Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 2833 ggr
Shalin
1

Får inte ur schampo

Hej gott folk.

Jag har problem med att få ur allt Schampo ur mitt hår när jag tvättar det. Jag har rätt långt hår nu och jag känner att på toppen av bakhuvudet så finns det kvar Schampo. Jag kan dra med naglarna i hårbottnen och får det då under naglarna. Jag är ganska håröm så det är inte så lätt för mig att massera. Håret blir ju så tungt av vattnet och det känns som om jag står där och lider så ont som det gör. Kan man använda någon slags bredtandad kam för att få ur det? Jag skulle verkligen vilja börja med Balsammetoden men eftersom jag inte ens får ut Schampo så blir det ju ännu svårare med Balsam

Tror ni det sliter för mycket på håret och jag kammar igenom med en kam när jag duschar eller blir det nästan samma som massage med fingrarna? Jag vill så gärna ha långt hår men det är synd jag är så håröm. Har alltid varit det och vet inte om man kan göra något åt det.

tlover
0

Många med lockigt hår ska visst kamma håret i duschen. Det sliter väl men det gör ju allt i varierande mängd så man får ju fråga sig om det är värt det. Jag skulle däremot gissa att det inte är bra varken för ditt hår el hårbotten att schampot är kvar heller.

Ska du börja kamma håret i duschen så skaffa en bra kam däremot, det gör nog mycket.

l'm back

Shalin
0

Jag har rakt hår. Ja usch det svider liksom i hårbottnen av att jag har kvar det där tror jag. Sitter här nu och känner plötsligt hur det svider. Det kliar en del i hårbottnen med. Jag skulle vilja prova med en bra kam iallafall och se ifall det hjälper. Annars får jag väl försöka massera ändå trots att det gör fruktansvärt ont. Kanske blir bättre om man duschar håret upp och ner? Då är det ju inget hår som ligger tungt mot hårbottnen. Har faktiskt inte tänkt på en så enkel lösning. Hmm det måste provas tror jag. 

Jag fick för ett antal månader så pass svidande hårbotten att jag blev tvungen att gå köpa ett dyrt Schampo som skulle hjälpa min hårbotten. Det var förmodligen pga schampoo i hårbottnen som ligger kvar. Ibland har jag t.o.m. haft så på sidan av huvudet med. Så jag måste verkligen få ur schampot ordentligt. Använder inte heller något starkt. Jag har fructis utan Silikoner som Schampo och det där shea butter garnier som Balsam.

molam
0

Jag har rätt så långt tjockt hår (korkskruvar ner till länd ryggen nästan) och jag förstår problemet med Schampoo Kvar i hårbotten, så jag brukar göra som så, Jag duschar först vanligt i duschen Med Schampoo och tvål och sedan så kastar jag håret över huvudet och böjer mig framåt och sköljer ur Håret upp-och-ned typ, jag tycker det funkar superbt ^^ sen gör jag samma sak med Balsam med

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tlover
0

#2 Jag tror inte det spelar nån roll så att du har rakt hår, jag menar mest att det finns många som kammar håret i duschen så det borde väga upp nackdelarna med att ha kvar Schampo i hårbotten.

Men du kan ju testa att tvätta håret upp och ner, jag har gjort det då jag tvättat håret över balja och det blir rent. Det är ju enkelt att testat också.

l'm back

Scorpio97
0

Du har inte funderat på att tvätta med enbart vatten eller annan no-poo metod istället? Exempelvis Äggtvätt finns, och ägg upplever jag vara mycket enklare att tvätta ur (men det kan ju säkert vara olika beroende på person). Sen finns det ju schampon och Balsam som är mer eller mindre svåra att tvätta ur.

Men det bör gå bra att kamma i duschen om det är en bredkammad trä- eller benkam. Plast sliter ganska mycket. 
Jag tvättar alltid ut håret upp och ner, och tycker det är enklare. 

Jag hade väldigt öm hårbotten periodvis innan jag började med BM. Men är du hår-öm så förstår jag att det kanske inte är ett alternativ, eftersom det är ganska mycket masserande som gäller då.

//Jessie

Shalin
0

Då får jag nog prova det att tvätta håret upp och ner helt enkelt. Det gör alldeles för ont att massera annars. Men då ska det nog gå bättre hoppas jag. 

Jag får införskaffa mig en träkam och prova med det också lika gärna.

#5 Nej det har jag faktiskt aldrig provat förr. Men hur gör man med ägg, är det bara att använda ägg i hela håret, eller är det mest i hårbottnen? Ska nog prova det faktiskt :P Men hur blir det då med att återfukta håret eller gör ägget det?

Mitt hår känns ganska strävt eller torrt emellanåt.

Scorpio97
0

#6 Jag har inte provat att tvätta med bara ägg själv, då mitt hår inte gillar ägg (för mycket protein). Men om jag har fattat rätt så är vitan tvättande och gulan återfuktande. Här står det hur man gör: http://www.nopoo.se/har/recept/4

Sen kan man ju ha nån droppe av valfri Olja efteråt som återfuktning också (:

//Jessie

tlover
0

#6 ägg el bara vatten är ju inte lika uttorkande som Schampo så det behöver inte vara samma problem med det (jag tvättar själv med bara vatten men man måste ju massera bort smutsen, eller i alla fall jag behöver det).

En fundering, kan det vara det att det är kvar Schampo i hårbotten som gör dig håröm? Jag är inte håröm själv men jag minns från när jag tvättade med Schampo och Balsam att jag kunde bli håröm om jag inte fick ur allt.

l'm back

Shalin
1

#7 Åh jaha då kanske det inte funkar för mig då. Jag har använt barnängens Schampo innan, och det var för mycket proteiner i det, så jag fick väldigt torrt hår :P Men jag kan ju ändå testa såklart :)

Scorpio97
0

#9 Kan även bero på vilka proteiner. Mitt hår reagerar inte på veteprotein som ofta finns i hårprodukter, men det reagerade kraftigt på äggproteinet (blev strävt och torrt, trots att jag hade en hel del Olja samtidigt som ägget). Så ditt kan ju fungera tvärtom (:

//Jessie

Shalin
1

#8 Jasså kan man bli håröm av det? Fast jag har dock alltid haft det så här sedan jag var liten. Minns hur jag satt och bet ihop ifall pappa eller mamma kammade mitt hår. Men jag kanske redan då inte fick ur det ordentligt. Så förhoppningsvis kan jag genomlida masserande ett tag och då få ur Schampo ordentligt och sedan inte vara lika håröm :) Definitivt en teori som är värd att testa för det känns inte så kul att vara håröm.

Shalin
0

#10 Ja men då så då ska det definitivt testas :D Känns lite konstigt dock att ha ägg i håret, men tydligen gjorde man så förr :)

Shalin
0

Läser nu på No poo länken kommentarerna och där står det på många att dom sköljer med äppelcidervinäger efter att ha tvättat med ägg. Är det nödvändigt? Eller bara bra?

Scorpio97
0

#13 Äppelcidervinäger är bra även om du inte har Äggtvätt, men jag tror inte det är nödvändigt.

//Jessie

Shalin
0

#14 Okej då vet jag. Tack så väldigt mycket allihopa för er hjälp :) Det kommer säkert gå bättre för mig nu.

Trollan92
0

Då ska de vara en väldigt bred tandad kam. Håret är som gummi när de e blött. De kan stretsas ut men inte tillbaka igen. Det är därför man inte ska borsta hår när de är blött för de skadar håret. Men hur ofta duschar du? Har man ett friskt hår då räcker de ju med 1-2 ggr i veckan. Testa med att dela upp håret i sektioner. Å ta inte mer Schampo än nödvändigt.

[pusselbit]
0

Om du har svårt för att tvätta ur håret ordentligt skulle jag inte köra med ägg! Det luktar odör om det blir kvar i håret!

Shalin
0

#16 Jag tvättar två-tre gånger i veckan. Då får jag nog prova att dela upp det i sektioner som du säger. Sen tvätta med håret upp och ner, och inte ta för mycket Schampo, för det tror jag också jag tar. Känns som om det inte ska bli rent annars, men jag måste ju prova.

#17 Okej då ska jag nog se till att kunna tvätta ur håret ordentligt först innan jag provar ägg. Jag vill då verkligen inte ha kvar ägg i håret 😮

[pusselbit]
0

Haha jag hade det när jag var tretton. Hade testat ägginpackning i håret och tydligen inte fått ur den helt, tillslut sa en klasskompis att det kom vindpustar av något ruttet hela tiden och det visade sig att det var mitt hår som luktade. Skäms lite grann fortfarande även om det var rätt många år sen nu :) Att jag då bara tvättade håret en gång i veckan gjorde inte saken bättre för det stank verkligen enligt dem. Dock märkte jag inget själv, jag hade nämligen precis fått upp ögonen för det här med No poo då och var väl lite för ung(och oerfaren) för att kunna tänka logiskt när det kom till att hantera matvaror på kropp och hår.. Skulle hellre ha hår som en risbuske än att vara med om det igen. ehe😉

Shalin
0

Åh fyyy så hemskt haha xD Din stackare :P Alla kan vi göra misstag. 

Jag ska tvätta håret imorgon, så vi får se hur det går.

Trollan92
0

#20 Kom på en sak! Hur stark är er dusch? Sprutar de hårt eller mjukt? De kan påverka varför du inte får ut schampot ur ditt långa tjocka hår? Här jag bor är de mjuk stråle, spelar ingen roll hur högt jag höjer trycket, men jag får bara stå lite länge.. Går att köpa nya munstycken så man får fart på vattnet :)

Shalin
0

#21 Det är faktiskt lugnt på den fronten iallafall. Vi har en som hänger, men även en lös del som jag tycker sprutar mycket starkare, så den tar jag alltid :) Men bra du nämner det :D

tlover
0

#18 Jag har ganska tjockt hår och när jag använde Schampo och Balsam drygade jag alltid ut det med vatten för att kunna få det överallt utan att det blir en stor gegga nånstans, så det kan du testa.

l'm back

Shalin
0

#23 Åååh det var faktiskt en riktigt bra idé. Jag tänker jämt: OJ, nu blev det kanske lite väl mycket. Borde väl finnas bra tomma flaskor att köpa någonstans. Ska till ica maxi imorgon så ska kolla där. Tack för tipset :)

Shalin
1

Tänkte bara uppdatera er om att det gick bättre att tvätta håret igår. Jag köpte en tom flaska, hällde Schampo i och vatten, och blandade det. Sedan stod jag faktiskt och genomled en del masserande. Sen tvättade jag även håret upp och ner, men då var håret liksom i vägen när jag skulle spruta uppåt. Det var lite svårt att komma åt hårbottnen, men jag får jobba på tekniken och kanske dela upp håret i sektioner då, så jag kommer ner i bottnen ordenligt. Nu hängde ju allt bara rakt ner. 

Jag fokuserade lite för mycket på bakhuvudet längst upp med. Jag kunde känna sen att det var liiite lite Schampo, eller kanske gammal hud kan det också ha varit, lite längre ner på huvudet där bak. Så bättre fokus där nästa gång med, så får vi se hur det går i fortsättningen :)

IceTee
0

Jag anser mig själv att vara rätt öm i hårbottnen, men har aldrig haft problem med att massera! Är lite nyfiken på hur du gör? Dock har jag bara hår till strax nedanför axlarna, det kanske gör skillnad?

Medarbetare på Skor iFokus

Shalin
0

Jag har hår till mer än hälften av ryggen så det är ju rätt långt nu. Håret blir riktigt tungt av allt vatten. Jag har i och för sig alltid haft svårt för att massera. Jag har precis duschat och känner hur det riktigt värker i hårbottnen nu. Jag vet inte om det är jag som tar i för mycket eller vad det nu är. Jag försöker liksom få ner fingrarna helt och hållet till hårbottnen så man inte bara masserar ovanpå håret om man säger så. Medans man masserar så kommer ju hela tiden vatten och tynger ner håret och man lyfter ju håret gång på gång när man gör massagerörelsen.

Nu måste jag gjort något galet denna gången, då mitt hår är så trassligt där bak. Jag försökte få ur det ordentligt där bak, då jag har problem just där. Det känns inte som att jag har något Schampo kvar i hårbottnen nu iallafall, vilket är bra. Men jag har gammal hud, kan jag känna. Det tar nog ett tag innan jag får bort det. Känns nästan som hudkakor, eller hur man nu ska beskriva det. 

När jag var liten vet jag att jag ett tag hade sårskorpor i hårbottnen. Får nästan fråga mamma om det, då jag knappt kommer ihåg varför jag hade det, eller vad vi gjorde åt det.  Det kanske inte alls är relaterat till den gamla huden jag har i bottnen, men kan ju ändå vara värt att kolla.

För det kan väl inte vara Mjäll? Mjäll kommer ju i hela hårbottnen, vad jag vet iallafall.

Surpan
0

Har du testat att köra ner huvudet i en hink med vatten eller ett badkar och massera? blir mycket enklare när håret är "viktlöst". 🙂

/Surpan

Shalin
0

#28 Ååååh vilken bra idé. Det hade faktiskt varit mycket bättre för mitt hår tror jag. Även förra gången då jag ändå var rätt försiktig så värkte det ordentligt i hårbottnen. Tänk att en sån enkel sak som en hink med vatten kan vara lösningen haha 😃 Tack så väldigt mycket för tipset! Har dock en samla låda jag kan ta istället, då våran hink är väldigt liten hihi. Men bara håret blir viktlöst så! 👍

Surpan
0

#29 hoppas det hjälper :) jag gör så själv när jag ska snabbtvätta men lite Balsam bara. För då kan jag ha kallt vatten utan att frysa!

/Surpan

Shalin
0

#30 Ja men exakt! Det är ju det med att jag är så frusen av mig, så jag duschar varmt, vilket ju inte är bra för håret 😊

Surpan
0

#31 Har du testat?  🙂 Fungerade det bra?

/Surpan

Shalin
0

#32 Nej jag tvättade ju håret igår, så det är för tidigt för det hehe 😃 Men jag kan nog testa på söndag, för då tror jag det är dags för tvätt igen. Känner att jag längtar t.o.m. Vill ju så gärna ha något sätt som fungerar perfekt för mig. Man vill inte behöva lida varje gång det blir hårtvätt 🤪 Jag berättar hur det går på söndag 👍

Surpan
0

Gör det, lycka till!

/Surpan