Sköta håret bäst?
Jag klippte mig i fredags, och jag vill nu lyckas få det så fint som möjligt fram tills jag klipper mig nästa gång (har bokat en tid om 9 veckor, då jag inte kan innan dess). Jag använder Aussie Balsam och Aussie hårinpackning. Fructis (?) schampoo mot skadat hår. Tycker det funkar bra och vad jag har märkt så blir inte håret alls fett och så efter någon dag.
Vad kan jag göra mer för att få det så fint skött som möjligt? Kan inte fläta så bra, så det är svårt att sova med fläta för mig. Bor dessutom själv, så kan inte ta hjälp av någon att fläta. 🤐Försökt själv nu i säkert ett halvår, men får den bara lös, så tänkte höra om någon vet andra sätt man kan sova med håret för att det inte ska slitas lika mycket?
Till sist, har ni något tips på frissigt hår? Mitt hår spretar något kolosalt!😡
Vad är målet med ditt hår?
Har du någon särskild frisyr? Färgar/bleker du det? Använder du värmeverktyg (plattång, Locktång, hårtork, etc.) i håret?
Håret mår bättre ju mindre man håller på med det. Om ditt mål är långt, välskött hår så bör du sluta med eventuell färgning/blekning, värmeverktyg, snoddar och så vidare. Och tupera inte! Se över vad du har för borste/kam och köp en sort som är snäll mot håret. Likadant med eventuella hårsnoddar. Köp bra snoddar och undvik allt som har skarpa kanter som kan slita sönder håret.
Sluta med Schampo. Det torkar ut och sliter på håret alldeles i onödan. Jag tvättar själv håret med en variation av antingen Äggtvätt, WO eller ibland Balsam. Surskölj använder jag också (äppelcidervinäger + vatten), det är bra för hår och hårbotten.
Att håret är är frissigt, spretigt och statiskt brukar betyda att det är torrt/slitet. Gör en ordentligt oljeinpackning från rot till topp och ha det i ett dygn (gör det på helgen så att du inte har jobb/skola dagen efter). Tvätta ur med hjälp av Balsam. Det kan finnas Olja kvar i håret, men det gör ingenting. Sätt upp håret med en hårpinne eller liknande, så syns det inte lite mycket. Nästa tvätt försvinner resten av den överflödiga oljan.
Folk har fått för sig att hår ska vara så torrt och fettfritt som möjligt, och tycker sedan att det är jobbigt när håret är slitet och statiskt. Det är resultatet av att man har torkat ut det. Hår mår bra av att få behålla lite fett i sig, och sätter man bara upp det bra så är det ingen som lägger märke till det. Jag tvättar mitt hår en-max två gånger i veckan och har inte varit och klippt det hos frissan på över två år. Jag kör på S&D här hemma istället (vilket innebär att man letar upp skadade toppar och klipper bort det skadade, istället för att klippa ALLA hårstrån vare sig det behövs eller inte). Men jag vill ju bara ha långt hår, jag har ingen särskild frisyr i övrigt som behöver underhållas.
Du får öva på flätningen.
Jag har inga problem med att fläta mitt eget hår, men jag föredrar att använda en hårpinne eller hårgaffel.
Det går att använda en typ av sovmössa när man sover, så att håret slits mindre. Man kan också helt enkelt köpa örngott i äkta siden, det är snällt mot håret (och huden). 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tvättar man håret 1-3 ggr i veckan så sliter de inte så mycket egentligen. Men massa ägg å sånt i håret. Hur bra kan de vara i längden?
Aussie's produkter innehåller mycket alcohol och annan skit så att använda deras inpackning är som att gå till gymmet en halvtimme och sedan köra i sig en stor kebabpizza. Mitt råd är att undvika produkter som innehåller Silikoner, sulifater och alcohol.
#1: Jag vill ha långt hår. Hade, innan jag klippte mig i fredags, nästan enda ner till rumpan, och nu har jag lite mer än till halvvägs av ryggen. Trivs i detta nu, och känner att håret är helt perfekt! 🙂
Tror du att jag bara skulle kunna köra med Aussie Balsam och Aussie hårinpackning, om jag ska utesluta schampoo? Eller vad är det för Balsam (ge tips på några, inte allt för dyra! *fattig student). Jag trivs så bra med själva märket och dessutom luktar det så gott 😊
Kör inte på några snoddar med 'klips' på :P Snoddarna är bara 'snoddar' eller vad man ska säga.
Lockar håret ibland, hollywoodlockar, men då använder jag värmeskydd innan.
Torkar håret i hårturban eller lufttorkar det.
Ja alcoholärverkligen inte bra! De torkar ut som bara den :/
Har läst dina inlägg nu. Om jag skulle ge några enkla råd till dig för att ditt hår ska må så bra som möjligt så skulle det vara :
Tvätta inte håret mer än 2 ggr/vecka. Schamponera bara hårbotten(inte längderna) med ett silikonfritt Schampo. Låt balsamet verka extra länge (10+ min). Avsluta varje hårtvätt med att skölja igenom håret med kallt vatten. Gör en oljeinpackning med olivolja/kokosolja och låt verka i 2 h mot det frissiga (ett tips är att använda coop x-tras Schampo för att få ut oljan så bra som möjligt) Du kan också testa göra en hårinpackning med aloe vera i balsamet typ 2/3 Balsam och 1/3 99% aloe vera gel. Det är beroende på om håret behöver fett eller fukt, aloe vera inpackningen är dessutom ingen konst att få ur utan bara som ett vanligt Balsam. Borsta det försiktig. Du bör verkligen byta bort både Fructis och Aussie produkterna då dessa inte är bra, tyvärr. Där har jag som exempel att du kan använda märket garant budgetschampo 'såklart' från willys som är parfym och silikonfritt och som Balsam avokado oil and sheabutter från respons som är silikonfritt.
Lite exempel på lättare saker man kan göra enligt mig som jag själv testat/ fortfarande kör på:)
#2 Varför skulle jag inte kunna det? Vet du vad Schampo innehåller och vad det gör med håret?
#3 För att ägg är ägg, det innehåller inte en massa starka kemikalier som torkar ut och sliter en massa på håret. Däremot rengör det alldeles utmärkt, men vissa hår mår bättre av att undvika äggvitan och bara köra på äggula. Äggtvätt är en gammal metod att tvätta hår. Likaså kan man tvätta med hjälp av till exempel rågmjöl/rågkross som får stå och dra i vatten. Man silar sedan bort rågen och tvättar håret med vätskan den har dragit i. Man kan göra exakt samma sak med björklöv. Detta funkar eftersom både råg och björklöv innehåller saponiner.
Men det går som sagt också att bara använda vatten, s k. WO (Water Only). Man får inte ut allt fett, men håret blir rent och mår bra när det får behålla sina naturliga oljor.
#5 Jag vet inte vad Aussies produkter innehåller, men precis som EvelinaL säger så skulle jag råda att undvika produkter som innehåller Silikoner, Sulfater och alkoholer. 🙂
Har du testat att locka håret utan att använda värme? Exempelvis ragcurls eller sock curls? 🙂 Behövs bara lite vatten och tyg/strumpor. Inga produkter eller värme.
Mvh,
Moa
Tänk också på att saker i vardagen man kanske naturligt gör kan slita på ditt hår, tillexempel luta huvudet mot element eller en tegelvägg när du sitter i skolan .Det är sånt som sliter utan att en del tänker på det. Det är ju fortfarande värme från elementen även om det inte är avsett som just värmeverktyg. Och typ sätta upp det om du ska ut och det blåser väldigt mycket så du inte får värsta tovorna och behöva slita isär sen.
#7 Vad är poängen med att göra en oljeinpackning för att håret är torrt, om man sedan ska tvätta bort alla oljor med ett uttorkande Schampo igen? Meningen är ju att det ska finnas Olja och fukt kvar i håret som gör det mjukt och smidigt, inte att tillföra Olja för att sedan ta bort allt två timmar senare. 🤐
Kokosolja innehåller mindre molekyler som lättare tränger in i hår och hud, så det är att föredra. 🙂
Mvh,
Moa
#9 Vanligt varmt vatten öppnar håret litegrann, men poängen med hållbar hårvård är att öppna håret så lite som möjligt. Det sliter bara på håret och torkar ut det helt i onödan.
Balsam "ska" inte innehålla Silikoner, som lägger sig som en hinna på hårstråna (om man nu inte är ute efter just den egenskapen). Silikonfritt Balsam "limmar" med andra ord inte håret och går utmärkt att använda som bas till en hårinpackning. 🙂
Mvh,
Moa
#11 Håller med dig! :)
#9 Ouw, aloe vera gel + Balsam kan användas som en effektivare variant istället för enbart balsam🤓
Alltså, det där med hårvård står inte hugget i sten, det finns dem som använder specifikt avsedda hårinpackningar på torrt hår innan man tvättar rent det istället för efter och tycker det fungerar bättre! Man gör det som passar en själv helt enkelt, när man samlat på sig tillräcklig kunskap/erfarenhet för att kunna trixa på egen hand så gör man det som fungerar bäst för en själv. Hur skulle du göra då Trollan92? Hon ville ju ha en massa tips👍
#11 Om håret är väldigt torrt så kan det man tjäna på att återfetta det med olja ändå eftersom det ger mycket näring, för att få 'kontroll' på håret för oss som ändå väljer schampot framför annan alternativ tvätt metod. Tänkte jag
Skippa Aussie skulle jag säga, hade den inpackningen nu senast, och det funkade faktiskt inte alls för mig i alla fall.
Men som en liten mellanmetod skulle jag rekommendera följande rutin:
Tvätta helt rent med ett "sista schampoo" som Balsammetoden kallar det.
Gå över till att inte tvätta håret alls på vardagar, utan använd vatten, massera hårbotten, använd torrschampoo (baptiste är bra).
Använd dock silikonfritt Balsam eller inpackning vid varje blötläggning av håret (endast i längderna om det känns bäst).
På helgen om du är ledig, lägg i en ordentlig inpackning, till exempel kokosalja som rekommenderades ovan. Ha i så länge du kan.
Tvätta sedan håret på söndagen med ett silikonfritt schampoo.
Så här började jag innan jag insåg att schampoot var överflödigt och mitt hår blev jätterent av bara Balsam och massage. 🙂
Utöver detta - hårspray kan innehålla massa alkohol så undvik det. försök hitta en bra sovfrisyr och inskaffa i en tangle teezer, de är bäst!
/Surpan
#16 Har pratat med många klasskompisar som jobbar som frisörer idag. Man rekomenderar att inte ha Balsam i hårbotten då de e fett å gör håret fett, du kan tvätta bort din talg. De kan även ta ett tag för håret att vänja sig.. Så att använda schampoo 1-2 ggr i vecka gör ingenting. Men att massera håret i varmt vatten, i längden så måste man väl tvätta håret längre under vatten ön med Schampo? Värme sluter på håret. Fattar ingenting varför folk dka vara så kåta i BM..
Jag har testat BM och började efter några månader tappa hår av det. Antagligen för att fettet från balsamet täppte igen hårsäckarna. Jag använde rätt gnugg-teknik, rätt produkter, sköljde typ minst fem minuter. Det funkade inte på mitt hår även om jag vet att det finns många förespråkare för BM, idag varvar jag av mina schampotvättar med Balsammetoden ibland bara för att eller om jag anser att håret är för rent för Schampo. Grejen med Balsam i hårbotten är väl att fett löser fett(sebumet) :)
#18 Precis. Fett löser fett å de är då talgen försvinner. Talgen finns där för att skydda håret ifrån smutta å håller håret rent längre. Tvättar man bort talgen, de är då mpnga upplever att- "jag duschade igår å idag är de fett, hjälp!!" . Men i slutändan vänjer sig håret ändå å blir bra. Men jag använder mig av Schampo å Balsam som alla andra tider. Vill inte hålla på å vela med annat då jag har poröst hår å äntligen hittat ett Schampo som mitt hår blir "normalt" av :)
Om man använder BM och får fett hår tvättar man håret för ofta 99% av fallen.
#20 Det har inte jag hört.
#17 inte någonstans säger jag i exempelrutinen att man måste ha balsamet i hårbotten. Exemplet gick ut på att visa hur man kan dra ner på schampootvättar för att få mindre slit. Jag är inte kåt på Balsammetoden, jag är kåt på att få fint hår och vill göra det som passar för det, och just nu passar detta bäst för mig.
Men jag vill alltid veta mer, och en sak jag inte förstår är varför "fett löser fett" skulle rubba talget mer än "sulfat löser fett" för jag hängde inte riktigt med där.
/Surpan
När man använder Balsammetoden så ska det innebära att man endast tvättar bort det överflödiga fettet och bevarar viktiga ämnen i håret, Vilka då? Keratinet och mineralerna i hårstrået? Och att schampot med sulfater då öppnar upp och tvättar i hårstrået så det blir livlöst och torrt?
Jag har hört att de som får fett hår av BM antagligen inte gnuggar upp fettet ordentligt eller sköljer för lite så fettet och balsamet blir kvar i håret :)
Det där med fett löser fett är väl något man säger till de som vill börja med Balsammetoden och undrar det som alla nybörjare undrar 'kan håret verkligen bli rent utan Schampo???' för att förklara enkelt :)
Japp. Har själv skrivit det högre upp så jag är helt och hållet med dig :)
Tack för alla tips. Verkar väldigt svårt för mig att låta ha inpackningen i, i ca 2 h eller mer, för att jag har ingen egen dusch (bor själv, men delar rum med en annan) och jag försöker att springa så lite som möjligt ut till den duschen. Kan iofs tvätta det i diskhon i köket, men känns inte så fräscht :(
Dessutom vill jag gärna ha schampoo med doft.
#17 Så Sulfater och alkohol löser fett mindre? För skulle det du skriver vara relevant så måste ju Sulfater och alkohol (schampo) lösa fett mindre än fett.
Man måste inte stå under rinnande vatten hela tiden då man masserar ut smutsen i WO. Jag har kört med WO ca 1 år nu och blöter först håret, sen masserar jag (utan att ha rinnande vatten, sen masserar jag under rinnande vatten. Faktiskt så masserar jag inte jätte mycket längre än med Schampo då jag slipper massera ut schampot ur håret då jag tvättar med bara vatten. Jag har håret totalt mycket kortare i tid i varmt vatten med WO än med vanlig schampotvätt.
l'm back
Något som funkar för mig är en "halv" BM, jag använder ett Schampo utan Sulfater! BM funkade inte för mig, tvättade noga 1 gpng i veckan i över en månad med det blev smutsigt dagen efter, trots att jag sköljde håret i säkert 5-10min Orkade inte hålla på oc experimentera sådär faktiskt, så jag gick över till att använda Schampo utan Sulfater, det har funkat bra för mig!
Medarbetare på Skor iFokus
Självklart använder jag Balsam som är godkända också
#31 Jag har använd Naked (finns på apoteket) det tyckte jag var bra. 🙂
/Surpan
Trollan92:
"Man rekomenderar att inte ha Balsam i hårbotten då de e fett å gör håret fett, du kan tvätta bort din talg"
Jaså, man kan tvätta bort sin talg? Och det är alltså inte själva poängen, menar du? Schampo tvättar bort allt sebum ur håret och torkar ut det fullständigt, vilket är anledningen till varför man använder Balsam = för att tillsätta fett. Om dina "klasskompisar som jobbar som frisörer idag" påstår att Balsam tvättar bort mer talg än vad Schampo gör, så skulle i alla fall inte jag anse att de är ett dugg trovärdiga.
"Precis. Fett löser fett å de är då talgen försvinner. Talgen finns där för att skydda håret ifrån smutta å håller håret rent längre. Tvättar man bort talgen, de är då mpnga upplever att- "jag duschade igår å idag är de fett, hjälp!!"."
Ja, fett löser fett, det är anledningen till att man kan tvätta håret med bara Balsam. Det betyder inte att det löser lika mycket fett som Schampo, och det sliter inte i närheten lika mycket som Schampo.
Schampo däremot, tvättar bort all talg, och överdriven användning av det (till exempel hårtvätt varje/varannan dag) gör att man upplever att det blir fett nästan direkt. Detta på grund av att hårbotten blir uttorkad, och produktionen av sebum går på högvarv för att försöka återfetta det som blivit uttorkat.
Om man kör på Balsammetoden och får fett hår fort efter tvätt, så finns det några olika orsaker, exempelvis:
1. Hårbotten har ännu inte ställt in sig på den mildare behandlingen och producerar mer sebum än vad som behövs.
2. Man har masserat för ineffektivt, för att man är van att tvätta håret med Schampo som löser upp fettet utan att man behöver anstränga sig själv.
3. Man har inte tvättat ur balsamet ordentligt.
4. Man använder ett Balsam som är för vårdande (innehåller för mycket fett/olja).
"Men att massera håret i varmt vatten, i längden så måste man väl tvätta håret längre under vatten ön med Schampo? Värme sluter på håret. Fattar ingenting varför folk dka vara så kåta i BM.."
Man behöver inte tvätta håret i varmt vatten om man använder Balsammetoden. När jag körde på BM så tvättade jag endast i kallt vatten, och det gick snabbare för mig att tvätta håret med BM än med schampo+balsam.
Lite varmare än ljummet använder jag när jag tvättar endast med vatten, eftersom värmen löser upp smuts och fett i håret.
Vatten sliter naturligtvis också på håret, men Schampo sliter betydligt värre. Att många är så "kåta" på Balsammetoden är för att deras hår mår bättre av det. Själv använder jag inte BM, jag är intresserad av mer naturlig hårdvård där man inte tvättar håret med en massa konstgjorda ämnen, men var jag tvungen att välja mellan schampo+balsam eller BM så skulle jag välja BM.
Mvh,
Moa
Som så många skrivit tidigare så är mitt tips också att köra på BM metoden :)
Efter jag började med bm-metoden så fick iaf mitt hår en helt annan känsla än tidigare, starkare och mjukare att ta på, mycket friskare! Jag är jätte nöjd med bm-metoden i alla fall. Håret blir inte lika frissigt fort längre och elektriskt hår - vad är det? ;) Nä det känns liksom mer hållbarare nu. Och det blir inte lika fettigt fort heller, kan hålla mig i flera dagar från att duscha håret och det är skönt då balsamet inte tar slut så fort då heller ;)
Sen kan jag även tips om dessa hårsnoddar som inte sliter så mycket på håret : http://www.lyko.se/hh-simonsen/hh-simonsen-hairbobbles-svart
// Michis
Man ska däremot tänka på att BM inte funkar för alla, för mig funkade inte BM (ansträngde mig däremot inte så mkt för att få det att funka) men WO (water only dvs att man tvättar med bara vatten) funkar perfekt för mig.
Så bara för att BM inte funkar så betyder det inte att man måste tvätta med Schampo heller.
l'm back