som nu.
Kolla rubrikerna till vänster här på sidan, det finns en som heter No poo - läs där.
Om du absolut måste färga håret så finns det växtfärger man kan använda. Du går första gången till en Eko-frisör som blandar till en färg som passar dig. Sedan kan du köpa pigment och färga i själv. Men låt ditt hår vara ifred ett tag.

Du behöver också göra en rejäl inpackning. Det går bra med avocado, äggula, olivolja, kokosfett. Vad som funkar bäst på ditt hår får du prova dig fram till.

[Udoon]
3

Måste du använda shampoo så kör på sulfatfritt, och sluta med Silikoner. Börja använda en bra hårolja, kokosolja är populärt och funkar kanon. Dom flesta "håroljor" som finns i butik och hos frisör är det både Silikoner och/eller Mineralolja i vilket inte är bra.  Sluta tvätta håret så mycket, som #1 säger så tvättar du bort det skyddande fett som finns, och torkar ut hårbotten.

Klart håret växer även om det kanske inte känns så, det växer ju inte från topparna och ut, utan från botten. För att få ordning på håret på sikt så måste det skadade klippas bort, finns inget sätt att laga skadat hår.

Sindri
0

Jag hittade just den här sidan. Förutom att de säljer hennafärger finns även en del tips om hårvård och de säljer även hårvårdsprodukter. http://www.hennabutiken.se/

axa
0

#1 #2 tack så mycket ska kolla hemsidan och kolla över hårpodukter mm.